125cc motor

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: onduidelijkheid 125cc

Bericht door Inazuma »

berre schreef: Beste,

Begrijp ik goed dat ik lessen kan volgen voor enkel met een 125cc motorfiets te rijden?
Ik ben 19, ik rij al een tijd met de auto, ik mag lessen volgen voor een lichte motorfiets 125cc?
Tot nader order - dat wil zeggen tot Landuyt het weer verandert - MOET jij lessen volgen om met een 125cc te mogen rijden, én moet je er examen voor afleggen.

Dat zal niet met een 125cc zijn, maar met een motor die voldoet aan de voorwaarden om er een rijbewijs A mee te behalen - in eerste instantie wordt dit rijbewijs beperkt

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&ampnode=h3afd2
°2. Het rijbewijs geldig voor de categorie A dat afgegeven werd aan een bestuurder die de leeftijd van 21 jaar nog niet bereikt heeft of die het praktische examen heeft afgelegd met een voertuig bedoeld in het artikel 38, ° 2, 1° is enkel geldig verklaard voor het besturen van motorfietsen met een vermogen van minder dan of gelijk aan 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg.

Na afloop van een termijn van twee jaar, te rekenen vanaf de datum van afgifte van het rijbewijs bedoeld in het eerste lid, kan de houder, zonder zich te onderwerpen aan de scholing en zonder een nieuw theoretisch en praktisch examen te moeten afleggen, een rijbewijs geldig voor het besturen van alle voertuigen van de categorie A verkrijgen. De procedure, voorgeschreven in artikel 49 is van toepassing.



Er zijn meer dan geruchten dat de regeling waarbij (enkel en alleen in België ) rijbewijs B weer geldig gemaakt wordt voor een motor tot 11 kW en 125cc opnieuw zal ingevoerd worden.


Je kan je voordeel er mee doen om wat te wachten.

Dat voordeel kan net zo goed een nadeel worden als je zonder degelijke rijopleiding tegen de grond of een andere weggebruiker kwakt door een gebrek aan rijervaring en opleiding ...

Persoonlijk vind ik het volslagen onverantwoord om zonder enige opleiding op een motor te stappen - zelfs al mag je dat dan ...
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Re: onduidelijkheid 125cc

Bericht door gast »

Inazuma schreef:
berre schreef: Beste,

Begrijp ik goed dat ik lessen kan volgen voor enkel met een 125cc motorfiets te rijden?
Ik ben 19, ik rij al een tijd met de auto, ik mag lessen volgen voor een lichte motorfiets 125cc?
Tot nader order - dat wil zeggen tot Landuyt het weer verandert - MOET jij lessen volgen om met een 125cc te mogen rijden, én moet je er examen voor afleggen.

Dat zal niet met een 125cc zijn, maar met een motor die voldoet aan de voorwaarden om er een rijbewijs A mee te behalen - in eerste instantie wordt dit rijbewijs beperkt

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&ampnode=h3afd2
§2. Het rijbewijs geldig voor de categorie A dat afgegeven werd aan een bestuurder die de leeftijd van 21 jaar nog niet bereikt heeft of die het praktische examen heeft afgelegd met een voertuig bedoeld in het artikel 38, § 2, 1° is enkel geldig verklaard voor het besturen van motorfietsen met een vermogen van minder dan of gelijk aan 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg.

Na afloop van een termijn van twee jaar, te rekenen vanaf de datum van afgifte van het rijbewijs bedoeld in het eerste lid, kan de houder, zonder zich te onderwerpen aan de scholing en zonder een nieuw theoretisch en praktisch examen te moeten afleggen, een rijbewijs geldig voor het besturen van alle voertuigen van de categorie A verkrijgen. De procedure, voorgeschreven in artikel 49 is van toepassing.



Er zijn meer dan geruchten dat de regeling waarbij (enkel en alleen in België ) rijbewijs B weer geldig gemaakt wordt voor een motor tot 11 kW en 125cc opnieuw zal ingevoerd worden.


Je kan je voordeel er mee doen om wat te wachten.

Dat voordeel kan net zo goed een nadeel worden als je zonder degelijke rijopleiding tegen de grond of een andere weggebruiker kwakt door een gebrek aan rijervaring en opleiding ...

Persoonlijk vind ik het volslagen onverantwoord om zonder enige opleiding op een motor te stappen - zelfs al mag je dat dan ...





Er zijn meer dan geruchten dat de regeling waarbij (enkel en alleen in België ) rijbewijs B weer geldig gemaakt wordt voor een motor tot 11 kW en 125cc opnieuw zal ingevoerd worden.

In dat geval wil ik nog wel even geduld opbrengen. Ik had enkele maanden wel zoiets opgevangen in't nieuws dat ik met een 125 cc zou mogen rijden, MITS 2 jaar rij-ervaring en geen zware boetes. Nog een ander gerucht, de regeling zou er komen vanaf 1 september 2007? Dit gerucht vertrouw ik persoonlijk net iets minder.
Ik begrijp wat je aanhaalt over het feit dat je met een autorijbewijs niet de ervaring kan hebben die je hebt met een motor. Langs de andere kant moet je ook geen lessen volgen voor een 50cc, wat me in dit geval dan ook niet logisch lijkt. Je moet beiden de baan op, en wat mij betreft moet iemand met een brommer die soms op het fietspad rijdt nog veel beter uitkijken dan als je gewoon kan meerijden met het verkeer. Want, de bromfiets op het fietspad moet geregeld fietsers voorbij steken + dan nog eens uitkijken wat die doet als hij voorbij steekt, daar heeft de persoon met de 125cc die vlot met het verkeer meerijdt dan weer veel minder last van. Met een 125cc mag je dan weer de autostrade op, maar dat zou ik zelf niet zo zien zitten. Ik vind de snelheid die een b- klasse mag halen alles behalve ideaal. Te snel voor het fietspad, te traag voor de autoweg, behalve in de zone 30 dan.

Bedankt voor de reacties!

MVG
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Een bromfiets klasse B mag dan ook enkel op het fietspad rijden BUITEN de bebouwde kom of op plaatsen waar het aangeduid staat met een verkeersbord.
Enkel de camino klasse A is verplicht om op het fietspad te rijden, en mogen ook maar 25km/h rijden.

Ik hoop dat je binnenkort toch weer met een 11kW met rijbewijs B mag besturen...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: onduidelijkheid 125cc

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:
Er zijn meer dan geruchten dat de regeling waarbij (enkel en alleen in België ) rijbewijs B weer geldig gemaakt wordt voor een motor tot 11 kW en 125cc opnieuw zal ingevoerd worden.
Die regeling komt er weer - ze moet alleen nog in het Staatsblad verschijnen.

De toelating om daardoor met een lichte motor te rijden blijft beperkt tot België - en zal zonder veel twijfel binnen x-aantal jaar weer afgeschaft worden als de EU rijbewijzen meer geharmoniseerd worden, en (enkel) igv motorrijbewijzen gefaseerd.

Quote: Langs de andere kant moet je ook geen lessen volgen voor een 50cc, wat me in dit geval dan ook niet logisch lijkt.
Er is een wereld van verschil tussen een legale 50cc en een 125cc motor.

Overigens dien je voor een klasse B wel een rijbewijs A3 te behalen als je geen B hebt ... het doel daar is eerder dat je de wegcode kent dan het rijden met wat uiteindelijk maar een &quotgemotoriseerde fiets&quot is.

Quote: Je moet beiden de baan op, en wat mij betreft moet iemand met een brommer die soms op het fietspad rijdt nog veel beter uitkijken dan als je gewoon kan meerijden met het verkeer.
&quotGewoon meerijden met het verkeer&quot is wel het laatste dat ik je met een motor kan aanraden. Je manier van rijden zal een pak (pro-)aktiever moeten zijn dan dat.
Met een 125cc zal je het er trouwens niet zo makkelijk mee hebben om gewoon mee te rijden met dat verkeer, eens het wat sneller gaat of sneller optrekt.
Denny

Rijbewijs 125cc (11kw)

Bericht door Denny »

Ik heb al eens een mail gestuurd naar minister Landuyt en hij stuurde mij terug dat hij ermee bezig was om personen die reeds 2 jaar hun rijbewijs B hebben gehaald opnieuw met een motorfiets (125cc 11kw) te laten rijden. Hij vertelde mij erbij dat het tegen 1 januari 2007 in orde zou zijn.

Nu lees ik op de site (wegwijs in België) dat er een wijziging is gebeurd.

http://wegcode.be/actueel.php?nr=165



01 januari 2007
KB betreffende de motorfiets


Ingevolge het koninklijk besluit van xx/xx/2006 betreffende de motorfiets treden er wijzigingen op die betrekking hebben tot en ten opzichte van de bestuurders van brom- en motorfietsen.

Daarnaast treden er wijzigingen op inzake het verlies van de geldigheid van rijbewijzen.

Deze wijzigingen treden xxx





--------------------------------------------------------------------------------




1. Rijbewijs lichte motorfietsen

Vanaf xx/xx/2006 laat het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.

De situatie die vóór 01 september 2002 van toepassing was, wordt terug in zijn oorspronkelijke versie hersteld.

Dit houdt dus in dat houders van het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, motorfietsen met of zonder zijspan, met een maximale cilinderinhoud van 125 cm³ en met een maximaal vermogen van 11 kW mogen besturen, zonder dat zij houder zijn van het rijbewijs categorie A. Voornoemde personen dienen dus geen bijkomend theoretisch of praktisch examen af te leggen om die voertuigen te mogen besturen.

Er dient geen nieuw rijbewijs afgehaald te worden om voornoemde voertuigen te mogen besturen.



Hieruit kan ik afleiden dat het opnieuw ingevoerd is???

Mvg
Danny De Haeck
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Neen, dat kan je niet.

Je ziet zelf in het bericht van Wegcode.be dat de datum niet is ingevuld.
Dat komt omdat het KB nog niet verschenen is.
En zolang het KB niet verschenen is, verdandert er niets.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs 125cc (11kw)

Bericht door Inazuma »

Denny schreef:
Nu lees ik op de site (wegwijs in België) dat er een wijziging is gebeurd.
Je verwijst naar een pagina die 'officiëel' nog niet publiek staat.
Wat je daar ziet is de voorbereiding op de komende wijziging(en), zodat deze bij publicatie van het KB snel gecontroleerd en online gezet kan worden.
Denny

Bericht door Denny »

Vanaf 1 maart staat er nu op de site...

http://wegcode.be/actueel.php?nr=165
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rijbewijs 125cc (11kw)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: Je verwijst naar een pagina die 'officiëel' nog niet publiek staat.
Inderdaad!

Zéér bevorderlijk voor de verkeersveiligheid om zo een pagina al publiek toegankelijk te maken vóór ze in voege gaat, en aldus, zoals we hier zien, verwarring te zaaien over de verkeersreglementering! Maar ja, ieder zijn waarden en opvattingen, hé.
berre

in orde

Bericht door berre »

Net op het nieuws gehoord dat we binnenkort weer met het rijbewijs B met de 125cc motorfiets mogen rijden. Goed nieuws, en nu maar hopen dat het niet verandert vanaf ik dat weer mag natuurlijk. In elk geval, goed nieuws, nu nog opleidingscheques voor vervolmakingscursussen en Renaat heeft fantastisch mooi werk geleverd!
Wat denken jullie ervan?

MVG
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Net op het nieuws gehoord dat we binnenkort weer met het rijbewijs B met de 125cc motorfiets mogen rijden
Dat KB was al een aantal dagen op deze site te lezen hoor.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: in orde

Bericht door Inazuma »

berre schreef: In elk geval, goed nieuws, nu nog opleidingscheques voor vervolmakingscursussen en Renaat heeft fantastisch mooi werk geleverd!
Wat denken jullie ervan?
Ik vind jouw reflex - cursussen gaan volgen met opleidingscheques - in elk geval fantastischer dan wat Landuyt er van gebakken heeft.

Het is hoegenaamd géén goed idee om iemand met rijbewijs B zondermeer los te laten op een motorfiets, al is het dan een 125cc.

Op 2 jaar heb je niet echt een berg rijervaring om op terug te vallen.
En mogelijk zelfs de verkeerde ervaring - of de verkeerde raadgevingen .


Op de motor is eigenlijk zelfs de weg anders ...
In de zin dat waar je met 4 wielen zonder nadenken probleemloos over dokkert, je op 2 wielen minder stevig in de problemen kan brengen ...
Plaats reactie