Niet geslaagd voor praktijkexamen B,wat nu ?
Ik zal proberen het beter uit te leggen over mijn post ?
Elke V schreef:ja, dat heb ik geschreven, maar ik begrijp uw post niet. ik snap niet waar je naartoe wilt, wat je bedoelt.
Ik wil maar gewoon zeggen,je heb gelijk wat je zegte over die 36 maanden voorlopige rijbewijs en daarmee wou ik bedoelen dat we hier in dit land niet mogen klagen om onze rijbewijs B te behalen.Je krijgt hier in dit land een voorlopige rijbewijs B zonder eerst 20 uren praktijkles te moeten gaan volgen in een erkende rijschool.Begrijp je het nu een beetje beter.
Wat wil je dan gaan doenpeter3000 schreef:Blijft wel de vraag of iemand die pas gebuisd is op zijn praktijk en te horen heeft gekregen dat hij/zij niet bekwaam is om te rijden, wel in staat is (mentaal gezien dan) om naar huis te rijden.
Meteen na de eerste mislukte examenpoging intrekking van het voorlopige rijbewijs (want uiteraard gaat het rijden de dag nadien ook niet wonderbaarlijk beter gaan), en ineens verplicht naar de rijschool
Een voorlopig rijbewijs wordt per definitie afgegeven aan iemand die minstens wettelijk gezien niet bekwaam is om te rijden ...
Re: Dat mag je zo niet verlijken met auto rijden ?
Elke V schreef:ik voel mij genegeerdpatlutjim schreef: Maar als je pijn heb en je kan je niet meer met je gedachten van de pijn je paardt besturen op de openbarenweg,dan breng jezelf + begeleider achter op het paardt en zeker ander bestuurders en zwakke weggebruikers in gevaar.Elke V schreef:waarom denk je dat er altijd een begeleidend persoon bij het examen moet zijn?
Elke V,ik biedt mijn excuus aan als ik jou genegeerd heb.
Re: Ik zal proberen het beter uit te leggen over mijn post ?
Dat is absoluut het geval, en de reden waarom de EU niet gelukkig was met de rijbewijshervorming van Landuyt : veel te lange periodes waarin de kandidaat bestuurder kan rondrijden zonder enige evaluatie, geen enkele verplichting tot enige praktische evaluatie, en geen enkele bekwaamheidsgarantie vanwege de begeleiders.patlutjim schreef: Ik wil maar gewoon zeggen,je heb gelijk wat je zegte over die 36 maanden voorlopige rijbewijs en daarmee wou ik bedoelen dat we hier in dit land niet mogen klagen om onze rijbewijs B te behalen.Je krijgt hier in dit land een voorlopige rijbewijs B zonder eerst 20 uren praktijkles te moeten gaan volgen in een erkende rijschool.Begrijp je het nu een beetje beter.
We hebben één van de meest uitgerokken tijdschalen om je rijbewijs B te halen - tot 6 jaar na het afleggen van de theorie - zonder dat er in die periode enige evaluatie gebeurt.
Meer, er is geen enkele verplichting om ooit een praktisch examen af te leggen.
Elke 3 jaar theorie afleggen, en je kan permanent rijden.
De bomma-met-rijbewijs vanachter in de auto en karren maar.
En dan maar schrikken van het hoge aantal verkeersslachtoffers ...
De regeling voor alle andere voorlopige rijbewijzen is daarentegen dan weer absurd strikt.
Gelieve ook datgene wat tussen de haakjes staat te lezenInazuma schreef:Wat wil je dan gaan doenpeter3000 schreef:Blijft wel de vraag of iemand die pas gebuisd is op zijn praktijk en te horen heeft gekregen dat hij/zij niet bekwaam is om te rijden, wel in staat is (mentaal gezien dan) om naar huis te rijden.
Meteen na de eerste mislukte examenpoging intrekking van het voorlopige rijbewijs (want uiteraard gaat het rijden de dag nadien ook niet wonderbaarlijk beter gaan), en ineens verplicht naar de rijschool
Een voorlopig rijbewijs wordt per definitie afgegeven aan iemand die minstens wettelijk gezien niet bekwaam is om te rijden ...
Iemand die pas te horen heeft gekregen dat hij/zij niet geslaagd is, is in vele gevallen te aangeslagen om ONMIDDELLIJK daarna nog het stuur in handen te nemen.
Na één of meerdere nachtjes slapen, gaat dat wel over en is die persoon in staat om opnieuw te rijden.
@ Elke: ik had er zelfs geen zin meer in toen ik hoorde dat ik erdoor was
dat er veel zijn die niet meer in staat zijn om te rijden is inderdaad waar, maar dat is dan ook de reden waarom iédereen een begeleidend persoon moet meenemen naar het examen. om het dan gewoon maar wettelijk te verbieden dat iemand die gebuisd is op een examen diezelfde dag nog mag rijden, da's toch een brug of honderd te ver gaan, vindt ge zelf niet?peter3000 schreef:Iemand die pas te horen heeft gekregen dat hij/zij niet geslaagd is, is in vele gevallen te aangeslagen om ONMIDDELLIJK daarna nog het stuur in handen te nemen.
Na één of meerdere nachtjes slapen, gaat dat wel over en is die persoon in staat om opnieuw te rijden.
@ Elke: ik had er zelfs geen zin meer in toen ik hoorde dat ik erdoor was
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Re: Ik zal proberen het beter uit te leggen over mijn post ?
aha, ja oké, maar da's naast de kwestie hier hé het ging over heel iets anders, ik wou met mijn voorbeeld maar aangeven dat er véél dingen in ons rijbewijssysteem onlogisch zijn, maar hetgeen u hier aanhaalt is imho er toch géén vanpatlutjim schreef:Ik wil maar gewoon zeggen,je heb gelijk wat je zegte over die 36 maanden voorlopige rijbewijs en daarmee wou ik bedoelen dat we hier in dit land niet mogen klagen om onze rijbewijs B te behalen.Je krijgt hier in dit land een voorlopige rijbewijs B zonder eerst 20 uren praktijkles te moeten gaan volgen in een erkende rijschool.Begrijp je het nu een beetje beter.
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Dat laatste heb ik toch nooit geïnsinueerd?Elke V schreef:dat er veel zijn die niet meer in staat zijn om te rijden is inderdaad waar, maar dat is dan ook de reden waarom iédereen een begeleidend persoon moet meenemen naar het examen. om het dan gewoon maar wettelijk te verbieden dat iemand die gebuisd is op een examen diezelfde dag nog mag rijden, da's toch een brug of honderd te ver gaan, vindt ge zelf niet?peter3000 schreef:Iemand die pas te horen heeft gekregen dat hij/zij niet geslaagd is, is in vele gevallen te aangeslagen om ONMIDDELLIJK daarna nog het stuur in handen te nemen.
Na één of meerdere nachtjes slapen, gaat dat wel over en is die persoon in staat om opnieuw te rijden.
@ Elke: ik had er zelfs geen zin meer in toen ik hoorde dat ik erdoor was
En dat gaat idd te ver. Dat zou trouwens ook nooit de bedoeling mogen zijn van een voorlopig rijbewijs.
Waarom instructeurs wel ? En begeleiders niet ?
Ik vindt dit niet eerlijk inazuma,waarom professionele instructeurs les moeten volgen en elke 5 jaar terug op controlen moet gaan om te mogen praktijkles te blijven geven.Zo een opleiding kost ongeveer 600 euro voor een professionele instructeur te worden en wat je alle moet kennen voor je geslaagd bent dat is niet voor te lachen en dat vergeten veel leerlingen die les krijgen van een instructeur.
Waarom mogen begeleiders zonder één kennis van testen of zonder een controlen van de gezondheid te laten doen zomaar les geven.
Ik vindt dat ieder begeleider verplicht dezelfde theorie-examen moet gaan afleggen in het examencentrum en als ze geslaagd zijn,dan krijgen ze een attest voor 5 jaar lang begeleider te mogen zijn.
Waarom mogen begeleiders zonder één kennis van testen of zonder een controlen van de gezondheid te laten doen zomaar les geven.
Ik vindt dat ieder begeleider verplicht dezelfde theorie-examen moet gaan afleggen in het examencentrum en als ze geslaagd zijn,dan krijgen ze een attest voor 5 jaar lang begeleider te mogen zijn.
@ Elke V
De begeider bij 't examen is er niet specifiek om een uitgestelde kandidaat naar huis te voeren.
Vele kandidaten leggen hun examen af met rijschoolwagen en stappen na het examen in hun eigen auto om alleen naar huis te rijden.
@ Patlutjim,
Het is inderdaad een bestaand probleem dat gefrustreerde kandidaten na het niet slagen met gierende banden vertrekken en hun agressie botvieren op/met hun wagen. Levensgevaarlijk. Die mensen zouden tegen zichzelf moeten beschermd worden. Maar hoe en door wie?
En begeleiders verplichten om zich eerst te bewijzen... tja, welke politicus gaat zich daaraan wagen???
Uw voorstellen/opmerkingen zijn zeker zinvol, maar realiseerbaar??? Dat is een ander paar mouwen.
De begeider bij 't examen is er niet specifiek om een uitgestelde kandidaat naar huis te voeren.
Vele kandidaten leggen hun examen af met rijschoolwagen en stappen na het examen in hun eigen auto om alleen naar huis te rijden.
@ Patlutjim,
Het is inderdaad een bestaand probleem dat gefrustreerde kandidaten na het niet slagen met gierende banden vertrekken en hun agressie botvieren op/met hun wagen. Levensgevaarlijk. Die mensen zouden tegen zichzelf moeten beschermd worden. Maar hoe en door wie?
En begeleiders verplichten om zich eerst te bewijzen... tja, welke politicus gaat zich daaraan wagen???
Uw voorstellen/opmerkingen zijn zeker zinvol, maar realiseerbaar??? Dat is een ander paar mouwen.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Men is bezig met een proefproject 'start to drive' waarbij de leerling met begeleider een voormiddag theorielessen volgt en daarna 2 uur initiatie praktijk, onder het motto van 'teach the teacher'.
Een bescheiden begin maar toch in de goede richting. De combinatie van rijschool en begeleider kan leiden tot een betaalbaar en beter resultaat.
Over wat nu een goede rijopleiding zou moeten zijn, is lang het laatste woord nog niet geschreven. Net zoals 1 examentest niet alles blootlegt of een kandidaat wel echt geschikt is om zich veilig in het verkeer te begeven.
Een bescheiden begin maar toch in de goede richting. De combinatie van rijschool en begeleider kan leiden tot een betaalbaar en beter resultaat.
Over wat nu een goede rijopleiding zou moeten zijn, is lang het laatste woord nog niet geschreven. Net zoals 1 examentest niet alles blootlegt of een kandidaat wel echt geschikt is om zich veilig in het verkeer te begeven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Waarom instructeurs wel ? En begeleiders niet ?
Er heerste hier in België/Vlaanderen al langer een door de politiek verder gecultiveerd sfeertje dat de rijopleiding (bij de rijschool) veel te duur is, terwijl ze doorgaans goedkoper is dan in het buitenland.patlutjim schreef:Waarom mogen begeleiders zonder één kennis van testen of zonder een controlen van de gezondheid te laten doen zomaar les geven.
Blijkbaar redeneert men hier dat de slechte begeleiders er wel zullen uitvallen op het examen van hun kandidaten ...
Alleen is door de jaren heen het examen enkel maar afgezwakt in moeilijkheidsgraad.
Als ik dan lees met welke flaters men toch nog door het examen kan geraken, dan draait mijn maag soms om.
De modale Vlaming vindt blijkbaar dat hij zijn rijbewijs maar moet krijgen, met zo weinig mogelijk inspanning, en zo weinig mogelijk uitgave - liefst van al gefinancierd door de overheid.
Persoonlijk begin ik hoe langer hoe meer te vinden dat rijbewijsopschool en start to drive vooral rijbewijs-on-the-cheap geworden is, gedreven door bovenstaande gedachtengang enerzijds, en een beperkt overheidsbudget anderzijds. (Maar per 7 juni eindigt ook het Vlaams "Sinterklaasjaar" .)
Van de voorziene 12 uur theoretische opleiding in de rijschool blijven er zo nog maar 8 over bij RoS.
Hoe men de almaar complexere wegcode op 8 uur uitgelegd krijgt, is mij alvast een raadsel. Dat kan enkel door er de lastige kantjes af te rijden volgens mij.
En verdere zelfstudie achteraf werd ook bij theorie-opleiding in de rijschool al verwacht.
Van de basiscursus van 6 uur rijlessen bij de rijschool die Landuyt amper een paar jaar geleden voorzag, blijven er bij start to drive nog nauwelijks 2 over, en een ... infoavond.
Wat gaat de rijschool op die 2 miserabele uurtjes in godsnaam bijbrengen aan meerwaarde
Bovendien nog met een ander (rijschool)voertuig dan de begeleider gaat gebruiken ... na amper 2 uurtjes rijden, moet een kandidaat-bestuurder al gaan wennen aan een ander voertuig.
Rijscholen zijn quasi-gedwongen mee in het systeem te stappen om te overleven, want de overheid is hun markt volledig aan het uithollen.
Wat het effect voor de niet-start-to-drivers gaat zijn van de dubbele belasting van de examencentra door start-to-drive (proef- + echt examen) is ook nog maar de vraag.
Dit is de voortzetting van de amateuristische rijopleiding, overgoten met een flinterdun professioneel sausje als schaamlapje.
Zeg nu eens eerlijk : wat denk je een startende bestuurder op die 2 uur te kunnen bijbrengen, terwijl je volop bezig bent de begeleider terug te leren rijden ...De Rijprof schreef:Men is bezig met een proefproject 'start to drive' waarbij de leerling met begeleider een voormiddag theorielessen volgt en daarna 2 uur initiatie praktijk, onder het motto van 'teach the teacher'.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Heel weinig, veel te weinig, maar het is alvast drempelverlagend om de stap te zetten naar meer rijschoolopleiding, na de afbraakpolitiek van de laatste jaren.Zeg nu eens eerlijk : wat denk je een startende bestuurder op die 2 uur te kunnen bijbrengen, terwijl je volop bezig bent de begeleider terug te leren rijden ...
Het is eerder een voorproevertje om begeleiders en leerlingen te laten inzien dat professionele lesgevers toch een grote meerwaarde kunnen bieden. Verplicht minimum 6 uur zou natuurlijk nog beter zijn.
Het wordt hoog tijd dat men eens over de grenzen gaat kijken
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden