Voorlopig rijbewijs B + begeleider.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

eugeen schreef:
Hij/zij mag toch perfect rijden met zijn grootmoeder?
Ik vermoed dat dergelijke discussies ...
- het feit dat iemand vraagt of hij iemand die niet kan rijden als begeleider kan nemen
- het feit dat anderen vinden dat dit perfect kan

... de oveheid kan overtuigen dat het misschien toch nuttig is dat begeleiders vooraf een soort extra praktijkexamen afleggen.

Dit alleen al om jongeren die menen dat het niet noodzakelijk is dat een begeleider kan rijden, tegen zichzelf (en andere weggebruikers) te beschermen
Opgepast: ik zeg nergens dat ik het "normaal" vind of dat het "ok" is hé. Ik zeg alleen dat het op dit moment, volgens de wegcode, perfect mag. En dat het een vrij ingrijpende wijziging zou vragen om dit te veranderen. Als elke begeleider rijles moet gaan volgen, in hoeverre is het dan nog vrije begeleiding?

En krijgt die persoon dan een nieuw soort van "bewijs" dat x aantal jaar geldig is, of moet die persoon elke keer als hij iemand opleid opnieuw die rijlessen gaan volgen?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

als een begeleider rijles moet volgen kan je beter ineens inderdaad de kandidaat les laten volgen :p

als de begeleider gewoon een soort examen moet doen, dan vraag ik mij inderdaad ook af waar dan de grens ligt tussen instructeur en begeleider, afgezien dan van het feit dat de ene betaald wordt en de andere niet...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:
Maar als ik toch redelijk goed kan rijden, en ze (mijn grootmoeder) bv is naar de winkel wil gaan, en ik rij met haar naar die winkel (met mijn voorlopig rijbewijs) met haar dus als 'begeleider' (ookal heeft ze geen rijervaring, ze heeft wel al minstens 8 jaar haar rijbewijs).

Dan doe ik toch niets wat niet mag?
Zou ik aub antwoord mogen krijgen op mijn vragen(Vet gedrukt)? (Post 3, zie quote hierboven)

In eerste instantie lijkt er niets mis mee ... Grootmoeder heeft immers haar rijbewijs .


Met oudere personen komt geregeld ook de (medische) rijgeschiktheid in vraag :

Artikel 24
De houder van een Belgisch rijbewijs moet dit inleveren bij het overheidsorgaan dat het heeft afgegeven, hetzij voor kanttekening, hetzij voor intrekking, indien:

1° hij lijdt aan een van de lichaamsgebreken of kwalen door de Koning bepaald overeenkomstig artikel 23, §3, of indien hij niet voldoet aan het geneeskundig onderzoek door Hem ingericht in de gevallen die Hij bepaalt;


Die lichaamsgebreken of kwalen staan hier :
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=bijl6
(is een hele boterham)



De vraag rijst ook of je grootmoeder indertijd haar rijbewijs op een geldige manier verkregen heeft indien zij niet eens kon autorijden.

Ik kan die stilaan antieke wetgeving niet online terugvinden, maar ook volgens mijn vader - hij dateert ook nog uit de tijd van het rijbewijs bij een tonnetje waspoeder - kreeg je een rijbewijs toen mits een verklaring op erewoord dat je kon autorijden.



Als het met een van die elementen fout zit, heeft je grootmoeder eigenlijk geen rijbewijs ...
Plaats reactie