Richtingaanwijzers

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Bavo

Richtingaanwijzers

Bericht door Bavo »

hallo,

Handige site! Ik heb mede door jullie men theoretisch examen voor de auto tot een goed einde gebracht. Bedankt!

Ik heb een vraag over richtingaanwijzers op een klasse b brommer:
Zijn deze verplicht wanneer ze er op de originele brommer niet opstaan
(vespa uit 1970)?

Alvast bedankt,

Bavo
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Neen, als ze op de origine bromfiets niet aanwezig zijn, zijn ze niet verplicht.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Je bent wel verplicht een richtingverandering aan te kondigen.
Als je geen richtingaanwijzers hebt, moet je dit kenbaar maken door de arm uit steken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef: Als je geen richtingaanwijzers hebt, moet je dit kenbaar maken door de arm uit steken.
Thans nog slechts indien mogelijk zonder de eigen veiligheid in het gedrang te brengen:
Quote: AR 13. Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Ik wist dat je dit zou antwoorden Jozef.

Wou het even spannend houden voor Bavo.
Ik dacht dat je op zo'n Vespa met de hand moet schakelen en gas geven.
Eigenlijk wel erg gevaarlijk met zo'n motorfiets links en rechts af te draaien zonder dit kenbaar te maken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef: Ik wist dat je dit zou antwoorden Jozef.
Wel, het lijkt mij erg belangrijk dat de automobilisten dit weten. Je kunt een dergelijke bestuurder eigenlijk niet meer ten laste leggen dat hij zijn voornemen tot richtingsverandering niet tijdig aangegeven heeft, want hij zal vrijwel altijd wel een goede reden vinden waarom dit onmogelijk was.

Bij een voertuig waarbij gas gegeven wordt met de rechter hand, is het alvast onmogelijk een richtingsverandering naar rechts aan te geven met de rechter hand.

Maar ook fietsers beroepen zich al gauw op oneffenheden of tramsporen in het wegdek om in de onmogelijkheid te verkeren een richtingsverandering aan te geven.

De richtingsverandering aangeven met een teken met de voet is niet voorzien in het verkeersreglement, hoewel motorrijders een teken met de voet wel gebruiken om een andere weggebruiker een bedankje te geven.
Bavo

Rischtingaanwijzers

Bericht door Bavo »

Bedankt voor het antwoord!

het is inderdaad niet vanzelfsprekend om op een vespa de richting aan te duiden.
dietdb

richtingaanwijzers

Bericht door dietdb »

moet je je arm nu uitsteken bij het gedeelte bediening van de bedienigsorganen
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ja, als het mogelijk is.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

maar bij het examen vragen ze dan niet gewoon u rechter pinker en nu u linker pinker


zoja: dan moet ik hier toch gewoon mijn arm uitsteken want op het examen is het altijd mogelijk, wegens geen verkeer hé
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Kijk:

1. Heb je knipperlichten, dan moet je die uiteraard gebruiken waar nodig.

2. Zijn er geen knipperlichten, dan gebruik je je arm om aan te geven dat je van richting wil veranderen.

De arm moet je niet gebruiken, als het niet veilig of onmogelijk is.

Voorbeeld: Je rijdt op een fietspad of rijbaan die vol putten is. Als je je beide handen niet aan het stuur vasthoudt, bestaat her risicio dat je zal vallen.

Op dat moment moet je niet je arm uitsteken (en vallen)
Demi321

Re: Richtingaanwijzers

Bericht door Demi321 »

Hallo
Ik heb dus al klasse brommer
Dus ik ben verplicht voor op de fietsbaan te rijdEn
Dus ik pinkers maar werken niet
Mag ik dan nog rijden?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Richtingaanwijzers

Bericht door Benny Stinkens »

Als er pinkers opstaan moeten ze uiteraard ook werken. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie