Rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

KillerRu2008 schreef: Ik snap enkel niets van die vermogens enzo, ik ben van plan me een Yamaha Dragstar (125cc) aan te schaffen is dit een mogelijk vermogen? Ben nu 19 jaar oud!
Die komt niet eens aan 25 kW.
Waarschijnlijk is dat er eentje die max. 11 kW vermogen heeft. Vermogen staat op het inschrijvingsformulier (roze kaart).

Daar mag je dus wel mee rijden met je voorlopige rijbewijs, maar kan je geen praktisch examen mee afleggen :!:

Daarvoor zal je dus via de rijschool moeten gaan om een geschikte examenmotor te kunnen gebruiken.
Rijscholen bieden doorgaans examenbegeleiding apart aan of in pakket met de gevolgde 6-uur opleiding.

Oh jah en hoe lang blijft je bewijs van slagen voor je theorie geldig?
3 jaar.
KillerRu2008

Bericht door KillerRu2008 »

Ok dus, als ik 6 uur praktijk heb gevolgd, mag ik 1 jaar rijden met voorlopig? Maar dat van die motor snap ik niet? Dus ik ben verplicht die 8 uur les te volgen en daarna regelrecht mijn examen te doen als ik het goed begrijp?

mvg
glenn
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

KillerRu2008 schreef:Ok dus, als ik 6 uur praktijk heb gevolgd, mag ik 1 jaar rijden met voorlopig? Maar dat van die motor snap ik niet? Dus ik ben verplicht die 8 uur les te volgen en daarna regelrecht mijn examen te doen als ik het goed begrijp?

mvg
glenn
Zoals Inazuma reeds shreef mag je 6 uur praktijk volgen en 1 jaar met het voorlopig rijbewijs rijden.

Het probleem dat je dan hebt is dat jij geen motorfiets hebt om op examen te gaan omdat die van jou niet voldoet.
Mogelijke oplossing is dat je met een andere motorfiets op examen gaat (eentje die wel voldoet dus)

De andere oplossing is dat je geen 6 uren maar 8 uren volgt in een rijschool.
Nadeel is : je moet 2 uren meer nemen.
voordeel is : je hoeft geen jaar te wachten want je mag rechtstreeks gaan en je hebt geen andere motorfiets nodig want je gaat met de rijschool hun motorfiets.

Er wel rekening mee houden dat je examen dan ook nog eens kosten meebrengt aan de rijschool want je examen is niet inbegrepen in de 2 bijkomende uren.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
KillerRu2008

Benny Stinkens schreef:
KillerRu2008 schreef:Ok dus, als ik 6 uur praktijk heb gevolgd, mag ik 1 jaar rijden met voorlopig? Maar dat van die motor snap ik niet? Dus ik ben verplicht die 8 uur les te volgen en daarna regelrecht mijn examen te doen als ik het goed begrijp?

mvg
glenn
Zoals Inazuma reeds shreef mag je 6 uur praktijk volgen en 1 jaar met het voorlopig rijbewijs rijden.

Het probleem dat je dan hebt is dat jij geen motorfiets hebt om op examen te gaan omdat die van jou niet voldoet.
Mogelijke oplossing is dat je met een andere motorfiets op examen gaat (eentje die wel voldoet dus)

De andere oplossing is dat je geen 6 uren maar 8 uren volgt in een rijschool.
Nadeel is : je moet 2 uren meer nemen.
voordeel is : je hoeft geen jaar te wachten want je mag rechtstreeks gaan en je hebt geen andere motorfiets nodig want je gaat met de rijschool hun motorfiets.

Er wel rekening mee houden dat je examen dan ook nog eens kosten meebrengt aan de rijschool want je examen is niet inbegrepen in de 2 bijkomende uren.
Jah maar ik begrijp niet, 6 uur komt op 372€ en die acht uur ineens op 627€? Hoe komt dat het ineens een pak duurder word?

Mvg
Glenn
Inazuma

Bericht door Inazuma »

KillerRu2008 schreef:Jah maar ik begrijp niet, 6 uur komt op 372€ en die acht uur ineens op 627€? Hoe komt dat het ineens een pak duurder word?
Is die prijs voor 8 uur misschien ineens met examenbegeleiding (motor, volgwagen, tijd) inbegrepen :?:

Als je zegt waar we moeten kijken ...
KillerRu2008

Inazuma schreef:
KillerRu2008 schreef:Jah maar ik begrijp niet, 6 uur komt op 372€ en die acht uur ineens op 627€? Hoe komt dat het ineens een pak duurder word?
Is die prijs voor 8 uur misschien ineens met examenbegeleiding (motor, volgwagen, tijd) inbegrepen :?:

Als je zegt waar we moeten kijken ...
Aah ok en hoe lang is de wachttijd ongeveer? Voor deze opleiding is er iemand van jullie dat daar een idee over heeft?

Mvg
Glenn
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Aah ok en hoe lang is de wachttijd ongeveer? Voor deze opleiding is er iemand van jullie dat daar een idee over heeft?
Dat hangt van rijschool tot rijschool af.
Best informeer je even bij de rijschool waar je eventueel wenst te gaan

www.gratisrijbewijsonline.be klik in bovenbalk op RIJSCHOLEN
Thomass

rijbewijs a

Bericht door Thomass »

ik heb ook een vraag ivm rijbewijs A

ik zal volgende week mijn mijn theoretisch rijexamen B afleggen
(ik ben 17)
kan ik dan ook mijn rijbewijs A afleggen?

wij zijn in het bezit van een moto (37kW)
kunnen wij die dan laten "begrenzen" tot 25kW zo dat ik er dan mee kan rijden en dan na 2 jaar weer naar zijn oorsprongklijke staat te brengen (37kW)

want ik heb ergens gelezen op de site dat er na 2 jaar rijervaring een A (zwaar) hebt... (nu heb ik wel al rijervaring met moto's (ik doe aan motocross sinds mijn 10 jaar ) maar die rijervaring zal wel niet mee tellen zeker? :p spijtig genoeg)
Wouter

Bericht door Wouter »

Bron: goca.be
De minimumleeftijd om het theorie-examen af te leggen is 18 jaar min 3 maanden. Het aantal herkansingen is onbeperkt. Het voorlopig rijbewijs kan slechts bekomen worden vanaf 18 jaar.
Inazuma

Re: rijbewijs a

Bericht door Inazuma »

Thomass schreef: wij zijn in het bezit van een moto (37kW)
kunnen wij die dan laten "begrenzen" tot 25kW zo dat ik er dan mee kan rijden en dan na 2 jaar weer naar zijn oorsprongklijke staat te brengen (37kW)
In de praktijk kan dat niet.

want ik heb ergens gelezen op de site dat er na 2 jaar rijervaring een A (zwaar) hebt...
Na 2 jaar met een beperkt rijbewijs A kan je dat gaan inruilen (met bijbetaling en extra pasfoto's) bij de gemeente voor een onbeperkt rijbewijs A.
Gast

Bericht door Gast »

Hoi allemaal! Ook een vraagje hihi. Ik ben inmiddels "al" 28jaar en zou graag voor het motorrijbewijs gaan. Mag ik indien ik een voorlopig of volledig rijbewijs behaald heb rijden met alle motoren of moet ik eerst een jaartje of 2 rijden in een klasse tot vb max 600cc?

Vriendelijke groeten
Luc
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Hoi allemaal! Ook een vraagje hihi. Ik ben inmiddels "al" 28jaar en zou graag voor het motorrijbewijs gaan. Mag ik indien ik een voorlopig of volledig rijbewijs behaald heb rijden met alle motoren of moet ik eerst een jaartje of 2 rijden in een klasse tot vb max 600cc?
Als je de rijlessen volgt op en het praktijkexamen aflegt met een motor van meer dan 25 kW (op het examen is minstens 35kW vereist), mag je in jouw geval met een voorlopig of definitief rijbewijs A meteen met alle mogelijke motorfietsen rijden, zonder beperking inzake motorvermogen of cilinderinhoud.

Of het ook aangeraden is om ineens op een dikke PK-bom te stappen, is weer wat anders ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 31 jan 2009, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

Dank u voor de info.

Met welke van de 2 formules mag ik dan met een voorlopig direkt onbeperkt aantal cc's rijden?

Groeten Luc
Gast

Bericht door Gast »

. De meest doeltreffende methode bestaat erin het praktijkonderricht te volgen in de rijschool.
Praktijklessen worden gegeven door gebreveteerde beroepsinstructeurs, die bekwaam zijn je de gepaste opleiding en raad te geven.
. Je krijgt 8 uur praktijkonderricht waarbij de voor het examen belangrijke punten worden ingeoefend.
. Je kan daarna onmiddellijk praktijkexamen doen met de motorfiets van de rijschool.

. Kostprijs 8 uur praktijkles en praktijkexamen met bromfiets rijschool: 645 euro.
. Afzonderlijke praktijkles: 62 euro per uur.
. Examenbegeleiding praktijk: 124 euro per examen.

Ofwel:

Rijden met een voorlopig rijbewijs.

. Je krijgt 6 uur praktijkles. Dit kost 397 euro.
. Na de lessen krijg je een voorlopig rijbewijs dat 12 maanden geldig is.
. Je mag praktijkexamen afleggen nadat je minimaal 1 maand je voorlopig rijbewijs hebt.
. In dat geval leg je het examen af met je eigen motorfiets.

. Je kan voor het examen nog 2 uur extra rijles volgen in de rijschool.
. In dat geval kan je het examen afleggen met de motor van de rijschool.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Met welke van de 2 formules mag ik dan met een voorlopig direkt onbeperkt aantal cc's rijden?
Met allebei.

Voorwaarde is dan wel dat je de rijlessen en nadien praktijkexamen aflegt men een "onbeperkte" motorfiets met meer dan 25 kW (ter aanvulling : minstens 35 kW is vereist voor het examen) .
Laatst gewijzigd door Inazuma op 31 jan 2009, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie