elhoussaine schreef:En hoe doet men dat ?
dus terugschakelen neem ik aan en een beetje bijremmen?
(Af)Remmen begint nooit met terugschakelen ...
Als je nog ruimvoldoende afstand hebt om af te remmen, begint het remmen met het lossen van het gaspedaal, je blijft in dezelfde versnelling rijden maar begint te vertragen omdat de motor je auto afremt.
Dat is remmen op de motor.
Als je op die manier kan vertragen tot je motor nog pakweg 1200-1500 tpm doet, dan schakel je terug naar een lagere versnelling, laat de koppeling meer opkomen, en vertraagt verder in de lagere versnelling.
...
Op een moment wordt de resterende afstand te klein om nog op die manier te kunnen stoppen of tot aan de gewenste snelheid te vertragen, en dan rem je verder met de (voet)rem bij.
je hebt maar 1 rem neem ik aan want soms hoor ik zoveel remnamen weet niet wat het inhoud?
Er zijn er 3 :
1) De rem of voetrem, het rempedaal - meestal gewoonweg
"de rem" genoemd.
2) De motorrem : minder of helemaal geen gas meer geven terwijl je in versnelling blijft rijden = remmen op de motor
3) De handrem : staat meestal tussen de voorzetels en wordt met de hand bedient ; maar bij bvb Mercedes is het dan weer een klein voetpedaal ...
maar ik wil aleen remmen zonder koppeling in te drukken waneer kan dat ?
Dat kan zolang je nog voldoende snelheid hebt om de motor in die versnelling voldoende toeren te laten maken .
Koppeling indrukken doe je ergens rond 1000-1200 tpm, onder de 1000 tpm loop je kans de motor te blokkeren omdat hij dan te weinig toeren draait.
Als je de motor dwingt om te weinig toeren te maken, zal die beginnen schokken - duw dan direct de koppeling in.