Beste
Onlangs vernam ik het volgende:
"Een houder van het rijbewijs B , en dit langer dan 2jaar, kan een motorfiets van max. 125 cc besturen zonder verdere attesten."
Is dit correct?
Graag had ik hierover wat meer info gehad.
Dank bij voorbaat
Philippe Van der Borght
Rijbewijs B en motorfiets
-
Patte
Neen, dit is een grote vergissing. Wel is uw rijbewijs (niet voorlopig) geldig voor de bromfietsen categorie B (max.45km/h). Voor deze bromfietsen is een rijbewijs categorie A3 nodig.
Wettelijke basis:
K.B. 23/03/1998 betreffende het rijbewijs:
Artikel 20
°1. De geldigheid van de rijbewijzen wordt bepaald als volgt :
1° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie A wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie A3
2° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie A3
3° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie C wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorieën A3 en B en de subcategorie C1
...
Groeten
Wettelijke basis:
K.B. 23/03/1998 betreffende het rijbewijs:
Artikel 20
°1. De geldigheid van de rijbewijzen wordt bepaald als volgt :
1° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie A wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie A3
2° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie A3
3° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie C wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorieën A3 en B en de subcategorie C1
...
Groeten
-
Patte
Misschien juist dit wel meegeven:
Artikel 90quater van het K.B. als hierboven vernoemd:
Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B en afgegeven vóór 1 september 2001, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.
Ik denk dat je dit wilt bedoelen. Het heeft niets te maken met de duur van houder te zijn maar van het tijdstip der afgifte.
Hopen u van dienst te zijn geweest.
Artikel 90quater van het K.B. als hierboven vernoemd:
Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B en afgegeven vóór 1 september 2001, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.
Ik denk dat je dit wilt bedoelen. Het heeft niets te maken met de duur van houder te zijn maar van het tijdstip der afgifte.
Hopen u van dienst te zijn geweest.
-
ilse
-
Jozef
- Medewerker