Botsing geparkeerde auto met openstaande deur

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
dupje

Botsing geparkeerde auto met openstaande deur

Bericht door dupje »

Gisteren is er een auto met zijn spiegel tegen mijn geopende autodeur aangereden. Ik stond geparkeerd op een parkeerplaats naast de rijstrook. De deur stond al open vooraleer hij eraan kwam en ik was op dit ogenblik mijn baby in haar autostoeltje aan het zetten en vastmaken.
De andere bestuurder zegt dat ik in fout ben! Klopt dit
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als je de deur opent, dan ben je natuurlijk fout.

Als de deur al even geopend is, mag de auto daar niet tegen rijden.
Probleem is te bewijzen dat de deur al even open was.
Dit ZEKER op het aanrijdingsformulier vermelden. (Dat je al bezig wat met de baby)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Dat is nu waarschijnlijk te laat, maar in een dergelijke situatie, waar de fout afhangt van 'bewijs het maar eens' ALTIJD proberen een getuige op de achterkant van het aanrijdingsformulier ofzo, te laten verklaren dat je deur effectief al open was.
Verzekeringsmaatschappijen laten dit graag lange tijd aanslepen om de schuld toch maar op de andere te kunnen afschuiven.

Je kan aan de hand van waar de schade aan je deur en de andere auto is, misschien uiteindelijk nog laten zien, dat je deur al open was. (als je je deur open doet en de auto passeert net, dan zal waarschijnlijk de rand van je deur beschadigd zijn; als je deur al open stond, zal de schade zich meestal iets verder van de rand bevinden...)
Het feit dat je een baby in een stoeltje aan het zetten was laat ook zien dat als je de deur nog maar net open deed, jij eigenlijk in de weg had moeten staan voor de botsing, aangezien je het portier langs de buitenkant zal geopend hebben...
dupje

Re: Botsing geparkeerde auto met openstaande deur

Bericht door dupje »

dupje schreef:Gisteren is er een auto met zijn spiegel tegen mijn geopende autodeur aangereden. Ik stond geparkeerd op een parkeerplaats naast de rijstrook. De deur stond al open vooraleer hij eraan kwam en ik was op dit ogenblik mijn baby in haar autostoeltje aan het zetten en vastmaken.
De andere bestuurder zegt dat ik in fout ben! Klopt dit
Er staat gelukkig op het schadeformulier door de tegenpartij bevestigd dat de deur al open stond maar gedeeltelijk op de rijweg en dat hij dit niet gezien had. Er kwam ook geen tegenligger aandus hij kon wel uitwijken. (staat zo ook getekend op het schadeformulier). Ik heb erop gezet dat de auto geparkeerd stond en dat ik de baby in het autostoeltje aan het zetten ben en het aan het vastmaken ben.
Denken jullie dat dit voldoende bewijs is?
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Waarom verzet je uw kinderzitje niet naar de kant van het voetpad? Lijkt mij veel veiliger.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

en dan sta je opeens aan de linkerkant geparkeerd...
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 19 okt 2009, 04:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

bibi585 schreef:bijkomend voordeel is dat je de baby makkelijker in de gaten kan houden tijdens het rijden.
tenzij je met drie bent, dan kan de persoon die niet rijdt, en rechts zit, beter op de baby letten... (die dan dus best links zit)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 19 okt 2009, 04:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Botsing geparkeerde auto met openstaande deur

Bericht door Inazuma »

dupje schreef:Gisteren is er een auto met zijn spiegel tegen mijn geopende autodeur aangereden. Ik stond geparkeerd op een parkeerplaats naast de rijstrook. De deur stond al open vooraleer hij eraan kwam en ik was op dit ogenblik mijn baby in haar autostoeltje aan het zetten en vastmaken.
Over opengaande en openstaande portieren is er zelfs een apart Artikel in de wegcode :

Artikel 28: Openen van portieren

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.


Je moet je er dus vooraf van vergewist hebben dat je door de deur te openen, geen gevaar kon betekenen voor andere weggebruikers.

Dat is dus iets dat jou kan aangewreven worden.
Een portier open gelaten te hebben terwijl dit andere weggebruikers - en jezelf - duidelijk in gevaar bracht.


Anderzijds moet de andere bestuurder kunnen stoppen voor een hindernis die zichtbaar is, die hij had moet kunnen voorzien :

Artikel 10: Snelheid

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.


en moet hij beter uitkijken voor voetgangers :


7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.



Als dit voor de rechter zou komen, kan die ook beide partijen veroordelen voor hun aandeel in het ongeval ...



Op het rijexamen worden de kandidaten verwacht naar het verkeer te kijken bij het in- en uitstappen, en om bijgevolg zo rond hun voertuig te gaan dat ze naar het verkeer kunnen blijven kijken.
In allerhande folders etc. worden ouders aangespoord hun kinderen langs het trottoir te laten uitstappen ...
Met reden .


Heb je je al eens bedacht hoe kort die wagen achter je gepaseerd is :?:
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

bibi585 schreef:hoe vaak komt het voor dat er een passagier mee is wanneer de baby van/naar de dagelijkse opvang gebracht wordt?
Heel vaak... Zie carpoolen; zie baby naar de opvang, dan ouder kind naar school; zie bijvoorbeeld mijn ouders die beiden op hetzelfde bedrijf werken;...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Naast het gebruik van gezond verstand, staat in alle boekjes dat je best kinderen laat in- en uitstappen langs de kant van de trottoir.
Dat geldt natuurlijk ook als je iets wil nemen uit je auto op de achterbank of ook als je je kind wil laten plaatsnemen in het kinderzitje.
Tracht zoveel mogelijk te vermijden dat je de deur moet openen aan de kant van de rijbaan. Dat is om problemen vragen.

Wat de aanrijding betreft, hangt veel af of je deur en jijzelf op dat ogenblik een voorzienbare hindernis was.

Wat zegt de wegcode:
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
40.7. De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.

Indien deze minimumafstand niet nageleefd kan worden, mag de bestuurder slechts stapvoets rijden en zo nodig moet hij stoppen.
Artikel 28: Openen van portieren

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie