Stilvallen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
selly
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:06

Stilvallen

Bericht door selly »

Ik had een vraagje eigelijk.

Als ik de koppeling omhoog doe, en een beetje gas, dan komt de auto te schommelen en stil te staan, ik denk dat ik het niet op gevoel doe, ik bedoel dat ik echt goed de auto moet leren kennen.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

selly schreef:ja hoeveel is die kortingsbon?
Ik vind het te duur eerlijk gezegd vergeleken met nederland.
Ik had een vraagje eigelijk.
Als ik de koppeling omhoog doe, en een beetje gas, dan komt de auto te schommelen en stil te staan, ik denk dat ik het niet op gevoel doe, ik bedoel dat ik echt goed de auto moet leren kennen.
Je moet die 2 zaken wel niet achter elkaar doen. Proberen gelijktijdig EN gelijkmatig de koppeling te laten opkomen en de gas in te drukken.

Enige oplossing om dat goed te leren = héél véél proberen en oefenen. :)
selly
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:06

Bericht door selly »

Praten is makelijk dna gedaan.
Hahahha. Ik vind het van wel.
Ik fantaseer altijd van ja ik kan het en zo moet het.
Maar als ik er in zit, voel je toch wel iets anders.
Kent niemand in belgie een goedkope rijschool?
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

selly schreef:Praten is makelijk dna gedaan.
Hahahha. Ik vind het van wel.
Ik fantaseer altijd van ja ik kan het en zo moet het.
Maar als ik er in zit, voel je toch wel iets anders.
Kent niemand in belgie een goedkope rijschool?
Ik denk dat alle rijscholen ongeveer dezelfde prijzen hanteren.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

In Nederland is het totaalplaatje veel duurder hoor. Een les is wellicht goedkoper, maar je moet er dan ook een stuk of 30 ~ 35 doen voor je examen mag doen (of je moet een natuurtalent wezen die het in 10 lessen kan).

Het gemiddeld totaal is ongeveer 1600 ~ 2000 euro. Een examen is daar ook iets van 130 euro. In Belgie is het totaal echt niet duur hoor... examen doen met eigen auto kost je slechts 36 euro en die lessen zijn 1 van de beste investeringen die je kunt doen.
selly
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:06

Bericht door selly »

Jammer. Zeg nou zelf, wat moet je eigelijk goed kunnen en kennen, om door het praktijkexamen te komen?
Daar mee bedoel ik dan, kijktechniek, koppeling nog meer?
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

selly schreef:Jammer. Zeg nou zelf, wat moet je eigelijk goed kunnen en kennen, om door het praktijkexamen te komen?
Daar mee bedoel ik dan, kijktechniek, koppeling nog meer?
Gewoon, goed kunnen rijden hé. Je wagen op een goede manier kunnen bedienen is daar slechts 1 onderdeel van. Je moet ook de verkeersregels kennen en respecteren uiteraard. Je moet ervaring kweken om bepaalde situaties correct in te schatten...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Jammer. Zeg nou zelf, wat moet je eigelijk goed kunnen en kennen, om door het praktijkexamen te komen?
Als je zonder rijschool leert, download dan minstens het praktijkboek of haal in een rijschool onze praktijk CD-rom

HANDBOEK PRAKTIJK
PRAKTIJK CD-ROM
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stilvallen

Bericht door Inazuma »

selly schreef:Als ik de koppeling omhoog doe, en een beetje gas, dan komt de auto te schommelen en stil te staan
Begin met de juiste zithouding in de wagen.
Als je juist zit, zit je telkens ook op dezelfde manier en plaats in je wagen.

Te ver en te dicht geven ook een slechte controle over de pedalen.


Doe het om te beginnen eens omgekeerd :

Eerst wat gas bijgeven (maar de motor niet laten razen ! 1200-1500 toeren is meer dan genoeg) en dan heel rustig de koppeling laten opkomen.
Je voelt (voorttrekkende beweging) en hoort (dalend motortoerental) wanneer de koppeling begint aan te grijpen.
Probeer om te beginnen dat punt te "onthouden"
(= aan te voelen hoever je voet / knie / been omhoog gekomen is).
Geef zachtjes wat gas bij, en laat de koppeling verder rustig opkomen tot je ze helemaal lost.

Eens je gevoel krijgt voor het aangrijpingspunt, en hoe(veel) je daarbij op het gas moet drukken om de auto in beweging te krijgen en te houden, kan je de beweging stilaan vlotter beginnen uitvoeren.

Mettertijd leer je als vanzelf om net voldoende gas te geven tegen het moment dat de koppeling aan het aangrijpingspunt komt.
Plaats reactie