voorlopig rijbewwijs bijna verlopen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
naatje
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2009, 13:58

voorlopig rijbewwijs bijna verlopen

Bericht door naatje »

hallo,

ik heb mijn voorlopig rijbewijs al 24 maanden ,ik heb de optie met begeleider gekozen ,maar door omstandigheden heb ik ze links laten liggen.
mijn vraag is nu als ik nu 20uur rijles volg kan ik ze dan verlengen na meer dan 36 maanden of moet ik mijn theorie terug gaan doen want in januari 2010 heb ik ze al 36 maanden....iemand die me kan helpen

een radeloze ....
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Je hebt nog een jaar.

Denk je niet dat je binnen dat jaar voldoende kan oefenen om examen te gaan doen? Een jaar is lang hé. Als je 1 keer per week een uurtje of 2 oefent moet je in principe al tijd genoeg hebben.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorlopig rijbewwijs bijna verlopen

Bericht door Inazuma »

naatje schreef:ik heb mijn voorlopig rijbewijs al 24 maanden ,ik heb de optie met begeleider gekozen ,maar door omstandigheden heb ik ze links laten liggen.
mijn vraag is nu als ik nu 20uur rijles volg kan ik ze dan verlengen na meer dan 36 maanden of moet ik mijn theorie terug gaan doen want in januari 2010 heb ik ze al 36 maanden....iemand die me kan helpen
Zolang er minder dan 3 jaar verlopen is na het slagen voor je theorie, kan je een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider verkrijgen, mits je vooraf minstens 20 uur rijlessen volgt in een erkende rijschool en daar een bekwaamheidsattest van krijgt (dat attest is vereist om een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider te kunnen krijgen).
Met dat nieuwe voorlopige rijbewijs B mag je dan max. 18 maanden oefenen.


Al naargelang wanneer je theorie bent gaan afleggen, heb je dus nog enig respijt waarin je alsnog met een begeleider kan oefenen en het praktische examen kan gaan afleggen..
Hoe realistisch dat is, moet je voor jezelf uitmaken in je huidige situatie.

Als je genoeg gaat / kan gaan oefenen, is het in principe nog haalbaar om binnen de looptijd van je huidige voorlopige rijbewijs te leren rijden + examen af te gaan leggen.


Eens er meer dan 3 jaar verlopen is nadat je slaagde voor het theoretische examen, moet je eerst opnieuw theorie afleggen om een nieuw voorlopig rijbewijs B te kunnen krijgen ...

Als je verder wil gaan in het systeem met begeleider, is er dus eigenlijk geen echt probleem.
Ofwel slaag je voor de praktijk terwijl je huidige voorlopige rijbewijs nog geldt;
Ofwel leg je opnieuw theorie-examen af - haal je een nieuw voorlopig rijbewijs B met begeleider - en begin je weer opnieuw aan een nieuwe cyclus.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 10 feb 2009, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Misschien kun je ook eens overwegen om enkele lessen (bv. 6 uur) te volgen bij een rijschool om de draad terug op te pakken en wat vertrouwen te winnen.
Je begeleider mag ook meerijden en dat kan een stimulants zijn om opnieuw regelmatig te gaan oefenen.
Nog een jaar tijd. Als je er nu echt werk van maakt en probeert om 2x in de week te oefenen moet het kunnen lukken.
Wacht ook niet tot de laatste dag van je vervaldatum om examen af te leggen maar mik op minstens een maand of 3 eerder (september-oktober 2009).
Als het niet lukt van de éérste keer heb je nog tijd om aan je fouten te werken en kun je vóór je vervaldatum nog een nieuwe poging doen.

Het is ook aan te raden om vóór je examen een evaluatieles te nemen in een rijschool.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
naatje
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2009, 13:58

Bericht door naatje »

@ Inazuma, De Rijprof : bedankt voor de antwoorden , dat wou ik horen, en nu der terug in vliegen en leren.......ik hoop dat het me zal lukken.

groetjes naatje :D
Plaats reactie