rijbewijs b

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
sylvia correia

rijbewijs b

Bericht door sylvia correia »

hallo ik heb een vraagje .ik ben nun in het bezit van een verlopig rijbewijs van 36manden met begleider .maar hij heb een auto met nederlandse kenteken mag hij mij daar in leren rijden of moet het een belgiesch auto zij.want hij mag ook met zijn nederlandse rijbewijs mij leren en nu weet ik niet of ik ook in zijn auto mag .ik hoop dat u me er mee ken helpen .
groetjes sylvia
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als je begeleider aan de voorwaarden voldoet en de wagen is in Nederland ingeschreven, dan mag je daar hiermee leren rijden (als zijn verzekering dat toelaat).

Examen afleggen mag niet.
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Dag eugeen
Ik doe hier geen afbreuk aan je kennis en kunnen.
Maar een tijd geleden had ik hier soortgelijke vraag.
Maar dan met een Oostenrijkse nummerplaat en het antwoord op de vraag was negatief of ik moet me vergissen.
mvg Rudolf
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
sylvia correia

rijbewijs b

Bericht door sylvia correia »

oke als dat zo is ben je hardstikke bedankt .dat is goed dan ga ik er van de week gelijk mee beginnen dank u wel
groetjes sylvia
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@qbertq

Ik heb voor ik mijn antwoord geplaatst heb even contact opgenomen met de secretaris van Federdrive (bond van autorijscholen).
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Dank U
Dan kan mijn oudste zoon leren rijden met Ö platen in België.
Ik hoop dat de andere poster het door heeft dat ze enkel in België mag rondrijden op bepaalde tijdstippen.
mvg
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: rijbewijs b

Bericht door Stefan Peeters »

sylvia correia schreef:hallo ik heb een vraagje .ik ben nun in het bezit van een verlopig rijbewijs van 36manden met begleider .maar hij heb een auto met nederlandse kenteken mag hij mij daar in leren rijden of moet het een belgiesch auto zij.want hij mag ook met zijn nederlandse rijbewijs mij leren en nu weet ik niet of ik ook in zijn auto mag .ik hoop dat u me er mee ken helpen .
groetjes sylvia
Toch even nuanceren:
wanneer jouw begeleider een wagen heeft met een Nederlands kenteken woont hijzelf in Nederland. Anders is hij in overtreding met de wetgeving in verband met de inschrijving van de voertuigen.

Wanneer uw begeleider in Nederland woont, voldoet hij wellicht niet aan deze voorwaarden:

Artikel 3
§1. Een Belgisch rijbewijs kunnen verkrijgen :
1° de personen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, in het vreemdelingenregister of het wachtregister van een Belgische gemeente en die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :
a) de identiteitskaart van Belg of voor vreemdeling;

b) het bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister;

c) de bijlage 7bis, de bijlage 8, de bijlage 8bis, de bijlage 9 of de bijlage 9bis bij het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;

d) het attest van immatriculatie;

2° de personen die het bewijs leveren van hun inschrijving in een Belgische onderwijsinstelling gedurende een periode van ten minste zes maanden en die houder zijn van het geldige verblijfsdocument bedoeld in bijlage 33 van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;
3° de personen die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :
a) de diplomatieke identiteitskaart;

b) de consulaire identiteitskaart;

c) de bijzondere identiteitskaart.

4° de personen van Belgische nationaliteit die het bewijs leveren van hun inschrijving in een Belgische onderwijsinstelling gedurende een periode van ten minste zes maanden en die ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische consulaire post en houder zijn van een geldige identiteitskaart, bedoeld in het koninklijk besluit van 23 januari 2003 aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten.


In dat geval mag hij u niet begeleiden tijdens uw opleiding met een voorlopig rijbewijs van 36 maanden:
De houder van het voorlopig rijbewijs B [dat drie jaar geldig is] moet vergezeld zijn van een begeleider die aan de volgende voorwaarden voldoet :

a) hij moet beantwoorden aan de in artikel 3, § 1 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bedoelde voorwaarden om een rijbewijs te verkrijgen;


Kijk ook even hier...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: rijbewijs b

Bericht door Gast »

xantingo schreef:
sylvia correia schreef:hallo ik heb een vraagje .ik ben nun in het bezit van een verlopig rijbewijs van 36manden met begleider .maar hij heb een auto met nederlandse kenteken mag hij mij daar in leren rijden of moet het een belgiesch auto zij.want hij mag ook met zijn nederlandse rijbewijs mij leren en nu weet ik niet of ik ook in zijn auto mag .ik hoop dat u me er mee ken helpen .
groetjes sylvia
Toch even nuanceren:
wanneer jouw begeleider een wagen heeft met een Nederlands kenteken woont hijzelf in Nederland. Anders is hij in overtreding met de wetgeving in verband met de inschrijving van de voertuigen.

Wanneer uw begeleider in Nederland woont, voldoet hij wellicht niet aan deze voorwaarden:

Artikel 3
§1. Een Belgisch rijbewijs kunnen verkrijgen :
1° de personen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, in het vreemdelingenregister of het wachtregister van een Belgische gemeente en die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :
a) de identiteitskaart van Belg of voor vreemdeling;

b) het bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister;

c) de bijlage 7bis, de bijlage 8, de bijlage 8bis, de bijlage 9 of de bijlage 9bis bij het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;

d) het attest van immatriculatie;

2° de personen die het bewijs leveren van hun inschrijving in een Belgische onderwijsinstelling gedurende een periode van ten minste zes maanden en die houder zijn van het geldige verblijfsdocument bedoeld in bijlage 33 van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;
3° de personen die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :
a) de diplomatieke identiteitskaart;

b) de consulaire identiteitskaart;

c) de bijzondere identiteitskaart.

4° de personen van Belgische nationaliteit die het bewijs leveren van hun inschrijving in een Belgische onderwijsinstelling gedurende een periode van ten minste zes maanden en die ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische consulaire post en houder zijn van een geldige identiteitskaart, bedoeld in het koninklijk besluit van 23 januari 2003 aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten.


In dat geval mag hij u niet begeleiden tijdens uw opleiding met een voorlopig rijbewijs van 36 maanden:
De houder van het voorlopig rijbewijs B [dat drie jaar geldig is] moet vergezeld zijn van een begeleider die aan de volgende voorwaarden voldoet :

a) hij moet beantwoorden aan de in artikel 3, § 1 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bedoelde voorwaarden om een rijbewijs te verkrijgen;


Kijk ook even hier...
ja me begleider woond in nederland maar hij werk in belgie daar om dat ik het vraag of dat mog . maar hij mag wel wel leren dat weet ik .nu alleen nog de vraag of ik ni zijn auto mag rijden om dat hij ook in belgie werk .ik hoop dat u me de goede antwoord ken geven
mvg sylvia
Gast

Bericht door Gast »

eugeen schreef:@qbertq

Ik heb voor ik mijn antwoord geplaatst heb even contact opgenomen met de secretaris van Federdrive (bond van autorijscholen).
ja me begleider woond in nederland maar hij werk in belgie daar om dat ik het vraag of dat mog . maar hij mag wel wel leren dat weet ik .nu alleen nog de vraag of ik ni zijn auto mag rijden om dat hij ook in belgie werk .ik hoop dat u me de goede antwoord ken geven
mvg sylvia
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: ja me begleider woond in nederland
Dan mag hij je dus niet leren rijden in België :!:
Hij voldoet niet aan de voorwaarden om begeleider te mogen zijn.
Hij kan namelijk geen Belgisch rijbewijs krijgen, want is hier niet ingeschreven.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 18 mei 2009, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:Ik heb voor ik mijn antwoord geplaatst heb even contact opgenomen met de secretaris van Federdrive (bond van autorijscholen).
In de praktijk is dit slechts in een paar zeer zeldzame gevallen mogelijk.

Buiten die paar zeldzame gevallen wordt de wetgeving op de inschrijving, dan wel de rijbewijswetgeving overtreden.
Plaats reactie