**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 19 okt 2009, 04:37, 1 keer totaal gewijzigd.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

bibi585 schreef:Omdat ze misschien niet allemaal onmensen zijn en de moeite doen om de situatie ter plaatse te beoordelen naar veiligheid en inzicht. :wink:
Dus, men gaat speciaal de wegcode negeren en daar niks van zeggen tegen de mensen die examen doen zodat wij op andere plaatsen in België de fout aangeleerde techniek wél kunnen toepassen? :roll:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef:Omdat ze misschien niet allemaal onmensen zijn en de moeite doen om de situatie ter plaatse te beoordelen naar veiligheid en inzicht. :wink:
Wat is er veilig aan het stoppen op een fietspad ?

Als er toch nog een fietser aankomt, moet die stoppen of de rijbaan op, en kan de parkerende bestuurder hem niet eens meer de verplichte voorrang verlenen door het parkeermaneuver te onderbreken.

Net door op het fietspad te gaan rijden (en nadien te stoppen) creëert men links meer ruimte waardoor achteropkomend verkeer nog meer de neiging zal vertonen om links voorbij te glippen ipv te wachten.
En dat verlengt enkel maar de duur dat men op dat fietspad staat, en verhoogt de kans dat er alsnog een fietser aankomt ...
Sarah.H
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2009, 09:20

Bericht door Sarah.H »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM

- Zat de examinator naast of achter jou?

Achteraan.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

Examinator duidde de straat aan waar ik moest keren, maar mocht zelf kiezen waar.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Mocht in een rustig straatje parkeren, ben er in een vloeiende beweging ingeraakt, alleen een beetje schuin, waardoor ik bij het achteruitrijden om er weer uit te rijden tegen het voetpad heb geschuurd met mijn rechterachterwiel.



- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Eerst de pinklichten heeft hij gevraagd en ook de remlichten. Daarna moest ik ook de koelvloeistof aanduiden.

Resultaat: Geslaagd! Enkel een onvoldoende omdat ik nog wat meer rekening moet houden met voorrang van rechts te geven.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Sarah.H schreef:Resultaat: Geslaagd! Enkel een onvoldoende omdat ik nog wat meer rekening moet houden met voorrang van rechts te geven.
Proficiat - maar hou wel die voorrangssituaties in het oog.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 19 okt 2009, 04:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Verkeersinzicht kan inhouden dat je bewust een overtreding maakt, maar dat is dan alleen in noodsituaties.

Ook kan het soms nodig zijn een overtreding te maken om een bepaalde beweging te kunnen uitvoeren, zeker met een groot voertuig als een vrachtwagen of een bus, maar het kan nooit getuigen van inzicht wanneer een auto op het fietspad gaat staan om achteruit te parkeren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Sarah.H schreef:Resultaat: Geslaagd! Enkel een onvoldoende omdat ik nog wat meer rekening moet houden met voorrang van rechts te geven.
Proficiat - maar hou wel die voorrangssituaties in het oog.
Uiteraard, was ook wat met de zenuwen van het examen en zenuwen door een weg af te leggen die ik nog nooit heb gedaan.

Het waren twee voorrangen die ik had gemist, 1 ervan was omdat die man van rechts stilstond en geen aanstalten deed om te vertrekken, heb vertraagd en omdat die toch bleef staan doorgereden en eens gezwaaid, maar moest blijkbaar stoppen en die andere heb ik gewoon compleet het straatje gemist.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

straatjes missen zijn echt rot... vooral als je nog in het donker aan het rijden bent...

zo is er in geel een plek waar je opeens een straatnaambordje ziet, je denkt: huh wat is dat hier, want daarr is namelijk geen zijstraat te bespeuren... en dan zijn er weer plaatsen waar er (in het donker zeker) volledig uit het niets, zelfs tegen 30 per uur, een zijstraatje opduikt waar je dan voor op de rem kan (moest maar eens een donkere fietser uitkomen)...
Dat is waarom ik zo voor de afschaffing van "als er geen borden staan is het voorrang van rechts" ben... Zet overal borden probleem opgelost.
Bijkomend argument voor die afschaffing: heb al genoeg plaatsen gezien waar het voorrangsbord (zoals dikke pijl/omgekeerde driehoek/...), hoogstwaarschijnlijk door vandalisme, weggedraaid (of zelfs volledig verwijderd) is... Dan sta je daar, met je voorrang van rechts die het eigenlijk toch niet is...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

accer schreef:straatjes missen zijn echt rot... en dan zijn er weer plaatsen waar er (in het donker zeker) volledig uit het niets, zelfs tegen 30 per uur, een zijstraatje opduikt waar je dan voor op de rem kan
Dat zijn dus straten waar men perfect een Afbeelding kan en mag zetten, maar de wegbeheerder het vertikt ...
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Inazuma schreef:
accer schreef:straatjes missen zijn echt rot... en dan zijn er weer plaatsen waar er (in het donker zeker) volledig uit het niets, zelfs tegen 30 per uur, een zijstraatje opduikt waar je dan voor op de rem kan
Dat zijn dus straten waar men perfect een Afbeelding kan en mag zetten, maar de wegbeheerder het vertikt ...
zo vertikken ze inderdaad wel meer
Bij ons in de straat, is er een verschrikkelijk onoverzichtelijk punt, zeker als er auto's geparkeerd zijn, en daar is duizenden keren over bij de gemeente geklaagd, of het nu zo moeilijk is om een spiegel te hangen aan de lantaarnpaal aan de overkant... Geen antwoord, of: "geen middelen". Hebben er dan ooit zelf een op geïmproviseerd, twee dagen later was die weg, wegens 'beschadiging van de lantaarnpaal' (moet je mij uitleggen hoe een rechthoekig ding met een koordje zo'n paal gaat beschadigen...)
Tim.

Bericht door Tim. »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

- Zat de examinator naast of achter jou?

Rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
we reden een rustige straat in met enkele auto's en mocht de plaats in de straat zelf kiezen.



- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Nadat ik was terug gekeerd in de straat moest ik achter een auto parkeren. Het ging vrij goed. Stond van de eerste keer goed.



Hoe ik het heb aangepakt:
Me naaste het voertuig gezet waar ik achter moest parkeren. Gekeken of ik rustig kon parkeren en of er geen verkeer aankwam. In achteruit gezet en in een een S-beweging er achter geparkeerd. Uitgestapt en naar het voetpad gestapt.

- Voorafgaande controles:
Ik laten zien hoe je de slijtage op de banden kon zien. En enkele lichten aanzetten.

Resultaat: Niet geslaagd. Omdat ik volgens de examinator te laat m'n richtingaanwijzers opzette. En ook omdat ik volgens hem niet ver genoeg kijk wat er in de verte gebeurd. Ook reed ik waar ik 90 mocht 70 en ik schakelde naar 5de om zuiniger te rijden. Maar hier had hij ook commentaar op.

Ik weet nu wat mijn fouten waren dus hoop ik er de volgende keer geslaagd te zijn.

Groetjes, Tim
yasin0606

Bericht door yasin0606 »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE


- Zat de examinator naast of achter jou?

Achter mij (rechts)
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Zij duidde een straat aan, ik mocht kiezen waar.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een vloeiende S-beweging tussen twee auto's (veel plaats)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
product ruitenwisser, ruitenwissers, claxon, dimlichten, grootlichten, mistlichten, stoplichten, ontwaseming, ontvriesing


Ik ben met mijn begeleider geweest...

GESLAAGD!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Tim. schreef: Resultaat: Niet geslaagd. Omdat ik volgens de examinator te laat m'n richtingaanwijzers opzette.
Het is in het begin wat zoeken hoe ver vooraf je de richtingaanwijzers moet opzetten.
De wegcode maakt er zich vanaf met "tijdig", maar daar ben je niets mee verder.

Ik zet zelf de richtingaanwijzers aan rond pakweg 2 maal de toegelaten snelheid uitgedrukt in meter - dus 100m wanneer je 50 mag, 200m wanneer je 90 mag , en soms zelfs nog vroeger - tenzij dat verwarring kan opleveren met zijstraten (of bvb parkings) die binnen die afstand kunnen liggen, dan gaat de richtingaanwijzer aan na de laatste zijstraat aan die kant.


Daarvoor moet je natuurlijk ver genoeg vooruit kijken, en zo komen we aan het volgende punt :
En ook omdat ik volgens hem niet ver genoeg kijk wat er in de verte gebeurd.
Ver vooruit kijken geeft je een beter overzicht over het verkeer, en laat je toe veel eerder en daardoor rustiger te reageren (bvb gas lossen, richtingaanwijzers opzetten, ...) omdat je al veel eerder ziet wat er staat aan te komen.

Je merkt op de weg gewoon welke bestuurders (te) kort voor zich uit kijken ...


Als je ver vooruit ziet - naar waar de weg "verdwijnt" - zonder je daarbij ergens nadrukkelijk op te proberen focussen, zie je ook wat er dichtbij gebeurt, en vallen er je veel meer dingen op dan wanneer je (te) kort voor de auto kijkt, gefocust op de rijbaan of de borden.

Ook reed ik waar ik 90 mocht 70 en ik schakelde naar 5de om zuiniger te rijden. Maar hier had hij ook commentaar op.
De examinator wil zien dat je je snelheid aanpast aan de veranderingen in de toegelaten snelheid - uiteraard maar indien dit in de weers- en verkeersomstandigheden mogelijk is.
Zowel bij snelheidsverminderingen als wanneer een hogere snelheid toegelaten wordt.


Naar 5de schakelen bij 70 kan indien de auto die lage toerentallen goed verteert , maar dat is zeker niet voor alle auto's het geval.

(Mijn eigen wagen heeft hier bijvoorbeeld een hekel aan, en dat merk je aan het diepe motorgebrom en extra motortrillingen. En in de praktijk zelfs extra verbruik ! )

Ik weet nu wat mijn fouten waren dus hoop ik er de volgende keer geslaagd te zijn.
Da's de spirit.
Het zijn geen grove fouten aan je relaas te lezen, maar eerder een kleinere fout teveel.

Succes bij de tweede keer :!:
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: SINT NIKLAAS


- Zat de examinator naast of achter jou?


Achteraan.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?


De examinator zei gewoon: keer hier in de straat. Ik ben opzij gaan staan. Het verkeer dat achter mij was, heb ik voorgelaten en dan gwn mijn manoevre gedaan.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Ik kwam in een rustige straat aangereden. Er was een brommer achter mij en er kwamen auto's aan in de andere richting. Er stonden rechts auto's geparkeerd. Hij wees een auto aan waar ik achter moest parkeren. Voor de auto stonden nog auto's geparkeerd, maar erachter niet. Ik had dus veel plaats. Dan heb ik gewoon ernaast gereden (dan pinkers) en vloeiend geparkeerd. Ik stond ongeveer 10 cm van de stoep. Dan zei hij: uitstappen volgens de procedure. Ik heb de motor stilgelegd, handrem opgetrokken, sleutel van het contact gedaan en dan ben ik uitgestapt. ( Eerst kijken in spiegels! Dan naar achter gelopen en langs de voorkant terug ingestapt. Gewoon mijn motor terug gestart en weggereden. wel eerst gepinkt en gekeken of er verkeer was natuurlijk.


- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Hij vroeg eerst om mijn raam naar beneden te doen. Ik moest plaatsnemen. Dan moest ik mijn achtermistlichten aansteken. Als die aan waren vroeg hij welk lichtje op het dashbord voor de achtermistlichten stond. Dan ging hij vooraan staan en vroeg hij lichten en pinkers. Dan ging hij vanachter staan en vroeg hij pinkers en moest ik eens op rem duwen. Dan moest ik uitstappen en de motorkap opendoen. Daar vroeg hij waar de remvloeistof zat.

Resultaat: Geslaagd! Het was wel mijn tweede keer. Maar deze keer had geen enkele fout!! Er stond niets op mijn blad en hij heeft nooit iets opgeschreven.
Plaats reactie