rijschool kiezen voor 20u les

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

rijschool kiezen voor 20u les

Bericht door Elke V »

Hoi :)

Ik heb vandaag mijn theorie gedaan, en nu wou ik eens vergelijken wat de prijzen zijn van de verschillende rijscholen, maar nu weet ik niet goed of ik wel bij elke rijschool die twintig uur kan volgen, waarna ik mijn voorlopig rijbewijs 18mnd kan krijgen...
Bij VAB sowieso, maar ik heb de website van een andere rijschool hier in de omgeving eens bekeken, en daar wordt enkel gesproken over 'basisopleiding van zes uur', en 'volledige opleiding van 12u', en 'de laatste les wordt de begeleider ook betrokken bij de les, blabla' - is dat dan een rijschool waar ik niét terechtkan voor die 20u...? ben geloof ik een beetje in de war nu :oops: of is die website gewoon onduidelijk? :)

Ik dacht altijd dat ik bij eender welke rijschool terecht zou kunnen voor die "alleenmogenrijdenopleiding" (ahem ;)), maar als ik het begrijp zoals ik het begrijp, kan ik eigenlijk alleen een rijschool kiezen uit de lijst op deze website?

Groetjes,
Elke
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Normaal staan alle, of toch zogoed als alle rijscholen in deze lijst.
Ofwel zal die site niet zo duidelijk zijn ofwel heb je ergens iets gemist.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Je kan in elke 'erkende' rijschool terecht voor een opleiding van 20 uur.
Enkel een 'erkende' rijschool mag een bekwaamheidsattest afleveren.
De prijzen zijn min of meer overal hetzelfde.

op volgende link vind je rijscholen per gemeente (postcode)
http://gratisrijbewijsonline.be/rijbewi ... 2&site=gro

Via deze link kun je zelfs een kortingsbon krijgen van 25 €. :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijschool kiezen voor 20u les

Bericht door Inazuma »

Elke V schreef: Bij VAB sowieso, maar ik heb de website van een andere rijschool hier in de omgeving eens bekeken, en daar wordt enkel gesproken over 'basisopleiding van zes uur', en 'volledige opleiding van 12u', en 'de laatste les wordt de begeleider ook betrokken bij de les, blabla' - is dat dan een rijschool waar ik niét terechtkan voor die 20u...?
Er zijn ook bevoegde rij-instructeurs die op zelfstandige basis en tegen betaling rijlessen geven, buiten de rijscholen om - en buiten de verplichtingen om die erkende rijscholen hebben (lokaal en oefenterrein bvb).

Zij geven een opleiding waarna de kandidaat bestuurder met een niet-professionele begeleider verder oefent.

Bij hen kan je bijgevolg niet terecht voor een opleiding van 20 uur die je nadien toelaat alleen te rijden met een voorlopig rijbewijs B.
Daarvoor moet je immers bij een erkende rijschool zijn.


Als je de website even geeft dan kunnen we eens kijken.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: rijschool kiezen voor 20u les

Bericht door Elke V »

Inazuma schreef:Bij hen kan je bijgevolg niet terecht voor een opleiding van 20 uur die je nadien toelaat alleen te rijden met een voorlopig rijbewijs B.
Daarvoor moet je immers bij een erkende rijschool zijn.
dat zal de verklaring zijn!
Als je de website even geeft dan kunnen we eens kijken.
rijopleidingwika.be/


ik zoek een rijschool in Tessenderlo, dus het zal VAB worden :)
en de bon heb ik al geprint, waarvoor dank :)
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijschool kiezen voor 20u les

Bericht door Inazuma »

Elke V schreef: dat zal de verklaring zijn!
Wika werkt volgens hun website inderdaad buiten de erkende rijschool om.

Maar het gaat wel om erkende rij-instructeur(s) - die eigenlijk de rol van begeleider opnemen - anders zouden ze zich niet mogen laten betalen als begeleider.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: rijschool kiezen voor 20u les

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef:
Elke V schreef: dat zal de verklaring zijn!
Wika werkt volgens hun website inderdaad buiten de erkende rijschool om.

Maar het gaat wel om erkende rij-instructeur(s) - die eigenlijk de rol van begeleider opnemen - anders zouden ze zich niet mogen laten betalen als begeleider.
Je hebt bij deze instructeurs inderdaad het nadeel dat zij je geen attest na 20 uren kunnen geven.

Nog een nadeel is dat moest je 2 keer buizen je 6 uren moet bijnemen volgens de wet, maar ook hier niet bij hun terrecht kan omdat zij je het attest van die 6 uren ook niet kunnen geven.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

idd spijtig, want hij is wel significant goedkoper dan een andere rijschool, als je het mij vraagt... spijtig, maar het is niet anders :)
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Verschil erkende rijschool en begeleidingscentra

Erkende rijschool:
- heeft erkenningsnummer
- moet aan zeer strenge vereisten voldoen
- lesgevers moeten jaarlijks 12 uur bijscholing volgen
- rijscholen worden geïnspecteerd.
- kunnen bekwaamheidsattest geven.
- je kunt er de 6 verplichte uur volgen na 2x onvoldoende
- uren die je op vrijwillige basis al gevolgd hebt, tellen mee als je zou beslissen om toch voor een model 18 maanden te gaan.
- Zijn iets duurder vanwege alle verplichtingen waaraan ze van de overheid moeten voldoen.

Centra:
- Geen erkenningsnummer
- moeten niet aan de strenge vereinsten voldoen
- moeten de 12 uur bijscholing jaarlijks niet volgen
- worden niet geinspecteerd.
- kunnen geen bekwaamheidsattest geven
- je kunt er de 6 verplichte uren niet volgen
- Uren die je op vrijwillige basis al gevolgd hebt, tellen NIET mee als je zou beslissen om toch voor een model 18 maanden te gaan.
- Geen verplichtingen, kunnen dus wat goedkoper zijn
Laatst gewijzigd door GRO op 18 jan 2009, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

eugeen schreef: Centra:
- Uren die je op vrijwillige basis al gevolgd hebt tellen mee als je zou beslissen om toch voor een model 18 maanden te gaan.
dus als ik 16u volg bij wika en dan 4u bij vab kan ik alsnog dat 18mnd rijbewijs halen??
(haha, ik zit hier te duimen dat u niet per ongeluk een typfout heeft gemaakt :D scheelt €200 ofzo)
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Sorry, tellen NIET mee.
Alleen uren die je in een erkende rijschool volgt, tellen mee.

Je moet de begeleidingscentra eigenlijk bekijken als 'begeleiders' die je betaalt. Deze begeleiders zijn wel mensen die hun vak kennen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Elke V schreef:idd spijtig, want hij is wel significant goedkoper dan een andere rijschool, als je het mij vraagt...
Iedereen moet voor zich uitmaken of de wat lagere prijs de mogelijke nadelen achteraf compenseert.


Tegelijk gaan die beperkingen achteraf zo'n bedrijfjes wel enigszins dwingen om de leerlingen goed te begeleiden zodat ze ten laatste bij de tweede examenpoging slagen - anders gaan ze nadien met ontevreden klanten zitten die met de beperkingen van dit systeem geconfronteerd worden, wat slechte mond-aan-mond reclame oplevert.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

eugeen schreef:Sorry, tellen NIET mee.
haaa, ik vreesde er al voor hoor :lol: 't leek me niet erg logisch :wink:

no problemo!
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
alatpom
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 okt 2008, 16:56

Re: rijschool kiezen voor 20u les

Bericht door alatpom »

Benny Stinkens schreef:
Inazuma schreef:
Elke V schreef: dat zal de verklaring zijn!
Wika werkt volgens hun website inderdaad buiten de erkende rijschool om.

Maar het gaat wel om erkende rij-instructeur(s) - die eigenlijk de rol van begeleider opnemen - anders zouden ze zich niet mogen laten betalen als begeleider.
Je hebt bij deze instructeurs inderdaad het nadeel dat zij je geen attest na 20 uren kunnen geven.

Nog een nadeel is dat moest je 2 keer buizen je 6 uren moet bijnemen volgens de wet, maar ook hier niet bij hun terrecht kan omdat zij je het attest van die 6 uren ook niet kunnen geven.

Mag dit eigenlijk wel want ergens in het KB ivm rijscholen lees ik :
HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied.

Art. 2. <KB 2005-03-17/43, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 01-12-2004> § 1. De in artikel 14 en 15 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bedoelde lesuren theoretisch en praktisch rijonderricht mogen enkel gegeven worden door rijscholen door de Minister erkend overeenkomstig de bepalingen van dit besluit.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijschool kiezen voor 20u les

Bericht door Inazuma »

alatpom schreef:Mag dit eigenlijk wel want ergens in het KB ivm rijscholen lees ik :
HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied.

Art. 2. <KB 2005-03-17/43, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 01-12-2004> § 1. De in artikel 14 en 15 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bedoelde lesuren theoretisch en praktisch rijonderricht mogen enkel gegeven worden door rijscholen door de Minister erkend overeenkomstig de bepalingen van dit besluit.
Dat mag wel degelijk.

Dergelijke gebreveteerde rij-instructeurs geven geen theorielessen (Art 14) .

Het praktijkonderricht (art 15) voor rijbewijs B wordt niet meer via dat KB geregeld !

Het bijkomend praktisch rij-onderricht na 2 mislukte examenpogingen moet gezien het KB van 10 juli 2006 verplicht door een RIJSCHOOL gebeuren.
(Deze weliswaar bevoegde rij-instructeurs kunnen die extra opleiding dus niet geven buiten het kader van een erkende rijschool.)

Artikel 9

De kandidaat die twee maal na elkaar niet slaagt voor het praktisch examen moet zes uren praktisch rijonderricht volgen bij een rijschool vooraleer hij terug toegelaten wordt tot het praktisch examen.
Plaats reactie