(B) Wanneer mag je rijden met een L?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

Bericht door Gast »

Welke straf staat er op rijden met een 'L' tijdens de uren (22u - 6u) dat het niet mag?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Dat wordt beschouwd als rijden zonder geldig rijbewijs.

De prijslijst vind je hier.

edit (met dank aan Inazuma): Volgens het parket is het niet rijden zonder rijbewijs (30 §1),maar het niet naleven van de bepalingen inzake de scholing (zie 30 §2).
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

xantingo schreef:Volgens het parket is het niet rijden zonder rijbewijs (30 §1),maar het niet naleven van de bepalingen inzake de scholing (zie 30 §2).
En de bedragen kan je hier vinden
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Wat trouwens ook nog zal moeten aangepast worden in de Veel gestelde vragen
Guest

Boete voor rijden met L

Bericht door Guest »

Ik rij met de auto van mijn ouders en heb er dus een L in hangen (18maanden zonder begeleider)
Mijn vader reed laatst ergens heen en werd langs de kant gezet door de politie omdat hij een L had hangen terwijl hij reeds een rijbewijs heeft. Gevolg een boete...

Kan dit ik vind h-niet meteen iets terug in de wetteksten...
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Boete voor rijden met L

Bericht door Wouter »

Guest schreef:Ik rij met de auto van mijn ouders en heb er dus een L in hangen (18maanden zonder begeleider)
Mijn vader reed laatst ergens heen en werd langs de kant gezet door de politie omdat hij een L had hangen terwijl hij reeds een rijbewijs heeft. Gevolg een boete...

Kan dit ik vind h-niet meteen iets terug in de wetteksten...
Er bestaat volgens mij inderdaad alleen maar een bepaling die zegt dat er een L op moet indien VRB, er staat nergens dat er geen L op mag indien al een vast rijbewijs...

Komaan zeg, waar houden ze zich me bezig? Ouders zouden dus telkens de L eraf moeten halen of wat? Ja hallow, gezellig... En tegenwoordig met die L-len die blijven hangen op basisch van elektrostatische aantrekking, haal die er te vaak af, en je krijgt ze er niet meer opgeplakt...

Daar zou ik toch eens mijn beklag mee gaan doen hoor... Of je je gelijk gaat halen weet ik eigenlijk wel niet, maar iemand die zo belachelijk een boete uitschrijft krijgt geklaag terug moest ik het zijn hoor...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Gevolg een boete...
Waarvoor?
Welke artikel is overtreden?

Ben je zeker dat je vader een boete gekregen heeft. Zo ja, wil je dan eens laten weten welk artikel de agent heeft opgeschreven?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Boete voor rijden met L

Bericht door Inazuma »

accer schreef: Daar zou ik toch eens mijn beklag mee gaan doen hoor... Of je je gelijk gaat halen weet ik eigenlijk wel niet, maar iemand die zo belachelijk een boete uitschrijft krijgt geklaag terug moest ik het zijn hoor...
Die procedure verloopt zonder dat je je beklag moet gaan doen. ;)

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd welk wetsartikel men gaat bovenhalen om iemand die met een L rijdt maar reeds een rijbewijs heeft , te veroordelen ...
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Boete voor rijden met L

Bericht door Wouter »

Inazuma schreef:
accer schreef: Daar zou ik toch eens mijn beklag mee gaan doen hoor... Of je je gelijk gaat halen weet ik eigenlijk wel niet, maar iemand die zo belachelijk een boete uitschrijft krijgt geklaag terug moest ik het zijn hoor...
Die procedure verloopt zonder dat je je beklag moet gaan doen. ;)

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd welk wetsartikel men gaat bovenhalen om iemand die met een L rijdt maar reeds een rijbewijs heeft , te veroordelen ...
Om het heel simpel te houden: het recht gehoord te worden geldt hier nog altijd... Zelfs voor kinderen van toepassing.
Je kan dus altijd je beklag doen... Het enige probleem dat zich kan voordoen is de juiste moment en de juiste weg vinden...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Boete voor rijden met L

Bericht door Inazuma »

accer schreef:Om het heel simpel te houden: het recht gehoord te worden geldt hier nog altijd...
Tuurlijk, maar het enige dat ge finaal moet doen is naar de rechtbank gaan - en zelfs daar kan je een advocaat naartoe sturen - om gehoord te worden.

Uw beklag te gaan doen bij politie of parket is tijdverspilling.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Kan het ook zijn dat ze hem gecontroleerd hebben omdat er een L in het voertuig hing, maar dat de boete over heel iets anders gaat :?:

Dus net zoals Eugeen vraag ik me ook af welk artikel er overtreden is :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Zou best kunnen maar dan nog vind ik het overdreven dat je aan de kant wordt gezet omdat je een L hebt hangen.

De boete zal misschien omdat hij in eerste instantie niet meteen wou stoppen pas nadat ze de sirenen gebruikte. (gebeurde overdag 14u terwijl hij iemand ging afhalen van het station, de ganse "achtervolging" duurde ongeveer 200m)

Het eerste waar de agent naar vroeg was de L op de achterruit en hij vermelde letterlijk dat deze niet mag hangen als hij rijdt.

De boete is nog niet toegekomen dus weet ik het artikel nog niet.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Zou best kunnen maar dan nog vind ik het overdreven dat je aan de kant wordt gezet omdat je een L hebt hangen.
Als een agent iemand ziet met een L en hij wil controleren of deze bestuurder in orde is met de wetgeving vindt ik het niet overdreven maar hij doet zijn werk.
De boete zal misschien omdat hij in eerste instantie niet meteen wou stoppen pas nadat ze de sirenen gebruikte. (gebeurde overdag 14u terwijl hij iemand ging afhalen van het station, de ganse "achtervolging" duurde ongeveer 200m)


Wou hij niet stoppen of had hij gewoon niet door dat hij moest stoppen want dit is wel een hemelsbreedverschil :?: Als hij niet wou stoppen is hij strafbaar, als hij het niet door had is het de agent zijn probleem want bevelen kan je alleen maar opvolgen als ze duidelijk zijn.
Het eerste waar de agent naar vroeg was de L op de achterruit en hij vermelde letterlijk dat deze niet mag hangen als hij rijdt.
Ik schreef eerst dat hij zijn werk deed, nu voeg ik er aan toe dat hij blijkbaar zijn werk niet kent (zoals we reeds aangaven staat er nergens in de wet dat ze niet mag hangen)
De boete is nog niet toegekomen dus weet ik het artikel nog niet.
Ik vraag me af of er wel een boete komt en als er één komt is het zeker niet voor een L wat is blijven hangen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Ikzelf heb ook altijd gedacht dat je niet met een L mocht rijden als je niet in opleiding was. Mijn vader deed dat tijdens mijn opleiding namelijk steeds mee rondgereden. In het begin L-erop, en na het slagen kwam die er pas terug af.

In ieder geval weer iets bijgeleerd. :lol:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

BuBbA schreef:Ikzelf heb ook altijd gedacht dat je niet met een L mocht rijden als je niet in opleiding was.
Dat is een wijd verspreid idee, maar noch wij noch wegcode.be heeft in de wetgeving iets gevonden dat zou verbieden dat iemand die een rijbewijs heeft, toch met een L rijdt.


Zie bijvoorbeeld ook :
http://wegcode.be/forum/index.php/topic,16975.0.html
Plaats reactie