rijbewijs

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Elke

rijbewijs

Bericht door Elke »

hallo iedereen ik heb eigenlijk jullie raad nodig want ik weet niet of ik er goed zou om doen ik heb namelijk al 4 jaar mijn rijbewijs zonder 1 ongeval te hebben pas op ik hou mijn hart vast het kan altijd gebeuren he maar ik ben aan het twijfelen of ik voor het volgende rijbewijs A voor de motto zou doen, wat raden jullie mij aan aub laat me iets weten aub dank u.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Elke,

Begrijp ik het goed dat je een rijbewijs B hebt, en het nog met een andere categorie zou willen uitbreiden?

Dan kies je gewoon wat je nodig hebt of graag doet (A voor het besturen van een motorfiets, E voor aanhangwagens, C voor vrachtwagens, enz.).

Mocht ik jouw vraag verkeerd begrepen hebben, stel ze dan nog eens op een andere manier alsjeblieft.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik heb eerder de indruk dat Elke wilt weten of ze er al klaar voor is om na 4 jaar ongevalvrij gereden te hebben zich een rijbewijs A + motorfiets aan te schaffen.

Of ben ik hier diegene die het verkeerd begrepen heeft

Nu dit is een vraag die wij moeilijk kunnen beantwoorden.
Ik zou eens willen weten of je al ooit op zo een ding gereden hebt of op een bromfiets

Ik zou er ook rekening mee houden dat je niet alleen aan de motorfiets moet denken maar ook aan de andere dingen die je nodig hebt (beschermende kledij bedoel ik) en dat je je er bewust van bent dat je veel kwetsbaarder bent dan als je gewoon met de auto op pad bent.

Dus Elke van jou zou ik graag horen wat je er zelf van verwacht

ps: (Ik heb je andere topic "rijbewijs A" verwijderdt omdat het net dezelfde vraag was )
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Als ze inderdaad al 4 jaar een B-rijbewijs heeft en geen ongevallen heeft gehad, maar er wel degelijk van bewust is dat het nog kan gebeuren, dan kan ik alleen maar zeggen 'Proficiat je hebt de juiste mentaliteit'.

Voor mij geldt, bijna 18 jaar een rijbewijs en geen enkele ongeluk, maar toch altijd zeer voorzichtig.

Daarstraks heb ik nog met een juffrouwke gesproken, ze heeft ook ongeveer 4 jaar haar rijbewijs en heeft nu een krachtige BMW van de ouders gekregen. Ze was aan het stoeven hoe goed die BMW wel op de baan plakte. Ik heb haar gevraagd welke bloemen ze op haar begravenis wilde hebben.
Elke

rijbewijs A

Bericht door Elke »

hey dat is leuk en tof dat ik terug zo snel mogelijk een antwoordt terug krijg, ik ben al 4 jaar in het bezit van rijbewijs B en zoals ik het het jullie heb gezeg ik heb nog geen enkel ongeval gehad maar ik hou het vast, nee kijk waarom dat ik zo twijfel mijn beste vriendin had vorige jaar besloten om ook voor rijbewijs A te gaan en dat deed ze ook tot dat ze aan het examen kwam was ze er niet door op alles en zo heeft ze 6 keer moeten gaan en was ze er enkel door op de eerste proef en dan heeft ze alles stop gezet was dat nu omdat ze bang was ik weet het nog altijd niet daarmee vraag ik jullie raad zou ik het nu doen of behoud ik gewoon mijn rijbwijs B groetjes P.S Mijn moeder weet dit nog niet of ik het zou doen maar het zit me nogal dwars.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:45 am, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Elke, je zou eens een opstapcursus voor de motorfiets kunnen nemen, bijvoorbeeld bij Stam.

De cursus duurt 3 uur en kost slechts 70 Euro. Je krijgt een motorfiets, een helm en handschoenen in bruikleen zelf zorg je voor een stevige jas en broek, en schoeisel dat je enkels beschermt. Er wordt enkel op privéterrein gereden, je hebt dus geen rijbewijs nodig.

Zoals de naam het zegt, is de opstapcursus bedoeld voor mensen die nog nooit met een motorfiets gereden hebben, onder andere om uit te maken of motorrijden je iets zegt.
Elke

rijbewijs A

Bericht door Elke »

hey jullie gaan dat mischien raar vinden het geen wat ik je nu ga zeggen maar het spreekt mij enorm veel aan voor met de motto te leren rijden omdat ik vroeger altijd met iemand had meegreden en zeker als het zomer is dan kon ik er zo van genieten maar natuurlijk er zijn vordelen en er zijn nadelen in de auto zit je toch een beetje beschermd als met de motto, ik zelf heb geen motto dus als ik zou echt zeker zijn dan kan ik beginnen met te sparen voor de motto, maar weet je ik kan aan mezelf heel erg twijfelen ik had altijd gezegd dat ik niet voor mijn rijbewijs B ging maar door me iedereen te laten overtuigen dat ik het wel kon en moest doen dan heb ik dat gedaan, maar als je zo opstap cursus neemt wat houd dat juist in en waar kan je dat doen. groetjes
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Motorrijden houdt inderdaad meer risico's in dan autorijden:

Je moet veel meer rekening houden met de staat van het wegdek.Vrijwel geen enkele andere weggebruiker houdt rekening met jou. Denk niet dat een autobestuurder, omdat hij je zien aankomen heeft, jou ook voorrang zal verlenen. Idem voor overstekende voetgangers.Het beheersen van de kracht van sommige machines vergt veel zelfbeheersing.Bij een ongeval vormen je helm en je veiligheidskledij je enige bescherming.Vergeet de fabeltjes dat je met een motorfiets sneller zou vooruitkomen als met een auto. Dat kan meestal alleen als je een loopje neemt met je veiligheid.

Als je bang bent op een motorfiets, kun je er beter niet mee rijden, want dan ga je vroeg of laat een verkeerde beslissing nemen.

Als je aan voorzichtigheid en defensief rijgedrag altijd de hoogste prioriteit geeft, kun je het risico van motorrijden tot een aanvaardbaar niveau herleiden.

Het niet opgesloten zitten in een passagiersruimte, je één voelen met de machine, en de wendbaarheid zijn ontegensprekelijk aanlokkelijke kanten van het motorrijden.

Surf eens naar BARTC om meer te vernemen van een opstapcursus. Je leert er met de motor stappen, de juiste zithouding aan te nemen, de bedieningsorganen, de beginselen van de juiste kijktechniek en remtechniek, vertrekken en veilig stoppen, schakelen, slalommen tussen kegeltjes, de motor met gemak op zijn middenbok zetten, enz. Sommigen hebben daarna nog vele lesuren nodig, anderen zijn na een opstapcursus al in staat om een weg met weinig verkeer op te rijden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: of je het wilt doen, hangt van jezelf af hé ...
en 't is niet omdat je beste vriendin 6 keer heeft moeten gaan en er daarna mee is gestopt, dat jij ook 6 keer zal moeten gaan
Quote: maar denk en reken uit : kostprijs moto, welk model, kledij + helm, lessen, examen, hoeveel denk je te rijden, wanneer, waar, onderhoudskosten, verzekering, andere taksen, ...
Quote: Elke, je zou eens een opstapcursus voor de motorfiets kunnen nemen, bijvoorbeeld bij Stam.

De cursus duurt 3 uur en kost slechts 70 Euro. Je krijgt een motorfiets, een helm en handschoenen in bruikleen zelf zorg je voor een stevige jas en broek, en schoeisel dat je enkels beschermt. Er wordt enkel op privéterrein gereden, je hebt dus geen rijbewijs nodig.

Zoals de naam het zegt, is de opstapcursus bedoeld voor mensen die nog nooit met een motorfiets gereden hebben, onder andere om uit te maken of motorrijden je iets zegt.
Ik denk dat je nu alle pro's en contra's ongeveer samengevat hebt he
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Elke

rijbewijs

Bericht door Elke »

Hey ik wil iedereen nog eens bedanken voor de nodige informatie zo had ik deelgenomen aan een opstap cursus voor de motto en dat liep vrij goed en ben vandaag voor mijne theorie gegaan en ik ben geslaagd dus nu kan het echte werk beginnen hey, ik hou jullie nog op de hoogte groetjes
Plaats reactie