Voorrang van rechts ook tov fietsers?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Vazerelli
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2009, 20:53

Voorrang van rechts ook tov fietsers?

Bericht door Vazerelli »

Hey,

Morgen heb ik mijn praktisch examen voor het rijbewijs B en had een meningsverschil met mijn begeleider...

Als ik uit een straat kom en ik heb voorrang van rechts op de schauffeurs die links van me aankomen op de dwarsstraat, heb ik dan ook voorrang op fietsers die op een fietspad rijden?

Ik denk dat ik geen voorrang heb op fietsers op een fietspadm zelfs al kom ik van rechts. Wel op fietsers op een fietssuggestiestrook...

Kan iemand me helpen?

Thanx,


Vazerelli.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Je hebt in dat geval inderdaad geen voorrang op de fietsers die op een fietspad rijden.
12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.

Wanneer de fietser op de rijbaan (of op de fietssuggestiestrook, want dat is de rijbaan) rijdt, geldt de voorrang van rechts:
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

merk wel op dat dit een doorlopend fietspad moet zijn :!:
m.a.w. als het fietspad voor het kruispunt stopt en na het kruispunt terug begint heb jij voorrang als de fietser van links komt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Vazerelli
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2009, 20:53

Bericht door Vazerelli »

Fantastisch om te weten... Hopelijk gaat het morgen erg goed! Bedankt voor de hulp!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
Volgens de wegcode heb je geen voorrang als je van rechts komt maar moet elke bestuurder aan jou voorrang verlenen als je van rechts komt. Dat is toch een andere invalshoek.
Voorrang moet je krijgen, je mag dat niet zomaar pakken. Voorzichtig zijn, zeker t.o.v. fietsers want die geven niet gauw voorrang.

Als de fietser op een fietspad rijdt, moet jij de fietser voorrang verlenen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

De Rijprof schreef:Volgens de wegcode heb je geen voorrang als je van rechts komt
Waar staat dat in de wegcode? Nergens!

Dat de bestuurder die van rechts komt, wel degelijk voorrang heeft, blijkt uit tientallen arresten van het Hof van Cassatie, waarin sprake is van de voorranghebbende bestuurder.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Er is naar mijn mening toch een nuanceverschil.

Als een bestuurder aan een andere bestuurder voorrang moet verlenen, dan betekent dit dat die andere bestuurder voorrang hoort te krijgen.
Tijdens het praktijkexamen zal een examinator er dus ook op letten dat de leerling ofwel op plaatsen waar hij dit moet, tijdig vertraagt of stopt om voorrang te verlenen ofwel, wanneer een andere bestuurder vertraagt of stopt om voorrang te verlenen, de leerling weet dat hij mag doorrijden.

Een examinator zal het niet appreciëren wanneer een leerling die normaal gesproken voorrang hoort te krijgen, maar waarbij de andere bestuurder dit blijkbaar over het hoofd heeft gezien en niet vertraagt of stopt, toch kost wat kost verder rijdt onder het motto: "ik heb toch voorrang".

Vandaar dat aan jongeren wordt aangeleerd: voorrang hoor je te krijgen en als je die krijgt, neem je die ook. Maar voorrang mag je onder het motto dat je die hebt, niet kost wat kost nemen, als je merkt dat de andere bestuurder verstrooid is en geen voorrang verleent.

Ik denk dat Jozef het hiermee ook zal eens zijn.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik ben het uiteraard volkomen eens met de inhoud van jouw posting, Eugeen.

Je hebt het prachtig verwoord. Als we voorrang hebben, doch we zien dat de voorrangsplichtige bestuurder ons deze voorrang niet meer kan of niet wil verlenen, dan verzaken we aan onze voorrang.

We kunnen toekomstige bestuurders hier ook de reden voor uitleggen: veiligheid eerst, we moeten in het wegverkeer altijd alles doen en laten wat we kunnen om een ongeval te vermijden.

Maar het lijkt me niet aangewezen de kandidaten het volgende proberen wijs te maken:
Volgens de wegcode heb je geen voorrang als je van rechts komt
want de dag waarop ze erachter komen dat dit niet klopt, komt onze geloofwaardigheid in het gedrang.
Plaats reactie