125cc motor
125cc motor
Hallo,
Leuke site!
Ik had een vraag over het rijbewijs voor een 125cc motor.
Wat is het kostenplaatje van zo'n rijbewijs, totaal genomen?
Vriendelijke groeten,
Randy uit Melle
Leuke site!
Ik had een vraag over het rijbewijs voor een 125cc motor.
Wat is het kostenplaatje van zo'n rijbewijs, totaal genomen?
Vriendelijke groeten,
Randy uit Melle
-
- Medewerker
-
-
- Administrator
-
- Medewerker
Inderdaad, Eugeen. Ik had het over bijkomende lessen, dus buiten het minimum aantal uren die je in een erkende rijschool moet volgen.
Eén van de instructeurs bij STAM, Dirk De Bruyn, geeft trouwens ook les in een erkende rijschool (Dijle en Nete in Duffel). Het verschil is dus alleen de prijs, want STAM heeft ook motorfietsen en helmen voor de leerlingen, radiocontact met de instructeur, enz. en geeft zowel op een oefenterrein les als op de openbare weg.
Je kan bij STAM bijvoorbeeld beginnen met een opstapcursus. Die cursus duurt 3 uur en kost slechts 70 Euro. Zo heb je al een eerste idee van wat er bij motorrijden zoal komt kijken.
Ook diegenen die al hun rijbewijs voor cat. A hebben, kunnen bij STAM vervolmakingscursussen volgen.
Eén van de instructeurs bij STAM, Dirk De Bruyn, geeft trouwens ook les in een erkende rijschool (Dijle en Nete in Duffel). Het verschil is dus alleen de prijs, want STAM heeft ook motorfietsen en helmen voor de leerlingen, radiocontact met de instructeur, enz. en geeft zowel op een oefenterrein les als op de openbare weg.
Je kan bij STAM bijvoorbeeld beginnen met een opstapcursus. Die cursus duurt 3 uur en kost slechts 70 Euro. Zo heb je al een eerste idee van wat er bij motorrijden zoal komt kijken.
Ook diegenen die al hun rijbewijs voor cat. A hebben, kunnen bij STAM vervolmakingscursussen volgen.
-
- Medewerker
Laten we samen eens bekijken wat het woordje rijonderricht in art. 2 ° 1 van bovenvermeld KB betekent:
Dat neemt niet weg dat de opleidingen die door STAM gegeven worden, daadwerkelijk bijdragen tot de vorming van bekwame en veilige motorrijders, en aldus ook erkend worden door de overheid (zie verder).
Leslie heeft verleden jaar lessen gevolgd bij STAM, en ik in september 2005.
Op 22/10/2005 hield STAM in Brasschaat voor de zoveelste keer een screening van motorrijders, met het oog op het adviseren van de betrokkenen over hun zwakke punten en de aangewezen bijkomende opleidingen om eraan te verhelpen. Deze screeningen zijn volledig gratis, daar ze gefinancierd worden door de Vlaamse Gemeenschap.
Het door de overheid erkende karakter van de opleidingen die door STAM gegeven worden, blijkt ook uit het feit dat ze met opleidingscheques voor werknemers mogen betaald worden.
Hopelijk is nu de rol die STAM bij motoropleidingen speelt wat duidelijker geworden.
Zoals ik al schreef, komen de bij STAM gevolgde opleidingen niet in aanmerking voor het minimaal aantal uren praktijkles dat voorgeschreven is om een rijbewijs te bekomen, en welke bij een erkende rijschool moeten gevolgd worden.Quote: TITEL I. - De rijscholen
HOOFDSTUK I. - Definities
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
...
4° « rijonderricht »: het rijonderricht voor motorvoertuigen tegen vergoeding, met het oog op het bekomen van het rijbewijs
Dat neemt niet weg dat de opleidingen die door STAM gegeven worden, daadwerkelijk bijdragen tot de vorming van bekwame en veilige motorrijders, en aldus ook erkend worden door de overheid (zie verder).
Juist, nadat het een tijdlang geen uitwerking meer had wegens een tussenkomst van de Raad van State.digital schreef: Remember dat dit KB gewijzigd is in 2004.
Leslie heeft verleden jaar lessen gevolgd bij STAM, en ik in september 2005.
Op 22/10/2005 hield STAM in Brasschaat voor de zoveelste keer een screening van motorrijders, met het oog op het adviseren van de betrokkenen over hun zwakke punten en de aangewezen bijkomende opleidingen om eraan te verhelpen. Deze screeningen zijn volledig gratis, daar ze gefinancierd worden door de Vlaamse Gemeenschap.
Het door de overheid erkende karakter van de opleidingen die door STAM gegeven worden, blijkt ook uit het feit dat ze met opleidingscheques voor werknemers mogen betaald worden.
Hopelijk is nu de rol die STAM bij motoropleidingen speelt wat duidelijker geworden.
Inderdaad kan praktisch onderrricht met het doel je rijbewijs te behalen, enkel door een erkende rijschool worden gegeven. Daar is ook het wettelijk aantal lesuren tegen geplakt etc.digital schreef: Het praktische onderricht kan slechts verstrekt worden binnen een erkende rijschool?!
Geen twijfel mogelijk.
Dat neemt natuurlijk niet weg organisaties zoals vzw STAM (en anderen) diverse types motoropleidingen kunnen verzorgen.
STAM geeft bv. bovenvermelde opstapcursus met de bedoeling je kennis te laten maken met het fenomeen motor alvorens in te schrijven bij een rijschool, of om iemand die nog een rijbewijs A en B gecombineerd heeft op weg te helpen.
Neem als ander voorbeeld de opleidingen die de motorsportschool (http://www.motorsportschool.be/) op het circuit van Zolder organisert: echte opleidingen, maar niet echt gericht op het rijbewijs
Waar STAM mogelijks in het vaarwater van de rijschool komt is met "oefendagen voor examenmanoeuvres". Maar ook dit is voor iedereen open en vervangt niet de wettelijke lespakketten van de rijscholen. Het is een budgetvriendelijk aanvullend initiatief. Dus ook hier geen probleem.
Greetz,
Dirk
-
-
- Medewerker
Je somt een aantal overheidsinstellingen op, die zelf hun personeel de onontbeerlijke rijopleiding mogen geven, of zelfs een dergelijke opleiding als opdracht hebben (beroepsopleiding).
STAM is een privé-instelling (een v.z.w.) die geen "erkende rijschool" is. De bij STAM gevolgde opleidingsuren komen dan ook niet in aanmerking voor het behalen van een rijbewijs A, wat op zichzelf natuurlijk niets afdoet aan de meerwaarde van de opleidingen bij STAM.
STAM is een privé-instelling (een v.z.w.) die geen "erkende rijschool" is. De bij STAM gevolgde opleidingsuren komen dan ook niet in aanmerking voor het behalen van een rijbewijs A, wat op zichzelf natuurlijk niets afdoet aan de meerwaarde van de opleidingen bij STAM.
-
- Medewerker
digital,
ik meen jou terzake te mogen verwijzen naar de inleiding van het K.B. van 11 mei 2004:
ik meen jou terzake te mogen verwijzen naar de inleiding van het K.B. van 11 mei 2004:
(gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 01/06/2004)Quote: Artikel 2
Dit artikel voorziet dat het theoretisch en praktisch rijonderricht tegen vergoeding op een openbare plaats of op een privé terrein slechts door een rijschool kan worden verstrekt, die daartoe door de Minister die de verkeersveiligheid tot zijn bevoegdheid heeft, is erkend.
De verplichting om houder te zijn van een erkenning is echter niet van toepassing op de instellingen, die door artikel 4 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs erkend zijn om opleidingen inzake de toegang tot het rijbewijs verstrekken, te weten: het leger, de federale en lokale politie, de openbare instellingen voor beroepsopleiding en de openbare vervoersmaatschappijen. Omwille van het specifieke karakter van deze instellingen, werd het niet opportuun geacht hen te onderwerpen aan een erkenning als rijschool. Deze instellingen zijn krachtens artikel 64 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs onderworpen aan de controle van de inspectie van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.
Hun programma moet voorafgaandelijk ter goedkeuring aan de Minister worden voorgelegd.
onduidelijkheid 125cc
Beste,
Begrijp ik goed dat ik lessen kan volgen voor enkel met een 125cc motorfiets te rijden? Ik zou men zo'n 125cc willen aanschaffen omdat ik wel heelk graag met men bromfiets reed, maar dat ik hierbij niet meekan en mocht met het verkeer. Je mag maar 45 km/u rijden, op het fietspad, uiteindelijk is het lastig om zo rond te moeten rijden. Wat ik handig zou vinden is een lichte motor, maar waar ik harder mee mag dan 45 km/u. Dus een 125cc zou perfect zijn he. Ik ben 19, ik rij al een tijd met de auto, ik mag lessen volgen voor een lichte motorfiets 125cc?
Dat zou ik willen weten, en dat de tarieven die hierboven vermeld staan nog steeds dezelfde zijn. Alvast bednakt voor de reacties.
MVG
Begrijp ik goed dat ik lessen kan volgen voor enkel met een 125cc motorfiets te rijden? Ik zou men zo'n 125cc willen aanschaffen omdat ik wel heelk graag met men bromfiets reed, maar dat ik hierbij niet meekan en mocht met het verkeer. Je mag maar 45 km/u rijden, op het fietspad, uiteindelijk is het lastig om zo rond te moeten rijden. Wat ik handig zou vinden is een lichte motor, maar waar ik harder mee mag dan 45 km/u. Dus een 125cc zou perfect zijn he. Ik ben 19, ik rij al een tijd met de auto, ik mag lessen volgen voor een lichte motorfiets 125cc?
Dat zou ik willen weten, en dat de tarieven die hierboven vermeld staan nog steeds dezelfde zijn. Alvast bednakt voor de reacties.
MVG
-
Je mag rijlessen volgen ja. De tarieven zullen ondertussen waarschijnlijk lichtjes gestegen zijn. Ik heb in het voorjaar van 2006 €614 betaald voor 8 uur + examenbegeleiding (zie ook hier).
Merk op dat de meeste rijscholen vooral over "zware" motorfietsen beschikken, waarmee jij nog niet mag rijden. Tot je 21ste verjaardag mag je enkel met "lichte" motorfietsen rijden met een maximaal vermogen van 25kW en maximaal vermogen/gewichtsverhouding van 0.16kW/kg. De lichte motorfietsen waarover sommige rijscholen beschikken zijn, voor zover ik weet, nooit scooters en zijn altijd uitgerust met een manuele schakeling, net zoals hun zware motorfietsen.
Merk op dat de meeste rijscholen vooral over "zware" motorfietsen beschikken, waarmee jij nog niet mag rijden. Tot je 21ste verjaardag mag je enkel met "lichte" motorfietsen rijden met een maximaal vermogen van 25kW en maximaal vermogen/gewichtsverhouding van 0.16kW/kg. De lichte motorfietsen waarover sommige rijscholen beschikken zijn, voor zover ik weet, nooit scooters en zijn altijd uitgerust met een manuele schakeling, net zoals hun zware motorfietsen.