gebrevetteerde rij-instructeurs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ancila

gebrevetteerde rij-instructeurs

Bericht door Ancila »

Ik heb mijn vb zonder begeleider die 18mndn geldig is.
Ook heb ik een auto ,en de bedoeling is dat ik ga oefenen.Ik rij heel weining mee en heb geen begeleider.Ik heb de 20u gedaan met de rijschool,maar nu wil ik toch met een begeleider oefenen.
Graag wildde ik weten waar je de gebrevetteerde rij-instructeurs die tegen betaling als begeleider optreden buiten het kader van een rijschool.wie weet hoe ik in contact komt, of wie heeft een tip?graag uw reacties.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Je hebt toch geen rijinstructeur meer nodig?

1. je mag alleen rijden.
of
2. je mag een passagier meenemen die minstens 24 jaar is en een rijbewijs heeft.
Dat mag gelijk wie zijn. Zo iemand vindt je toch in je familie-, vrienden- of kennissenkring en dan wel gratis (of voor een kadootje of eens trakteren op ...) :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: gebrevetteerde rij-instructeurs

Bericht door Inazuma »

Ancila schreef: Graag wildde ik weten waar je de gebrevetteerde rij-instructeurs die tegen betaling als begeleider optreden buiten het kader van een rijschool.

Probeer eens http://www.google.be/ met enkel pagina's uit België, en als zoekterm rijbegeleiding .

Je zal er al redelijk wat vinden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Weggesmeten geld als je het mij vraagt...
't Is alsof je 2x dezelfde cursus gaat volgen.
Nu moet je oefenen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

De Rijprof schreef:Weggesmeten geld als je het mij vraagt...
't Is alsof je 2x dezelfde cursus gaat volgen.
Nu moet je oefenen.
Excuseer, maar is het niet zijn eigen keuze of hij al dan niet alleen rijd?

Het is niet omdat hij alleen MAG rijden, dat hij dat ook moet doen. Als hij zichzelf nog niet zelfzeker genoeg vind om alleen de weg op te gaan, vind ik het net een enorm slimme beslissing om contact op te nemen met begeleiders.

En ja, ik weet dat je nu gaat zeggen dat hij een attest heeft gekregen van de rijschool, en dat hij dus in theorie in staat moet zijn om alleen te rijden. Maar dat vind ik dan iets dat je bij de rijschool moet leggen en niet bij hem.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

BuBbA schreef:
De Rijprof schreef:Weggesmeten geld als je het mij vraagt...
't Is alsof je 2x dezelfde cursus gaat volgen.
Nu moet je oefenen.
Excuseer, maar is het niet zijn eigen keuze of hij al dan niet alleen rijd?

Het is niet omdat hij alleen MAG rijden, dat hij dat ook moet doen. Als hij zichzelf nog niet zelfzeker genoeg vind om alleen de weg op te gaan, vind ik het net een enorm slimme beslissing om contact op te nemen met begeleiders.

En ja, ik weet dat je nu gaat zeggen dat hij een attest heeft gekregen van de rijschool, en dat hij dus in theorie in staat moet zijn om alleen te rijden. Maar dat vind ik dan iets dat je bij de rijschool moet leggen en niet bij hem.
als ik den eerste keer met onze eigen auto ga rijden na mijn 20 uur vraag ik ook mijn schoonvader mee hoor, omdat ik niet graag alléén dieje auto leer kennen, maar om daarvoor nu 80euro of meer uit te geven per keer dat ge wilt gaan rijden... inderdaad weggesmeten geld. ik geef de rijprof groot gelijk: die van de rijschool gaan u niet zekerder doen voelen in ne auto (ze kunnen u immers niet 'méér' leren dan dat ge al weet uit uw 20u), ge zijt beter dat ge met uw eigen auto de baan opgaat met iemand dat ge kent en vertrouwt.

trouwens, die van de rijschool heeft mij gezegd dat als ge na die twintig uur begint alleen te rijden, dat ge dan in 't begin zo eerst de wegen moet doen die ge écht goed kent, omdat ge er zijt groot geworden of omdat ge die baan al dikwijls hebt gedaan met de fiets of met de bus ofzo, of van bij u thuis naar uw bomma, of naar de winkel, of whatever, en dat op die manier langzaam moet opbouwen naar straten die ge al minder hebt gedaan, en dan naar streken waar ge nog nooit zijt geweest. 't is maar ne tip :)
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Elke V schreef:ze kunnen u immers niet 'méér' leren dan dat ge al weet uit uw 20u
Oh, men kan u nog zo veel meer leren na die 20 uur ;)
Dingen waarvoor in die korte tijdspanne gewoon geen tijd is.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

Inazuma schreef:
Elke V schreef:ze kunnen u immers niet 'méér' leren dan dat ge al weet uit uw 20u
Oh, men kan u nog zo veel meer leren na die 20 uur ;)
Dingen waarvoor in die korte tijdspanne gewoon geen tijd is.
oké, true, als je bedoelt "dingen die je uit ervaring moet leren", maar ik wilde eigenlijk zeggen: als je na twintig uur een bekwaamheidsattest hebt gekregen, betekent dat dat ge alles weet wat ge moét weten om op een veilige manier alleen te kunnen en mogen rijden, en het zelfvertrouwen dat ge nodig hebt om alleen te durven rijden zult ge niet kweken door alleen maar méér rijlessen te nemen ... 't is ne klik dat ge moet maken, en die klik moet er komen door meer te rijden, en of ge dat nu doet met iemand dat ge kent of iemand van de rijschool, dat maakt zoveel niet uit :)
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Elke V schreef:
Inazuma schreef:
Elke V schreef:ze kunnen u immers niet 'méér' leren dan dat ge al weet uit uw 20u
Oh, men kan u nog zo veel meer leren na die 20 uur ;)
Dingen waarvoor in die korte tijdspanne gewoon geen tijd is.
oké, true, als je bedoelt "dingen die je uit ervaring moet leren", maar ik wilde eigenlijk zeggen: als je na twintig uur een bekwaamheidsattest hebt gekregen, betekent dat dat ge alles weet wat ge moét weten om op een veilige manier alleen te kunnen en mogen rijden, en het zelfvertrouwen dat ge nodig hebt om alleen te durven rijden zult ge niet kweken door alleen maar méér rijlessen te nemen ... 't is ne klik dat ge moet maken, en die klik moet er komen door meer te rijden, en of ge dat nu doet met iemand dat ge kent of iemand van de rijschool, dat maakt zoveel niet uit :)
Daar zijn wij het dan niet over eens. :)
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

BuBbA schreef:
Elke V schreef:... het zelfvertrouwen dat ge nodig hebt om alleen te durven rijden zult ge niet kweken door alleen maar méér rijlessen te nemen ... 't is ne klik dat ge moet maken, en die klik moet er komen door meer te rijden, en of ge dat nu doet met iemand dat ge kent of iemand van de rijschool, dat maakt zoveel niet uit :)
Daar zijn wij het dan niet over eens. :)
:)
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Ancila

Bericht door Ancila »

Ja,veel reacties dus.
Keuze ligt aan mij wat ik wil doen,maar bedankt voor alle reacties.
:( :( :( Maareh,ik durfff toch niet alleen op de grote weg, dusssssssssssss............................
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Ancila schreef:Keuze ligt aan mij wat ik wil doen,
Uiteraard.
:( :( :( Maareh,ik durfff toch niet alleen op de grote weg, dusssssssssssss............................
Dan moet je inderdaad die schrik zien te overwinnen.
Daar kan een gebreveteerde rij-instructeur of rijschoolinstructeur bij helpen.
Zij gaan sneller zien dan een gelegenheids-begeleider wat er fout gaat, en wat je moet verbeteren.
De keuze die je maakt tussen die twee is dan uiteraard aan jou.
Voor het bekwaamheidsattest moet je het overigens ook al niet meer laten, want dat had je al gekregen ... correctie: verdiend ;)


Die schrik is uiteindelijk niet nodig, daar geraak je wel vanaf.
Succes :!:
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

De eerste keer is altijd wel spannend. Toen ik mijn L net had (ook na 20u les) reed ik erg slecht... auto viel telkens uit, trok soms veel te hard op en de andere keer dus te langzaam...

Maar ze geven je echt niet zo'n attest als je de regels niet kent hoor. Uitvallen mag wel een keer. Gebeurd mij zelfs nu nog wel eens (heb nu m'n rijbewijs)... waar ben je bang voor ? Je hoeft niet perse 90 te rijden als je 90 mag he... gewoon rustig aan wennen en eerst oefenen op rustige tijdstippen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Als je een bewaamheidsattes gekregen hebt, betekent dat dat je voldoende veilig kunt rijden.
Normaal moet de instructeur in de laatste les(sen) niet meer tussenkomen en rij je volledig alleen, zoniet krijg je normaal gesproken geen bewaamheidsattest.
Dus je hebt ergens wel bewezen dat je voldoende veilig kunt rijden.

Nu begrijp ik wel dat je je nog wat onzeker voelt mede omdat je moet wennen aan een andere auto.

Neem gewoon een (vertrouwd) persoon mee die ouder is dan 24 jaar en een rijbewijs heeft en begin te rijden op een grote parking en daarna op heel rustige wegen tot je je auto volledig kunt beheersen. Daarna ga je over tot het moeilijkere en drukkere werk. Net zoals de rijlessen zijn opgebouwd.

Je kunt natuurlijk altijd wat bijleren via extra lessen in de rijschool als je dat nodig vind, maar de toegevoegde waarde zal niet enorm zijn.
Oefenen moet je zelf doen.

Op een dag zul je het toch alleen moeten doen. Eéns moet je de stap zetten.
Veel succes.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie