Vrachtwagen rijbewijs

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
adri72

Vrachtwagen rijbewijs

Bericht door adri72 »

hallo,
Ik mag in nederland mn vrachtwagen rijbewijs niet halen ivm met mn zicht van ogen.Ben bril dragend zelfs minimaal 2 reserve brillen altijd bij me.
Links ca -20 en rechts -11.
Keuringsarts zei dat ik met bril geen 100% zicht heb?
Ik kan me niet heugen dat het anders was (kreeg als 4 jarige een bril).
Ik mag overigens wel me mn motorrijbewijs halen?
Heb gewoon B en E gehaald, geen probleem staat alleen een code in mn rijbewijs 1.03(moet bril of contactlenzen dragen) of dat ik zonder ga rijden :? kan niet eens lopen zonder.
Mijn vraag is is dit in belgie ook zo of is dit minder streng?
Ik wil het dolgraag halen en trucker zijn is een droom van me.
Ik rijd nu sinds mn 18 auto en nog nooit een ongeluk veroorzaakt met gemiddels 30.000 km per jaar.

iemand een idee waar ik het wel kan halen?

gr.A3
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Tenzij je voldoet aan een van deze eisen (en die kans lijkt me vrij klein) zal je in België niet aan een rijbewijs kunnen geraken.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Re: Vrachtwagen rijbewijs

Bericht door Inazuma »

adri72 schreef: Mijn vraag is is dit in belgie ook zo of is dit minder streng?
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=bijl6#bijl6III

Voor rijbewijs C val je in groep 2 , waarvoor de normen hoger liggen .

Uittreksel uit bovenstaande link :

5. Normen voor de kandidaten van groep 2 De kandidaat dient, zo nodig met een optische correctie, te beschikken over een gezichtsscherpte van ten minste 8/10 voor het beste oog en 5/10 voor het minder goede oog. Indien de waarden 8/10 en 5/10 worden bereikt met een optische correctie dient de ongecorrigeerde gezichtsscherpte voor elk van beide ogen niet minder dan 1/20 te bedragen of dient de correctie van de minimale gezichtsscherpte (8/10 en 5/10) te zijn verkregen door brilglazen die niet sterker mogen zijn dan plus of min 8 dioptrieën. Contactlenzen zijn tot elke sterkte toegestaan, mits zij goed worden verdragen.

Met bril is de max. correctie hier dus beperkt.

Maar euh ... als je niet officiëel in België woont kan je hier geen rijbewijs halen.

Je zicht is zo te lezen wel erg slecht :(
Heb je al operatieve oogcorrectie overwogen , of er over gesproken met je oogarts :?:
adri72

rijbewijs c

Bericht door adri72 »

wel overwogen maar ik heb maar 1 goed oog en ben bang dat het fout gaat en dan kan ik niets meer.
dus die optie laat ik maar voorbij gaan.
Ik had eerder meten wezen dan had ik het op de nedelrandse antillen kunnen halen, wat zoveel mensen deden in de 90e jaren.
maar helaas ik zal geen vrachtwagen mogen besturen.
Maar 1 geluk ik mag wel auto rijden en doe dat tevens op mn trike.

gr.a3
Stefan Peeters
Administrator

Re: rijbewijs c

adri72 schreef:Ik had eerder meten wezen dan had ik het op de nedelrandse antillen kunnen halen, wat zoveel mensen deden in de 90e jaren.
Dan was je na hoogstens 5 jaar toch door de mand gevallen, want een rijbewijs C is maar geldig tot aan de vervaldag van de medische keuring.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Re: rijbewijs c

Bericht door Inazuma »

adri72 schreef:wel overwogen maar ik heb maar 1 goed oog en ben bang dat het fout gaat en dan kan ik niets meer.
dus die optie laat ik maar voorbij gaan.
Je kan beginnen met het slechtste oog.

Het was indertijd voor mij ook even slikken toen ik 20 jaar geleden 1 van mijn ogen liet krassen, en 15 jaar later nog eens liet laseren.
Dat is nu wel mijn beste oog ...
acidrain

c1e naar ce

Bericht door acidrain »

hallo ik ben 20 jaar en zou graag beginnen aan mijn c, aangezien ik nog geen 21 ben kan ik dat niet en moet ik c1 nemen, ik vroeg mij dan af of dat verandert naar c als je 21 komt of moet je appart examen afleggen daarvoor
Wouter

Re: c1e naar ce

Bericht door Wouter »

acidrain schreef:hallo ik ben 20 jaar en zou graag beginnen aan mijn c, aangezien ik nog geen 21 ben kan ik dat niet en moet ik c1 nemen, ik vroeg mij dan af of dat verandert naar c als je 21 komt of moet je appart examen afleggen daarvoor
op de site van een rijschool (kempischerijscholen.be) vind ik onder de opleiding C (dus niet C1!) onder andere dit:

"Personen die nog geen 21 jaar zijn krijgen na opleiding en examen met onze vrachtwagens een rijbewijs C1 dat zij nadien op hun 21e verjaardag kunnen omruilen voor een onbeperkt rijbewijs. (Dit geldt uiteraard niet voor een opleiding C1.)"

wat ik hieruit besluit is dat je wel examen C kan doen voor je 21, maar dan het rijbewijs nog niet kan bekomen (dat wordt dan nog ff C1 tot je 21 bent)...
Als je dan 21 bent kan je dit gaan omruilen.

Klopt dit?
Stefan Peeters
Administrator

Wanneer je je examen doet met een voertuig van de categorie C krijg je een rijbewijs C1 dat je op je 21ste verjaardag kan omruilen tegen een rijbewijs C.

§5. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie C legt het praktische examen af met een voertuig behorend tot de categorie C, waarvan de maximale toegelaten massa ten minste 12.000 kg, de lengte ten minste 9 m en de breedte ten minste 2,40 m bedraagt en dat op een horizontale weg een snelheid van ten minste 80 km/u. bereikt.
Het voertuig moet uitgerust zijn met ABS, met een versnellingsbak met ten minste acht voorwaartse versnellingen en met een controleapparatuur als bedoeld in de Verordening (EEG) nr. 3821/85.

De laadruimte moet bestaan uit een gesloten opbouw die ten minste even breed en hoog is als de cabine en die de volledige laadvloer bedekt.

De feitelijke totale massa van het voertuig moet minimaal 10.000 kg bedragen.

Het voertuig moet een lading hebben met een gewicht dat minstens gelijk is aan de helft van het nuttige laadvermogen van het voertuig.

Wanneer je met een voertuig van de categorie C1 je examen aflegt, blijft je rijbewijs ook na je 21 een C1.

§9. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de subcategorie C1 legt het praktische examen af met een voertuig van de subcategorie C1 waarvan de maximale toegelaten massa ten minste 5.500 kg en de lengte ten minste 5,5 m bedraagt, en dat op een horizontale weg een snelheid van ten minste 80 km/u. bereikt.
De laadruimte moet bestaan uit een gesloten opbouw die ten minste even breed en hoog is als de cabine en die de volledige laadvloer bedekt.

Het voertuig moet uitgerust zijn met ABS en een controleapparatuur als bedoeld in de Verordening (EEG) nr. 3821/85.

Het voertuig moet een lading hebben met een gewicht dat minstens gelijk is aan de helft van het nuttige laadvermogen van het voertuig.

Wanneer je nu reeds naar de rijschool wil gaan, informeer dan best of je met een C-voertuig kan examen afleggen.

§3. De kandidaat van minder dan 21 jaar oud die het praktisch examen heeft afgelegd met een voertuig van de categorie C (...)ontvangt een rijbewijs enkel geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de subcategorie C1, (...)

Als deze kandidaat de leeftijd van 21 jaar bereikt, kan een rijbewijs geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie C, (...) worden afgegeven, zonder zich te onderwerpen aan de scholing en zonder een nieuw theoretisch en praktisch examen te moeten afleggen.
Plaats reactie