Wat vinden jullie hiervan? Een échte situatie in Olmen
Wat vinden jullie hiervan? Een échte situatie in Olmen
Kwam ik gisteren tegen. De doorgang is net breed genoeg om een personenwagen over te jassen. Situeert zich aan een brug in Olmen (Balen : what's in a name).
[mod: bericht aangepast en verplaatst en foto's toegevoegd]
[mod: bericht aangepast en verplaatst en foto's toegevoegd]
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Wat de bovenste foto betreft: aangezien je de verkeersgeleiders langs rechts moet passeren kom je dus uit op een kruispunt met voorrang van rechts.
Een automobilist zal misschien inroepen dat de doorgang te smal is, maar met mijn motorfiets rijd ik daar gezwind door...
De tweede foto: je moet ter hoogte van de omgekeerde driehoek voorrang verlenen en zo nodig stoppen.
Kan daar geen probleem zijn, zo lijkt mij
Een automobilist zal misschien inroepen dat de doorgang te smal is, maar met mijn motorfiets rijd ik daar gezwind door...
De tweede foto: je moet ter hoogte van de omgekeerde driehoek voorrang verlenen en zo nodig stoppen.
Kan daar geen probleem zijn, zo lijkt mij
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Foto 1:
Problematisch.
Een verkeersgeleider moet immers verplicht langs rechts voorbijgereden worden.
Maar dat is hier voor auto's denkelijk niet de bedoeling, en niet echt gemakkelijk.
Maar de verplichting is er nog altijd.
Geen onderscheid in wegbedekking links <-> rechts .
Geen markering van een (links afbuigende) rand van de rijbaan.
Geen markering van de bypass rechts als fietspad.
Er is gewoon geen reden in de wegcode om hier langs links te rijden.
Wie dan langs rechts doorrijdt, komt op de hoofdweg terecht maar krijgt daarvoor zo te zien geen (verplichte) B1 of B5 te zien.
Geweldige plaats voor een bushalte ook ...
Foto 2 :
Ik weet niet goed hoe die te plaatsen ?
Is daar nog ergens een haaietanden markering, want als plaats om voorrang te verlenen is er daar zo te zien weinig overzicht ?
Problematisch.
Een verkeersgeleider moet immers verplicht langs rechts voorbijgereden worden.
Maar dat is hier voor auto's denkelijk niet de bedoeling, en niet echt gemakkelijk.
Maar de verplichting is er nog altijd.
Geen onderscheid in wegbedekking links <-> rechts .
Geen markering van een (links afbuigende) rand van de rijbaan.
Geen markering van de bypass rechts als fietspad.
Er is gewoon geen reden in de wegcode om hier langs links te rijden.
Wie dan langs rechts doorrijdt, komt op de hoofdweg terecht maar krijgt daarvoor zo te zien geen (verplichte) B1 of B5 te zien.
Geweldige plaats voor een bushalte ook ...
Foto 2 :
Ik weet niet goed hoe die te plaatsen ?
Is daar nog ergens een haaietanden markering, want als plaats om voorrang te verlenen is er daar zo te zien weinig overzicht ?
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Met een auto zie ik het er niet veel doen. Ik heb de indruk dat er links en rechts boordstenen staan, en die kunnen nogal eens pijn doen aan de velgen...BuBbA schreef:Bij die bovenste foto ga je in praktijk toch nooit rechts langs die grasperk gaan?
Maar een fietser, bromfietser of motorrijder kan (en moet zelfs) langs die doorgang rijden.
Waarop een kruispunt met voorrang van rechts volgt dat een bestuurder op de kruisende weg niet verwacht
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Idd, een motorrijder kan daar perfect door. Méér zelfs: hij MOET langs rechts de verkeersgeleider volgen en KRIJGT HIERDOOR VOORRANG!!!
Foto 1: de breedte bedriegt een beetje. Het asfalt is breder dan dat je zou denken. Waar de lijnbus zélf stilstaat, daar heb ik het raden naar...
Foto 2: de afstand bedriegt ook hier een beetje. Er zijn gewoon géén haaientanden én de omgekeerde driehoek staat zodanig ver verwijderd van het kruispunt dat de zichtbaarheid naar links (niet duidelijk op deze foto, sorry!) nul is. Indien je dus stopt aan die omgekeerde driehoek zit je in een tragikomische situatie: je staat mijlenver voor het kruispunt stil en ziet niks...
gr keith.
Foto 1: de breedte bedriegt een beetje. Het asfalt is breder dan dat je zou denken. Waar de lijnbus zélf stilstaat, daar heb ik het raden naar...
Foto 2: de afstand bedriegt ook hier een beetje. Er zijn gewoon géén haaientanden én de omgekeerde driehoek staat zodanig ver verwijderd van het kruispunt dat de zichtbaarheid naar links (niet duidelijk op deze foto, sorry!) nul is. Indien je dus stopt aan die omgekeerde driehoek zit je in een tragikomische situatie: je staat mijlenver voor het kruispunt stil en ziet niks...
gr keith.
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Gebruik even de zoekfunctie, tik in als trefwoord "aangelanden".
Dan vind je meteen een topic waarin dit uitgelegd wordt.
viewtopic.php?t=7359&highlight=aangelanden
[link toegevoegd]
Dan vind je meteen een topic waarin dit uitgelegd wordt.
viewtopic.php?t=7359&highlight=aangelanden
[link toegevoegd]
Laatst gewijzigd door Stefan Peeters op 24 dec 2008, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
@ Xantingo. Merci. Ik zocht - evenenals Inazuma - ook op het meervoud.
Ik denk dat de term een beetje overeenkomt met het Franse "Sauf riverains" (waarbij het woord 'riverains' staat voor (oever)bewoners, want 'rive' betekent 'oever', 'kant' en vroeger woonden de mensen langs de oevers, van de Seine bijv.; maar ben aan't zagen ).
Hier in Ham heb je zo twee van die merkwaardige bordjes met Uitgezonderd Aangelanden. En ik dacht dat het alleen voor landbouwers was...
gr Keith
Ik denk dat de term een beetje overeenkomt met het Franse "Sauf riverains" (waarbij het woord 'riverains' staat voor (oever)bewoners, want 'rive' betekent 'oever', 'kant' en vroeger woonden de mensen langs de oevers, van de Seine bijv.; maar ben aan't zagen ).
Hier in Ham heb je zo twee van die merkwaardige bordjes met Uitgezonderd Aangelanden. En ik dacht dat het alleen voor landbouwers was...
gr Keith
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
keithmoon heeft me nog 2 foto's doorgestuurd...
reacties zijn welkom.
Om zelf je foto's te plaatsen vind je nu ook een handleiding op de site:
viewtopic.php?t=8791
reacties zijn welkom.
Om zelf je foto's te plaatsen vind je nu ook een handleiding op de site:
viewtopic.php?t=8791
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Illegaal ...xantingo schreef:keithmoon heeft me nog 2 foto's doorgestuurd...
reacties zijn welkom.
http://wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art10
Artikel 10: Gebodsborden.
Geen enkel bijkomend opschrift mag de betekenis van de gebodsborden beperken.
Met voorziene uitzonderingen voor openbaar vervoer en (brom)fietsen.
Volgens jouw wetsartikel zou het dus wél mogen, Inazuma, en het dus niet illegaal zijn, maar begrijpen doe ik dit bord met de twee onderschriften niet ;(
Vlak na dat D1 bord is een kruispuntje met een straat naar rechts (zie ook: onderste foto van de twee; dat is die straat met datzelfde huis).
Is het nu de bedoeling dat fietsers en bromfietsers wél rechtsaf mogen slaan? En dus bord D1 NIET hoeven te volgen? En dat de Aangelanden enkel rechtdoor MOETEN rijden. Ik snap er niks van...
gr Keith.
Vlak na dat D1 bord is een kruispuntje met een straat naar rechts (zie ook: onderste foto van de twee; dat is die straat met datzelfde huis).
Is het nu de bedoeling dat fietsers en bromfietsers wél rechtsaf mogen slaan? En dus bord D1 NIET hoeven te volgen? En dat de Aangelanden enkel rechtdoor MOETEN rijden. Ik snap er niks van...
gr Keith.