Voorlopig rijbewijs zonder begeleider en ook nog zonder auto

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

kim schreef:Als ik het goed begrijp dan kan ik na het behalen van mijn theorie een voorlopige rijbewijs halen MET begeleider
Je, zie eerder.
en dan gebrevetteerde rij-instructeurs vinden die me misschien wil leren rijden.
Dat zijn mensen die dat als beroep doen ... zij gaan jou eerder willen vinden als klant dus ;)

En na 3 maanden kan ik mijn praktijkexamen afleggen :)
Je kan inderdaad examen gaan afleggen vanaf 3 maanden na de aflevering van je (eerste) voorlopige rijbewijs B.

In het geval dat ik geen gebrevetteerde rij-instructeurs kan vinden dan kan ik alsnog mijn voorlopige rijbewijs MET begeleider omruilen voor voorlopige rijbewijs ZONDER begeleider en dan 20u lessen nemen en daarna 3 maanden af en toe met hun oefenen.
Je draait de volgorde om :

Voor een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider moet je eerst 20 uur rijlessen nemen bij de erkende rijschool, het bekwaamheidsattest verdienen, en minstens 18 zijn.

Dan pas kan je het gaan aanvragen bij de gemeente.

Als ik nu een auto koop, mag ik gewoon ook met mijn auto oefenen toch?
Ja, al naargelang je voorlopige rijbewijs met of zonder begeleider.

Vandaar dat je dus voor jezelf best eerst uitmaakt wat je wil doen : auto kopen of niet.


De gebreveteerde rij-instructeurs die optreden als betaalde begeleider, leren je voor zover ik weet allemaal rijden met hun eigen wagens (met dubbele bediening) , niet met de wagen van de leerling.
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
kim schreef:Als ik het goed begrijp dan kan ik na het behalen van mijn theorie een voorlopige rijbewijs halen MET begeleider
Je, zie eerder.
en dan gebrevetteerde rij-instructeurs vinden die me misschien wil leren rijden.
Dat zijn mensen die dat als beroep doen ... zij gaan jou eerder willen vinden als klant dus ;)

En na 3 maanden kan ik mijn praktijkexamen afleggen :)
Je kan inderdaad examen gaan afleggen vanaf 3 maanden na de aflevering van je (eerste) voorlopige rijbewijs B.
Als ik met mijn voorlopig rijbewijs MET begeleider naar een rijschool stap en daar vragen naar een rijinstructeur die me wil leren rijden. Natuurlijk tegen betaling en uiteraad met hun auto :wink: Zouden ze daar dan moeilijk doen? Dan verkort ik toch die 3 maanden stage. :wink: of is dat illegaal? :roll:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Als ik met mijn voorlopig rijbewijs MET begeleider naar een rijschool stap en daar vragen naar een rijinstructeur die me wil leren rijden. Natuurlijk tegen betaling en uiteraad met hun auto :wink: Zouden ze daar dan moeilijk doen?
Neen, voor de rijschool maakt het niets uit dat je al een voorlopig rijbewijs B MET (uiteraard ;) ) begeleider hebt.

Dan verkort ik toch die 3 maanden stage. :wink: of is dat illegaal?
Daar is niets illegaal aan.
Officiëel blijft de stageperiode immers ... nog altijd 3 maanden, want je had al een voorlopig rijbewijs MET begeleider waarmee je kon oefenen.

De wetgever heeft het zo bepaald dat je 3 maanden in bezit moet zijn van "een" voorlopig rijbewijs B om examen te mogen afleggen.
Welk voorlopig rijbewijs dat op het moment van het examen is, maakt niet uit.

Artikel 8

De kandidaat voor het rijbewijs B mag deelnemen aan het praktisch examen vanaf de leeftijd van 18 jaar. Hij moet sinds minstens drie maanden houder zijn van een voorlopig rijbewijs B.



Op je voorlopige rijbewijs staat dan ook de datum van aflevering van je eerste voorlopige rijbewijs B (zie middendeel):
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Inazuma op 05 feb 2009, 15:42, 2 keer totaal gewijzigd.
kim

Bericht door kim »

u bedoelt voorlopig rijbewijs met begeleider. i.p.v. eigen begeleider een instructeur inschakelen. Dan verkort ik het traject EN kosten. Vraag alleen af of je dan de naam van de begeleider, in dit geval iemand van rijschool moet vermelden op je voorlopig rijbewijs met begeleider :?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Kim,

Op het voorlopig rijbewijs wordt geen begeleider vermeld. Niet uw pa, niet uw nonkel, niet de rijschoolinstructeur., niet de directeur van de rijschool.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

kim schreef:u bedoelt voorlopig rijbewijs met begeleider.
Klopt ja ;)
Aangepast.
i.p.v. eigen begeleider een instructeur inschakelen.
Dan verkort ik het traject EN kosten.
Het traject "verkort" je mogelijk door zo snel mogelijk na je theoretische examen een voorlopig rijbewijs met begeleider aan te vragen.
3 maanden na de datum op het (eerste) voorlopige rijbewijs kan je dan naar het praktijkexamen.

Wat je nadien aan rijlessen volgt bij de rijschool, bij een gebreveteerde rij-instructeur, met iemand die je zomaar wil begeleiden, of een verandering van model voorlopig rijbewijs B, dat verandert daar niets meer aan.

Vraag alleen af of je dan de naam van de begeleider, in dit geval iemand van rijschool moet vermelden op je voorlopig rijbewijs met begeleider
Op een voorlopig rijbewijs B staan geen begeleiders meer vermeld.

Iemand van de rijschool gaat overigens niet als "begeleider" optreden, maar gewoon als rijschoolinstructeur.
Bij de rijschool hoef je namelijk niet eens een voorlopig rijbewijs B te hebben om les te mogen volgen.

Bij gebreveteerde rij-instructeurs die tegen betaling rijlessen geven buiten de erkende rijschool om , heeft de kandidaat wel een voorlopig rijbewijs B nodig .
kim

Bericht door kim »

Het is me nu duidelijk. Bedankt voor de moeite die u allemaal hebben gedaan om mij te helpen :D
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Als je van plan bent om 20 uur rijschool te volgen kun je toch beter een attest vragen om daarna alleen te mogen rijden.
Denk nu niet dat je op 20 uur rijles goed genoeg kunt rijden om het examen te kunnen afleggen. (behalve enkele witte raven, misschien, en dan nog...)

Je moet dan nog maanden oefenen om je te vervolmaken vooraleer je een goed niveau bereikt om het praktijkexamen te kunnen afleggen.
3 maand oefenen is voor de meesten nog te weinig of je moet heel veel (dagelijks) rijden.

Met een voorlopig rijbewijs zonder begeleider mag je tot 18 maand alleen oefenen. Je moet wel naar een erkende rijschool gaan die dat bekwaamheidsattest mag afleveren.

Laat je niet in de luren leggen door zogenaamde goedkopere rijopleidingen want die mogen geen attest afleveren en mag je dus nooit alleen rijden.
Je bent toch ook niet van plan om 200 uur rijopleiding te volgen om het examenniveau te bereiken, zou ik denken want dan kost het jou een fortuin.

20 uu in een erkende rijschool kost gemiddeld 110 € per les van 2 uur.
20 uur = ongeveer 1100 € . De prijzen verschillen heel weinig.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef:Laat je niet in de luren leggen door zogenaamde goedkopere rijopleidingen want die mogen geen attest afleveren en mag je dus nooit alleen rijden.
Zolang men de kandidaten de beperkingen van het systeem ook vooraf duidelijk maakt - en daar zit alvast op hun websites nogal wat verschil op .


Het gaat uiteindelijk ook om gebreveteerde rij-instructeurs, en deze mogelijkheid is wettelijk toegelaten .
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Toch liever duidelijk maken dat er verschillende rij-opleidingen zijn.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie