Zelf auto kopen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
rasel

Zelf auto kopen

Bericht door rasel »

Als ik exam geef een theorie geslagd. Mag ik voor praktijk exam:

1. Een 2de hands auto kopen ?
- Wanner nodig verzekering ?
- Nummer plaats plakken, als verzekering hebt ?
- Hoe dat regel alemal volg ord?

2. Betje rijden mag zelf ?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

In het praktijkboek hebben we volledig uitgelegd
- hoe het zit als je zelf een auto wil kopen;
- hoe het zit als je zelf een verzekering wil nemen;
- hoe het zit als je geen verzekering kunt krijgen
etc...

We gaan dat hier allemaal niet opnieuw overtypen hé.

Oplossing:

- Ofwel het praktijkboek downloaden en lezen
PRAKTIJKBOEK

- Ofwel in een rijschool de praktijk CD-rom gaan halen
PRAKTIJK CD-ROM
rasel

Bericht door rasel »

dit is uitstekend site alles in 1, bedankt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Als je geslaagd bent voor het theorie-examen mag je nog niet rijden met een auto. Je moet eerst een voorlopig rijbewijs aanvragen bij je gemeentehuis.
Er zijn 2 soorten voorlopig rijbewijs.
1. met begeleider (36 maand geldig) je moet dan altijd met een begeleider rijden.
2. zonder begeleider (18 maand geldig) je mag dan alleen rijden maar... je moet mistens 18 jaar oud zijn en minstens 20 uur rijschool gevolgd hebben om een bekwaamheidsattest te kunnen krijgen.

Om het praktijkexamen te mogen afleggen moet je ook minstens 18 jaar zijn en minstens 3 maand een voorlopig rijbewijs hebben.

Je auto moet altijd volledig in orde zijn om op een openbare plaats te mogen rijden. Je moet alle boorddocumenten steeds bij hebben:
inschrijvingsbewijs (nummerplaat), gelijkvormigheidsattest (fabrikant), verzekering, keuringsbewijs.

Je kunt best contact nemen met een verzekeringskantoor en zij regelen meestal voor jou de papieren of geven je raad wat je moet doen.

Let op! Koop nooit een auto zonder geldig keuringsbewijs en bijhorend formulier om je auto in te schrijven en gelijkvormigheidsattest.
Kijk goed op de papieren of de nummers overeen komen met het chassisnummer.

Vraag best raad aan je verzekeringsmakelaar welke papieren je nodig hebt en waar je moet op letten vóór je een auto koopt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef:Let op! Koop nooit een auto zonder geldig keuringsbewijs en bijhorend formulier om je auto in te schrijven en gelijkvormigheidsattest.
Kijk goed op de papieren of de nummers overeen komen met het chassisnummer.
Niet vergeten :

De verkoper moet een Carpass afleveren bij verkoop aan een particulier :!:

http://www.carpass.be/nl/

Wanneer hebt u een CAR-PASS nodig?

Bij elke verkoop van een tweedehandswagen aan een particulier moet aan hem een CAR-PASS worden afgeleverd door de verkoper.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Een auto die naar de keuring moet met het oog op verkoop wordt op meer punten nagekeken en daaruit volgt de carpass.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast1234

Voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast1234 »

Ik heb reeds een auto gekocht,, zonder dat ik een voorlopig rijbewijs heb. Ik wil leren rijden met 20u rijschool. Is het mogelijk dat ik na mijn theoretisch eerst een voorlopig met begeleider ga halen en dat na mn lessen omwissel voor een voorlopig rijbewijs zonder begeleider?
Mn auto heeft slechts een keuring bewijs tot eind februari, hij moet dus deze maand ingeschreven worden, maar dat gaat niet zonder voorlopig rijbewijs. Ik heb ook geen tijd om de 20 lessen nog voor eind februari allemaal te doen.

PS: mag je het theoretisch examen 2x direct achter elkaar doen? (op dezelfde dag)

Bedankt!!
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: Voorlopig rijbewijs

Bericht door Elke V »

Gast1234 schreef:Ik heb reeds een auto gekocht,, zonder dat ik een voorlopig rijbewijs heb. Ik wil leren rijden met 20u rijschool. Is het mogelijk dat ik na mijn theoretisch eerst een voorlopig met begeleider ga halen en dat na mn lessen omwissel voor een voorlopig rijbewijs zonder begeleider?
ja, dat kan - kost u alleen twee keer negen euro, en twee keer twee pasfoto's als ik mij niet vergis, maar dat is dan ook alles :)
Gast1234 schreef: PS: mag je het theoretisch examen 2x direct achter elkaar doen? (op dezelfde dag)
dat mag dan weer niet.

succes!
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Gast1234 schreef:Ik heb reeds een auto gekocht,, zonder dat ik een voorlopig rijbewijs heb. Ik wil leren rijden met 20u rijschool. Is het mogelijk dat ik na mijn theoretisch eerst een voorlopig met begeleider ga halen en dat na mn lessen omwissel voor een voorlopig rijbewijs zonder begeleider?
Dat kan - dat kost je dan wel opnieuw 2 pasfoto's en 9 euro zoals Elke al schreef.

Desnoods - en laat ons hopen dat het niet nodig is - kan je nadien zelfs nog terug veranderen naar een voorlopig rijbewijs B met begeleider.
Weer pasfoto's en euros ;)

Mn auto heeft slechts een keuring bewijs tot eind februari, hij moet dus deze maand ingeschreven worden, maar dat gaat niet zonder voorlopig rijbewijs.
Er is in principe geen wettelijke beperking om zonder rijbewijs een auto te verzekeren en nadien in te schrijven.
Verzekeren is in principe namelijk een verplichting voor de eigenaar van het voertuig.

Verzekeringsmaatschappijen zijn er echter niet zo tuk op - ook niet met een voorlopig rijbewijs, of voor jonge bestuurders trouwens - en dat laat zich aan de premie zien ...

PS: mag je het theoretisch examen 2x direct achter elkaar doen? (op dezelfde dag)
Als je de leermethode op http://www.gratisrijbewijsonline.be/ volgt, heb je die tweede poging normaal niet nodig ;)

GOCA, de organisatie die de examens regelt, laat dat blijkbaar niet toe.
Je moet er ook geen gokspel van maken.
Als je de stof een kwartier eerder niet onder de knie had, moet je niet plots een mirakel verwachten.
Plaats reactie