vraag B - 354

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
leerling

vraag B - 354

Bericht door leerling »

"Je rijdt met de blauwe auto en je wilt een onverharde weg verlaten.
Laat je de voetganger voorgaan?

antwoord: Ja "

klopt dit?

ik dacht alleen aan kruisende bestuurders voorang verlenen?
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: vraag B - 354

Bericht door Elke V »

leerling schreef:"Je rijdt met de blauwe auto en je wilt een onverharde weg verlaten.
Laat je de voetganger voorgaan?

antwoord: Ja "

klopt dit?

ik dacht alleen aan kruisende bestuurders voorang verlenen?
errr, waarover heb je het?
want zonder foto/tekening zijn we daar niet veel mee hé.
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Gast

Bericht door Gast »

zoals hier maar dan rij je in de bruin auto, en een voetganger
will van links naar rechts, voor je auto oversteken.

Afbeelding
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Wegcode BELGIE schreef:12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
Die vraag staat wel bij de proefexamens van NEDERLAND, waar de regels anders zijn.

Ik weet niet of jij een Belgische bezoeker bent die verkeerde proefexamens aan het maken is, of een Nederlandse bezoeker die op een Belgisch forum een vraag stelt over een situatie in Nederland.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Volgens het IP-adres gaat het om een Nederlandse bezoeker.
leerling

Bericht door leerling »

ja, ik woon in nederland, en heb gewoon op de reacties knop geklicked
om te vraagen of het antwoord op B-354 wel klopt of niet? :wink:
leerling

Bericht door leerling »

nog geen antwoord! :cry:

heb ik wat verkeerd gezegd ? :roll:
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

leerling schreef:nog geen antwoord! :cry:

heb ik wat verkeerd gezegd ? :roll:
neen, maar de bezoekers van dit forum zijn Belgen, dus weten wij het antwoord niet... :?
normaal gesproken kan je ervan uitgaan dat het antwoord wel gewoon juist is, en dat je bij twijfel het antwoord wel kunt vinden op de nederlandse gratisrijbewijsonline ... (soundandvision?)
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

In Nederland moet een bestuurder die een AARDEWEG verlaat die aansluiting geeft op een verharde rijbaan VOORRANG VERLENEN AAN ALLE WEGGEBRUIKERS (dus ook aan voetgangers)

In België moet die bestuurder enkel voorrang verlenen aan BESTUURDERS (dus niet aan voetgangers)

De vraag op de site www.gratisrijbewijsonline.nl is dus juist.

Ik heb ter controle zonet nog even contact opgenomen met een rijschool in Nederland en de instructeur daar heeft dit bevestigd.
leerling

Bericht door leerling »

eugeen, bedankt voor de moeite, en het beantwoorden van mijn vraag.

helaas zijn er veel meningsverschillen hierover,
kijk hier, naar de reactie van Jeroen, een theorie docent.

http://www.verkeersforum.nl/phpBB2/view ... g&start=15

en ook bij RVV http://www.tdekkers.nl/toelichting_rvv/Trvv015a.htm
Artikel 15.

1. Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.

2. Op deze regel gelden de volgende uitzonderingen:
a. bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg.
:shock: :? :lol:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:
In Nederland moet een bestuurder die een AARDEWEG verlaat die aansluiting geeft op een verharde rijbaan VOORRANG VERLENEN AAN ALLE WEGGEBRUIKERS (dus ook aan voetgangers)

In België moet die bestuurder enkel voorrang verlenen aan BESTUURDERS (dus niet aan voetgangers)
Als T Dekkers de wetteksten juist overgetikt heeft, is de situatie met paden in NL dezelfde als hier in BE : voorrangsregeling tov bestuurders .

BE:
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
(...)
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.



NL:
Artikel 15.

1. Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.

2. Op deze regel gelden de volgende uitzonderingen:
a. bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg;
(...)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik ga nog eens contact opnemen met enkele rij-instructeurs.

Ik meende dat ook bij een CBR-vraag in dat geval de voetganger voorrang kreeg.
Plaats reactie