R en D banden
R en D banden
Weet iemand wat het verschil is tussen Radiale banden en Diagonale banden ? Ik heb op google gekeken maar kon niet 1,2,3 iets vinden.
Re: R en D banden
De manier van constructie van de (interne) gordels die de stevigheid van de band uitmaken.Anonymous schreef:Weet iemand wat het verschil is tussen Radiale banden en Diagonale banden ? Ik heb op google gekeken maar kon niet 1,2,3 iets vinden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Radiaalband
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diagonaalband
Die onderverdeling is door de evolutie van de bandentechnologie ondertussen eigenlijk wat uitgehold : radiaalbanden krijgen intussen vaak diagonale en overlangse verstevigingslagen ... en al lang niet meer enkel in staal.
Je hebt het toch over auto'sAnonymous schreef:Klopt het dat als je vooraan Diagonaal banden hebt dat je die ook achteraan moet gebruiken. En als je R banden vooraan hebt, dan mag het achteraan D banden gebruiken of R banden.
Neen.
Het is net andersom.
1° Volgende voorschriften zijn van toepassing op de banden die gemonteerd zijn op voertuigen van categorie M1.
* Banden die op velgen gemonteerd zijn van éénzelfde as hebben dezelfde technische karakteristieken. Zij zijn in de juiste draairichting gemonteerd in het geval van directionele en asymmetrische banden.
Op een as heb je dus aan beide kanten dezelfde banden nodig.
Bovendien :
* Radiaalbanden worden slechts vooraan gemonteerd, indien hetzelfde type ook achteraan is gemonteerd.
Vooraan radiaal, betekent dus verplicht achteraan ook radiaal.
Indien vooraan diagonaal, mogen er in principe achteraan radiaalbanden opliggen.
Veel diagonaalbanden ga je niet meer vinden voor dagdagelijkse auto's.
Dat wil niet zeggen dat ze van toen ook al op veel voertuigen liggen.alatpom schreef: Het begint idd historisch te worden daar volgens WIKI er al radiaalbanden in 1946 (!) geproduceerd werden!
Dat is pas veel later gekomen (ergens in de jaren 60 is de radiaalband voor personenwagens pas echt doorgebroken).
Er worden - bvb ook in de vliegtuigindustrie - nog steeds diagonaalbanden gebruikt, wanneer men de voordelen van een diagonaalband boven de nadelen van een radiaalband nodig heeft.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Dat ze moeten weten waarvoor de R staat op de flank wordt idd nog gevraagd, maar of ze nog moeten weten dat radiaal voor ook radiaal achter is, dat vind ik niet meer zo direkt terug op de web-site (maar ik kan er over gekeken hebben)en ook niet meer in het boek wees wegwijs (al durf ik dit boek hier nauwelijks vermelden )Benny Stinkens schreef:En ja hoor, het wordt nog steeds verwacht dat je dit moet kennen voor een theorie-examen.
Waarom niet. Wij bevelen dit boek trouwens aan als jongeren uit een handboek willen leren.en ook niet meer in het boek wees wegwijs (al durf ik dit boek hier nauwelijks vermelden
http://www.gratisrijbewijsonline.be/autowet5.htm
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Ik gebruik het boek ook nog altijd voor het geven van mijn lessen.
Maar alatpom heeft wel gelijk als hij zegt dat het in het boek niet meer te vinden is
Op blz. 8 en op blz 107-108 gaat het over banden en er staat inderdaad alleen maar dat "de banden op eenzelfde as van hetzelfde merk en type moeten zijn" er staat dus echt niet bij dat R achter moet
@Alatpom,
Laat het duidelijk zijn dat nog steeds R achter moet en D dus van voor als je werkt met 2 verschillende structuren.
@ Eugeen,
Jij kunt misschien eens bij wees wegwijs polsen waarom men dit niet meer vermeld, tenzij ik er zelf heb over gekeken.
Bij oudere versies van wees wegwijs staat het er wel telkens in
Maar alatpom heeft wel gelijk als hij zegt dat het in het boek niet meer te vinden is
Op blz. 8 en op blz 107-108 gaat het over banden en er staat inderdaad alleen maar dat "de banden op eenzelfde as van hetzelfde merk en type moeten zijn" er staat dus echt niet bij dat R achter moet
@Alatpom,
Laat het duidelijk zijn dat nog steeds R achter moet en D dus van voor als je werkt met 2 verschillende structuren.
@ Eugeen,
Jij kunt misschien eens bij wees wegwijs polsen waarom men dit niet meer vermeld, tenzij ik er zelf heb over gekeken.
Bij oudere versies van wees wegwijs staat het er wel telkens in
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Ik twijfel hier ook niet aan, maar idd in de nieuwer versies van wees wegwijs is het verdwenen, vandaar mijn vraag of dit nog op het examen gevraagd wordt? omdat het op personenwagens toch niet meer voorkomt?Alatpom,
Laat het duidelijk zijn dat nog steeds R achter moet en D dus van voor als je werkt met 2 verschillende structuren.
Dit interesseert mij ook!@ Eugeen,
Jij kunt misschien eens bij wees wegwijs polsen waarom men dit niet meer vermeld, tenzij ik er zelf heb over gekeken.
Bij oudere versies van wees wegwijs staat het er wel telkens in