Inwisselen vrb 18m voor 36m

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ling17
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2008, 16:41

Inwisselen vrb 18m voor 36m

Bericht door Ling17 »

Hallo, momenteel heb ik een vrb18m, maar jammer genoeg heb ik geen tijd genoeg meer om mijn examen te doen, het rijbewijs vervalt op 12/02/2009. Mijn theorie-examen heb ik ongeveer 2j geleden gedaan.

-Kan het vrb18m verlengd worden of moet ik een vrb36m aanvragen?
-Mag ik dan gewoon met mijn huidig rijbewijs naar de gemeente om te verlengen of in te wisselen, of moet ik eerst een nieuw aanvraagformulier hebben?
-De begeleider bij een vrb 36m moet toch niet steeds dezelfde persoon zijn?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inwisselen vrb 18m voor 36m

Bericht door Inazuma »

Ling17 schreef: -Kan het vrb18m verlengd worden
Neen.

of moet ik een vrb36m aanvragen?
Als je na de afloop van je huidige voorl. rijbewijs B nog verder wil oefenen zal dat nodig zijn.

-Mag ik dan gewoon met mijn huidig rijbewijs naar de gemeente om te verlengen of in te wisselen, of moet ik eerst een nieuw aanvraagformulier hebben?
Met de nodige pasfoto's en euro's kan je naar de gemeente gaan.

Ze weten daar dat en wanneer je geslaagd was.

-De begeleider bij een vrb 36m moet toch niet steeds dezelfde persoon zijn?
Dat mag elke keer een andere zijn, al is dat niet echt aan te raden, als de begeleider telkens maar aan de voorwaarden voldoet :

De houder van het voorlopig rijbewijs B [met begeleider] moet vergezeld zijn van een begeleider die aan de volgende voorwaarden voldoet :

a) hij moet beantwoorden aan de in artikel 3, § 1 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bedoelde voorwaarden om een rijbewijs te verkrijgen;

b) hij moet sedert ten minste 8 jaar houder zijn van, en tevens bij zich hebben, een Belgisch of Europees rijbewijs geldig om het voertuig te besturen aan boord waarvan hij de kandidaat vergezelt. De bestuurder die overeenkomstig artikel 44, § 5 of artikel 45 van het hierboven vermelde koninklijk besluit van 23 maart 1998, enkel een speciaal aan zijn handicap aangepast voertuig mag besturen, mag niet als begeleider bij de scholing optreden, behalve indien de kandidaat aan dezelfde handicap lijdt en eveneens een speciaal aan deze handicap aangepast voertuig bestuurt;

c) hij mag niet vervallen zijn of mag gedurende de laatste drie jaar niet vervallen geweest zijn van het recht om een motorvoertuig te besturen en moet voldaan hebben aan de examens en onderzoeken die eventueel krachtens artikel 38 van de wet 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer werden opgelegd.



http://wegcode.be/wet.php?wet=119&node=hfdstII
Annvdv

Bericht door Annvdv »

hallo

nog niet zolang geleden stelde ik hier ongeveer dezelfde vraag, maar nu vind ik het antwoord niet meer terug en ik heb nog een bijkomend vraagje...

Ik zit dus ongeveer in dezelfde situatie maw 18m 'inruilen' voor 36m.
Mijn theorie is ondertussen wel 'vervallen' (behaalde dit 20 juni 2005).

Is het nog mogelijk om mijn voorlopig rijbewijs te laten vervangen door 1 van 36m en moet ik dan opnieuw mijn theorie doen?
Of is het allemaal verloren moeite (geld) geweest en moet ik alles opnieuw doen?

Ps het is niet uit lamzakkerij dat ik dit zolang heb laten aanslepen, ik heb enorme schrik in het verkeer waardoor ik al in huilbuien uitbarst als ik nog maar denk dat ik achter het stuur moet kruipen (maar probeer dit maar eens uit te leggen aan je omgeving-hopeloos)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Mijn theorie is ondertussen wel 'vervallen' (behaalde dit 20 juni 2005).
Spijtig dat je een aantal maanden geleden ons praktijkboek niet gedownload hebt. Daarin wordt uitgelegd hoe je de geldigheid van de theorie van 3 jaar naar 4,5 jaar kunt brengen.

Helaas ben je nu wel te laat, want het moet gebeuren voor de 3 jaar om zijn.

Er zit helaas voor jou niets anders op dan opnieuw theorie te studeren en theorie-examen af te leggen. Daarna kun je een voorlopig rijbewijs 36 maanden aanvragen.

HANDBOEK PRAKTIJK

TEST DE PRAKTIJK CD-ROM
Annvdv

Bericht door Annvdv »

Bedankt voor het antwoord.

Heb het praktijkboek idd nog niet zo lang geleden gedownload...

Heb net gezien dat mijn voorlopig rijbewijs geldig is tot 9 maart 2009. Dan zit er niet anders op dan te proberen een manier te zoeken om mijn angst te overwinnen, het praktijkboek is helemaal door te lezen en toch al tenminste een examen te proberen voor 9 maart.
Dan kan niemand me verwijten dat ik het niet geprobeerd heb.

Ik wens mezelf hierbij veel succes ;-)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ Ling17 & Annvdv
Omwisselen moet je wel vóór je vervaldatum doen.
Je moet dan je theorie niet opnieuw afleggen.

Als je examenklaar bent, kun je van zodra er plaats is op het examencentrum examen afleggen.
Informeer eens bij een aantal rijscholen? Misschien zijn er rijscholen die nog gereserveerde examens hebben vóór je vervaldatum.

Om te weten of je examenklaar bent, kun je ook eens surfen naar:
www.derijprof.be > doorklikken op > praktijkexamen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef: @ Ling17 & Annvdv
Omwisselen moet je wel vóór je vervaldatum doen.
Je moet dan je theorie niet opnieuw afleggen.
Toch wel.

Artikel 5

Het in artikel 3 of 4 bedoelde voorlopig rijbewijs moet worden aangevraagd binnen de drie jaar na het slagen voor het theoretisch examen.

Na het verstrijken van deze termijn kan de kandidaat pas terug een voorlopig rijbewijs aanvragen na opnieuw het theoretisch examen met goed gevolg te hebben afgelegd.


http://wegcode.be/wet.php?wet=119&node=hfdstII
belgaflyer
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 apr 2007, 16:55
Locatie: Antwerpen

Het voorlopige rijbewijs M18 omruilen voor een M36!

Bericht door belgaflyer »

Toch NIET!

Het voorlopige rijbewijs M18 kan probleemloos omgeruild worden voor een M36, en dit op voorwaarde dat het geslaagde theorie-examen nog niet vervallen is (<3j.).

Is het voorlopige rijbewijs reeds vervallen (en dus niet het theorie-examen), dan dient met het nieuwe voorlopig rijbewijs M36 opnieuw minimaal drie maanden stage gereden te worden. Ditmaal met begeleider uiteraard!

Is het voorlopige rijbewijs nog niet vervallen (en dus ook het theorie-examen niet), dan kan met het nieuwe voorlopige rijbewijs M36 onmiddelijk examen afgelegd worden (indien met het M18 minimaal drie maanden stage is gereden).

Na het vervallen van het theorie-examen blijft het voorlopig rijbewijs geldig tot de vermelde vervaldatum VAN HET VOORLOPIG RIJBEWIJS. Ondanks het vervallen theorie-examen kan dus nog praktijkexamen afgelegd worden zolang het voorlopig rijbewijs M36 niet vervallen is.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Het voorlopige rijbewijs M18 omruilen voor een M36!

Bericht door Inazuma »

belgaflyer schreef: Het voorlopige rijbewijs M18 kan probleemloos omgeruild worden voor een M36, en dit op voorwaarde dat het geslaagde theorie-examen nog niet vervallen is (<3j.).
Dat is dus het probleem bij Annvdv : haar theorie-examen van 2005 is meer dan 3 jaar oud.

Bijgevolg kan ze haar voorlopige rijbewijs niet omwisselen zonder opnieuw theorie af te leggen.
Plaats reactie