Vertragen/remmen
-
elhoussaine
Vertragen/remmen
Ik had een vraagje ik lees vaak op het forum dat als je vertraagt de koppeling in moet duwen, maar alleen de voetrem
Stel ik wil recht afslaan, er komt verkeer van links nog aan, maar ik rij in de 2e versnelling moet ik dan een beetje bijremmen, ?
En als ik rem op stilstand, dan druk ik eerst de koppeling in dan de rempedaal! Terwijlm het volgens mij andersom moet of niet ?
Stel ik wil recht afslaan, er komt verkeer van links nog aan, maar ik rij in de 2e versnelling moet ik dan een beetje bijremmen, ?
En als ik rem op stilstand, dan druk ik eerst de koppeling in dan de rempedaal! Terwijlm het volgens mij andersom moet of niet ?
-
Inazuma
Re: Vertragen/remmen
Als je normaal en gepland vertraagt, begin je daar op tijd mee, en los je eerst enkel het gas : remmen op de motor.elhoussaine schreef:Ik had een vraagje ik lees vaak op het forum dat als je vertraagt de koppeling in moet duwen, maar alleen de voetrem
Je remt met de voet bij als het remmen op de motor je auto onvoldoende afremt om op tijd aan de snelheid te geraken die je wil bereiken.
Je duwt de koppeling pas in als het toerental sterk gezakt is, en schakelt naar de goede versnelling om bvb de bocht te nemen als je voldoende afgeremd bent.
Hangt er van af hoe snel je nog rijdt in 2de versnelling, hoe scherp de bocht is, en of je voorrang hebt ofwel moet verlenen ...Stel ik wil recht afslaan, er komt verkeer van links nog aan, maar ik rij in de 2e versnelling moet ik dan een beetje bijremmen, ?
Je leert autorijden niet uit teksten op een forum ...
Het is inderdaad andersom.En als ik rem op stilstand, dan druk ik eerst de koppeling in dan de rempedaal! Terwijl het volgens mij andersom moet of niet ?
Je remt eerst, en drukt de koppeling pas in als het toerental van je motor samen met de snelheid al sterk gezakt is, even voor de motor te weinig toeren gaat maken (wanneer dat is, dat moet je wat leren aanvoelen).
Als je moet remmen terwijl je in de eerste versnelling rijdt, druk je de koppeling gelijk mee in (omdat anders de motor blokkeert).
In tweede versnelling moet je ook niet te lang wachten om de koppeling in te drukken bij het remmen, want het toerental van de motor gaat ook snel zakken.
-
elhoussaine
-
Wouter
-
elhoussaine
-
elhoussaine
evene en vraagje ik les nu bij rijbegeleiding, dus een niet erkende rijschool, stel ik doe prazktijkexamen en ik ben 2x gebuisd(hoop ik niet!)
dan moet je toch 6 uurtjes volgen extra maar als ik bij rijbegeleiding die extra uurtjes volg krijg ik dat attest mee zodat ik weer praktijkexamen mag doen???
En hoeveel keer mag je examens doen, ??
dan moet je toch 6 uurtjes volgen extra maar als ik bij rijbegeleiding die extra uurtjes volg krijg ik dat attest mee zodat ik weer praktijkexamen mag doen???
-
Elke V
die zes uur moet je dan bij een erkende rijschool doen (bijv. VAB, volledige lijst van erkende rijscholen vind je op deze website)elhoussaine schreef:evene en vraagje ik les nu bij rijbegeleiding, dus een niet erkende rijschool, stel ik doe prazktijkexamen en ik ben 2x gebuisd(hoop ik niet!)
je mag examen doen zo dikwijls als je wil / als nodig is.
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
-
Inazuma
Als je de rem loslaat vertraag je niet meer verder hé.elhoussaine schreef:Oke Dus eerst remmen en dan koppeling, als ik de koppeling indruk moet ik dan weer de rem loslaten?
Als je al genoeg vertraagd bent is dat OK, dan kan je ineens naar de juiste versnelling schakelen.
Als je nog verder wil vertragen rem je uiteraard nog verder.
Ja.of moeten me beiden voeten werken?
Remmen en ontkoppelen (= koppeling indrukken) of weer koppelen (koppeling loslaten) moet je tegelijk kunnen hoor.
-
elhoussaine
Bedoel je remmen, koppeling indrukken, dan weer de koppeling omhoog halen?
Alles gaat heel vlot bij mij kwa schakelen, ben ik echt heeel snel!
Maar de stres die ik in me zie en komt als ik rechts af moet slaan, en ik kom met een snelheid van 50 aangereden binnen een bebouwde kom,
Wat doe ik dan ?
-Ik laat de gas pedaan helemaal los(remmen op de motor)
- koppeling indrukken schakel ik naar de 2e(koppeling loslaten
- dan beetje bijremmen met voetrem en als ik zie dat ik echt moet wachten op het links verkeer dat er aan komt, dan duw ik de koppeling en dan de voetrem en schakel ik in ze 1e weer terug om te vertrekken.
NU hoop ik dat deze remtechniek juist is?
En nog een vraagke (soory hoor!)
Voor dat ik rechts afsla hoe moet je kijken , eerst links of recht dan de binnen spiegel? Even alles op volgorde(kijkrechniek)
IK kan helaas niet het praktijkboek douwnloaden heb het meerder malen gebrobeerd maar jammer het lukt niet!
Ik heb alles het Boek WEG WIJS thuis daar leer ik ook heel veel in .
Alles gaat heel vlot bij mij kwa schakelen, ben ik echt heeel snel!
Maar de stres die ik in me zie en komt als ik rechts af moet slaan, en ik kom met een snelheid van 50 aangereden binnen een bebouwde kom,
Wat doe ik dan ?
-Ik laat de gas pedaan helemaal los(remmen op de motor)
- koppeling indrukken schakel ik naar de 2e(koppeling loslaten
- dan beetje bijremmen met voetrem en als ik zie dat ik echt moet wachten op het links verkeer dat er aan komt, dan duw ik de koppeling en dan de voetrem en schakel ik in ze 1e weer terug om te vertrekken.
NU hoop ik dat deze remtechniek juist is?
En nog een vraagke (soory hoor!)
Voor dat ik rechts afsla hoe moet je kijken , eerst links of recht dan de binnen spiegel? Even alles op volgorde(kijkrechniek)
IK kan helaas niet het praktijkboek douwnloaden heb het meerder malen gebrobeerd maar jammer het lukt niet!
Ik heb alles het Boek WEG WIJS thuis daar leer ik ook heel veel in .
-
de rijprof
Remtechniek: gas los, dan rempedaal
en met de voet nog steeds op het rempedaal schakel je terug en haal je de koppelingspedaal opnieuw rustig omhoog.
Je moet met je 2 voeten samen kunnen werken.
Zorg dat je vooral met je rem je auto aan de juiste snelheid brengt.
(Heeft je rijinstructeur je dat dan niet geleerd???)
Kijktechnieken: zie www.derijprof.be en dan doorklikken naar:
> praktijkexamen > tips openbare weg > kijken.
en met de voet nog steeds op het rempedaal schakel je terug en haal je de koppelingspedaal opnieuw rustig omhoog.
-
elhoussaine
De Rijprof schreef:Remtechniek: gas los, dan rempedaal
Nee niet echt zo heeft hij het me geleerd
-
BuBbA
Als u begeleider u leert om eerst de koppeling in te drukken en pas daarna de rem, dan raad ik u aan om toch een andere begeleider te vragen.elhoussaine schreef:De Rijprof schreef:Remtechniek: gas los, dan rempedaal
Nee niet echt zo heeft hij het me geleerd