2 verkeerssituaties
2 verkeerssituaties
Hoi,
Ik zit met een paar vragen over enkele verkeerssituaties.
Hier gaan we:
Situatie 1)
Volgens de instructeur stond de blauwe auto, toevallig ook van de rijschool, wél correct maar de groene auto niet. Ze willen allebei links de straat indraaien. Ik begrijp niet meteen waarom. Is het in zo'n situatie verplicht om zo ver mogelijk naar het einde van de middenberm te rijden?
En wat voor mensen die een volledige draai willen maken van 180°? Moeten zij ook helemaal naar rechts rijden om dan uiteindelijk gewoon terug te rijden? Overigens erbij zeggen dat het verboden was voor de bestuurders van de andere kant om via die middenberm te draaien.
Situatie 2)
Dit was ook niet correct. Alhoewel ik hier nog wel enigszinds kan begrijpen dat de groende auto eerst naar de rechterkant van de middenberm moet vooraleer hij links kan afdraaien.
Ik zit met een paar vragen over enkele verkeerssituaties.
Hier gaan we:
Situatie 1)
Volgens de instructeur stond de blauwe auto, toevallig ook van de rijschool, wél correct maar de groene auto niet. Ze willen allebei links de straat indraaien. Ik begrijp niet meteen waarom. Is het in zo'n situatie verplicht om zo ver mogelijk naar het einde van de middenberm te rijden?
En wat voor mensen die een volledige draai willen maken van 180°? Moeten zij ook helemaal naar rechts rijden om dan uiteindelijk gewoon terug te rijden? Overigens erbij zeggen dat het verboden was voor de bestuurders van de andere kant om via die middenberm te draaien.
Situatie 2)
Dit was ook niet correct. Alhoewel ik hier nog wel enigszinds kan begrijpen dat de groende auto eerst naar de rechterkant van de middenberm moet vooraleer hij links kan afdraaien.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Beide tekeningen zijn fout.
wegcode zegt;
Op het kruispunt zelf staan geen pijlen. Dus rechts (voorbij elkaar) kruisen, ook om te keren.
Je moet je op de middenberm rechts opstellen als je van op de middenberm rechtdoor het kruispunt wil oversteken. (van op de middenberm gezien rij je dan immers rechtdoor)
Je moet iets voorbij de helft van de middenberm rijden als je van op de middenberm links wil afslaan (terugkeren) want bij links afslaan moet je je zoveel mogelijk naar links begeven, zonder de tegenliggers te hinderen. (van op de middenberm gezien, ga je immers links afslaan)
wegcode zegt;
Je moet in de regel rechts kruisen, tenzij pijlen anders aangeven.15.1. Het kruisen geschiedt rechts.
15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.
Op het kruispunt zelf staan geen pijlen. Dus rechts (voorbij elkaar) kruisen, ook om te keren.
Je moet je op de middenberm rechts opstellen als je van op de middenberm rechtdoor het kruispunt wil oversteken. (van op de middenberm gezien rij je dan immers rechtdoor)
Je moet iets voorbij de helft van de middenberm rijden als je van op de middenberm links wil afslaan (terugkeren) want bij links afslaan moet je je zoveel mogelijk naar links begeven, zonder de tegenliggers te hinderen. (van op de middenberm gezien, ga je immers links afslaan)
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: 2 verkeerssituaties
De blauwe komt toch uit de richting waar de groene uit komtBuBbA schreef:Situatie 1)
Volgens de instructeur stond de blauwe auto, toevallig ook van de rijschool, wél correct maar de groene auto niet. Ze willen allebei links de straat indraaien.
Dan heeft groen de beweging (het afslaan) niet zo ruim mogelijk uitgevoerd :
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
(...)
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.
Je hebt blauw hopelijk voorrang gegeven
Laatst gewijzigd door Inazuma op 25 feb 2009, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2 verkeerssituaties
Keren is geen richtingsverandering / "afslaan" .BuBbA schreef: En wat voor mensen die een volledige draai willen maken van 180°? Moeten zij ook helemaal naar rechts rijden om dan uiteindelijk gewoon terug te rijden?
Keren is een maneuver volgens Art 12.4 .
Er zijn geen bepalingen in de wegcode over hoe je een maneuver moet uitvoeren.
Wel dat je gedurende heel dat maneuver voorrang verschuldigd bent aan alle andere weggebruikers.
Wie in dergelijke situaties (linksom) wil keren, zal dat doen vanuit de rijstrook om links af te slaan. Niet omdat het opgelegd is, maar omdat het eenvoudiger uit te voeren is, en de voorrangsverplichting zo ook gemakkelijker na te leven is.
Re: 2 verkeerssituaties
De tegenliggers uit de wat versprongen zijstraat "bovenaan" gaan je links moeten kruisen , terwijl dat eigenlijk rechts moet gebeuren ...BuBbA schreef:
Dit was ook niet correct. Alhoewel ik hier nog wel enigszinds kan begrijpen dat de groende auto eerst naar de rechterkant van de middenberm moet vooraleer hij links kan afdraaien.
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
(...)
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
15.1. Het kruisen geschiedt rechts.
Deurne
Re: 2 verkeerssituaties
Ahzo, ja die regel van "zo ruim mogelijk uitvoeren" kende ik niet.Inazuma schreef:De blauwe komt toch uit de richting waar de groene uit komtBuBbA schreef:Situatie 1)
Volgens de instructeur stond de blauwe auto, toevallig ook van de rijschool, wél correct maar de groene auto niet. Ze willen allebei links de straat indraaien.
Dan heeft groen de beweging (het afslaan) niet zo ruim mogelijk uitgevoerd :
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
(...)
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.
Je hebt blauw hopelijk voorrang gegeven
En het is niet voor mij hoor. Ik heb mijn rijbewijs ondertussen gehaald. Maar aangezien er vrij veel over verkeerssituaties gesproken word in mijn omgeving, en ik bij deze situatie niet juist wist hoe het in elkaar zat, kwam ik het hier even vragen.
Re: 2 verkeerssituaties
Het voorbeeld is inderdaad gebaseerd op een situatie in deurne. Daar zijn blijkbaar redelijk veel van deze situaties aanwezig.Inazuma schreef:De tegenliggers uit de wat versprongen zijstraat "bovenaan" gaan je links moeten kruisen , terwijl dat eigenlijk rechts moet gebeuren ...BuBbA schreef:
Dit was ook niet correct. Alhoewel ik hier nog wel enigszinds kan begrijpen dat de groende auto eerst naar de rechterkant van de middenberm moet vooraleer hij links kan afdraaien.
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
(...)
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
15.1. Het kruisen geschiedt rechts.
Deurne
Ik heb nog een vraag over dat soort "versprongen zijstraten"
Zo heb je in Olen, op het kruispunt tussen de Herentalsesteenweg, Tramstraat en Kijnigestraat, 51°08'43"N; 4°51'20"O (coördinaten om eventueel op google earth te bekijken)
Nu, als ik het zo op google earth bekijk lijkt het inderdaad twee aparte kruispunten, maar loopt er hier misschien iemand rond die het punt toevallig kent? Ik woon al bijna 18 jaar in Olen, en ik heb het altijd als 1 beetje verschoven kruispunt gevonden. Er staan ook vanuit elke straat borden van voorrang van rechts, waardoor ik toch zou denken dat de vier straten tot 1 kruispunt gerekend worden... (als het twee kruispunten waren zou ik denken dat er 2x 3 borden zouden staan, niet?)
Mijn instructeur zei echter dat ik rechts en links moest pinken...
Hoe weet je nu wat eigenlijk nog rechtdoor is, en wat twee maal afslaan is?
Zo heb je in Olen, op het kruispunt tussen de Herentalsesteenweg, Tramstraat en Kijnigestraat, 51°08'43"N; 4°51'20"O (coördinaten om eventueel op google earth te bekijken)
Nu, als ik het zo op google earth bekijk lijkt het inderdaad twee aparte kruispunten, maar loopt er hier misschien iemand rond die het punt toevallig kent? Ik woon al bijna 18 jaar in Olen, en ik heb het altijd als 1 beetje verschoven kruispunt gevonden. Er staan ook vanuit elke straat borden van voorrang van rechts, waardoor ik toch zou denken dat de vier straten tot 1 kruispunt gerekend worden... (als het twee kruispunten waren zou ik denken dat er 2x 3 borden zouden staan, niet?)
Mijn instructeur zei echter dat ik rechts en links moest pinken...
Hoe weet je nu wat eigenlijk nog rechtdoor is, en wat twee maal afslaan is?
Dat is soms heel lastig te zeggen.accer schreef: Nu, als ik het zo op google earth bekijk lijkt het inderdaad twee aparte kruispunten, maar loopt er hier misschien iemand rond die het punt toevallig kent? Ik woon al bijna 18 jaar in Olen, en ik heb het altijd als 1 beetje verschoven kruispunt gevonden.
Hoe ver mogen ze uitéén liggen om nog van 1 kruispunt te spreken
Het Hof van Cassatie bepaalt in een arrest dat een kruispunt de oppervlakte is, begrepen binnen het verlengde van de randen van de openbare wegen die er op uitkomen.
In een ander arrest bepaalt hetzelfde Hof dat de rechter zelf bepaalt wat deel uitmaakt van een kruispunt en wat niet ...
Soms kom je kruispunten tegen waarvan de verlengden van de randen van de wegen niet eens overlappen, maar die toch als 1 KP aanzien worden ... met 1 set borden.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18 mar 2009, 20:01
Re: 2 verkeerssituaties
Waar had hij zich in dit geval dan moeten opstellen? Achter de blauwe wagen? En wat als er geen voorsorteerstrook aanwezig is? Dan word de plaats op de middenberm toch niet optimaal gebruikt..Inazuma schreef:De blauwe komt toch uit de richting waar de groene uit komtBuBbA schreef:Situatie 1)
Volgens de instructeur stond de blauwe auto, toevallig ook van de rijschool, wél correct maar de groene auto niet. Ze willen allebei links de straat indraaien.
Dan heeft groen de beweging (het afslaan) niet zo ruim mogelijk uitgevoerd :
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
(...)
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.
Je hebt blauw hopelijk voorrang gegeven
Re: 2 verkeerssituaties
De blauwe auto "volgen" op zijn ruime rijlijn, als het dwarsverkeer daardoor niet gehinderd wordt.xencreative schreef:Waar had hij zich in dit geval dan moeten opstellen? Achter de blauwe wagen?
Als dat hinderen van dwarsverkeer (waarschijnlijk) wel zou gebeuren : wachten om het kruispunt op te rijden, daarna zo ruim mogelijk afslaan.
In principe niet anders.En wat als er geen voorsorteerstrook aanwezig is?
Je rijdt de "opening" in (zo ver mogelijk naar links uitwijken zonder de tegenliggers te hinderen) als je daarbij het dwarsverkeer niet gaat hinderen.
In de dagelijkse praktijk gaat zowat iedereen in dergelijke situaties zo snel mogelijk van de linker rijstrook van de doorgaande rijbaan afwillen - zeker als er daar vrij snel gereden mag worden (70-90-meer)...
Het optimaal gebruiken van de (openingen in) een middenberm wordt nergens in de wegcode verwacht of vereist .Dan word de plaats op de middenberm toch niet optimaal gebruikt.