3 vragen i.v.b met rijbewijs B.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jann111

3 vragen i.v.b met rijbewijs B.

Bericht door Jann111 »

1) Wat betekend "Bebouwde kom" nu precies, ik heb de theorie nu al 5 keer doorgelezen en versta de betekenis nog altijd niet zo goed.

2) Mogen auto's rijden op een weg met de bord:

"bord F99c "
Afbeelding


3) Ik ben momenteel 16 jaar en 7 maanden oud, en vind dat het tijd is om mijn theorie af te leggen (zodra ik 16 jaar en 9 maanden ben) Mijn vraag is: als ik mijn theorie afleg, en slaag, mag ik dan meteen rijden met een begleider boven de 24 jaar met een geldig rijbewijs B? Zo ja, ontvang ik da een voorlopig Rijwewijs B direct na dat ik mijn theorie afleg in de rijschool zelf?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

http://www.gratisrijbewijsonline.be/wegwet5.htm

Vraag 2
VERKEER OP WEGEN VOORBEHOUDEN VOOR LANDBOUWVOERTUIGEN, VOETGANGERS, FIETSERS EN RUITERS

Een auto is geen ruiter, geen fietser, geen voetganger en geen landbouwvoertuig.

Dus neen.

Dat staat toch duidelijk op de site.

Vraag 3.

Klik eens bovenaan op het forum op de DEMO PRAKTIJK CD-ROM en lees eens hoofdstuk 1
Daar staat alles uitgelegd.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: 3 vragen i.v.b met rijbewijs B.

Bericht door Wouter »

Jann111 schreef:1) Wat betekend "Bebouwde kom" nu precies, ik heb de theorie nu al 5 keer doorgelezen en versta de betekenis nog altijd niet zo goed.
De bebouwde kom is een deel van de openbare weg, waarvan het begin aangeduid wordt met de borden F1a of F1b, en het einde met een bord F3a of F3b (zie http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art71)

De verkeersregels die je op de site leert die 'binnen de bebouwde kom' gelden, gelden dus vanaf je een bord "begin bebouwde" kom (F1) bent gepasseerd, tot je een bord "einde bebouwde kom" (F3) tegen komt.
Jann111 schreef:2) Mogen auto's rijden op een weg met de bord:

"bord F99c "
Afbeelding
Neen
Jann111 schreef:3) Ik ben momenteel 16 jaar en 7 maanden oud, en vind dat het tijd is om mijn theorie af te leggen (zodra ik 16 jaar en 9 maanden ben) Mijn vraag is: als ik mijn theorie afleg, en slaag, mag ik dan meteen rijden met een begleider boven de 24 jaar met een geldig rijbewijs B? Zo ja, ontvang ik da een voorlopig Rijwewijs B direct na dat ik mijn theorie afleg in de rijschool zelf?
Je kan je theoretisch rijexamen pas afleggen vanaf 17 jaar. Als je geslaagd bent, dan krijg je op het examencentrum een document waarmee je op het gemeentehuis een voorlopig rijbewijs kan afhalen.
Als je een voorlopig rijbewijs MET BEGELEIDER aanvraagt, dan moet je begeleider minstens 8 jaar zijn rijbewijs hebben!
Alle voorwaarden voor de begeleider vind je in de brochure van GOCA, of in het praktijkboek van deze site.

PRAKTIJKBOEK
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 3 vragen i.v.b met rijbewijs B.

Bericht door Inazuma »

Jann111 schreef:1) Wat betekend "Bebouwde kom" nu precies, ik heb de theorie nu al 5 keer doorgelezen en versta de betekenis nog altijd niet zo goed.
Een verzameling van wegen (zoals accer al schreef: afgebakend door de borden F1 en F3) waaraan de gemeenteraad / stadsbestuur het statuut van bebouwde kom te geven, en waarbinnen bepaalde verkeersregels gelden.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: 3 vragen i.v.b met rijbewijs B.

Bericht door Elke V »

Inazuma schreef:
Jann111 schreef:1) Wat betekend "Bebouwde kom" nu precies, ik heb de theorie nu al 5 keer doorgelezen en versta de betekenis nog altijd niet zo goed.
Een verzameling van wegen (zoals accer al schreef: afgebakend door de borden F1 en F3) waaraan de gemeenteraad / stadsbestuur het statuut van bebouwde kom te geven, en waarbinnen bepaalde verkeersregels gelden.
om het heel simpel te zeggen: 't betekent dus eigenlijk dat er behoorlijk wat huizen staan, en dat er redelijk wat mensen wonen, waardoor het logisch wordt dat ge daar beter niet te hard rijdt. da's eigenlijk de verklaring waarom je meestal in zo'n 'bebouwde' zone maar 50 (of zelfs 30) mag.
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 3 vragen i.v.b met rijbewijs B.

Bericht door Inazuma »

Elke V schreef: om het heel simpel te zeggen: 't betekent dus eigenlijk dat er behoorlijk wat huizen staan, en dat er redelijk wat mensen wonen, waardoor het logisch wordt dat ge daar beter niet te hard rijdt.
Je kan helaas niet op het wegbeeld (huizen, bewoning) of weginrichting afgaan om uit te maken of een weg nu binnen de bebouwde kom is of niet.

Borden kijken dus, en onthouden waar je je bevindt.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: 3 vragen i.v.b met rijbewijs B.

Bericht door Elke V »

Inazuma schreef:
Elke V schreef: om het heel simpel te zeggen: 't betekent dus eigenlijk dat er behoorlijk wat huizen staan, en dat er redelijk wat mensen wonen, waardoor het logisch wordt dat ge daar beter niet te hard rijdt.
Je kan helaas niet op het wegbeeld (huizen, bewoning) of weginrichting afgaan om uit te maken of een weg nu binnen de bebouwde kom is of niet.

Borden kijken dus, en onthouden waar je je bevindt.
ja nee, da weet ik, maar ik wil maar zeggen waarom het 'bebouwd' heet, en waarom ge er niet hard moogt rijden ;)
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Wat Inazuma wilt zeggen is dat er ook bebouwde kom bestaat waar helemaal geen huizen te vinden zijn :wink:

Spijtig genoeg heeft hij daar gelijk.

Anderzijds zijn er straten waar het knalvol met huizen staat en ja hoor het is buiten de bebouwde kom.

Waar België begint eindigt de logica :cry:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie