(B) Volgens mijn rij-instructeur ben ik een hopeloos geval.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Bericht door Gast »

Ik schreef:De 1e begeleider was trouwens het hoofd van de rijschool, dus niet echt de ideale persoon om bij te gaan klagen.
Inderdaad niet echt ideaal

Maar je mag nooit vergeten dat een rij-instructeur benevens een professional in de eerste plaats een mens is. En daarin heb je er met een heel tof karakter (gelukkig had ik zo iemand), maar ook ongelofelijke zeikerds.
Neem het dus vooral niet persoonlijk op, de kans is groot dat die man tegen iedereen zo doet :wink:
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Ik schreef:Ondertussen al 4u rijlessen achter de rug had de 2e keer iemand anders, iemand met veel geduld, zelfvertrouwen kwam toch weer een beetje terug. De 1e begeleider was trouwens het hoofd van de rijschool, dus niet echt de ideale persoon om bij te gaan klagen. Deze week terug les, hopelijk even aangenaam als vorige keer.
Daaraan zie je dat de fout niet bij jou licht. Als je voelt dat het klikt met de 2de rijinstructeur moet je toch proberen zoveel mogelijk les van hem te krijgen. Tussen leerling en leraar moet er een soort klik zijn. Dit kan je altijd als reden opgeven. Zeg dat het beter klikt met de 2de instructeur en dat dat de reden is om te wisselen, of wees stout en wijs hem erop dat hij een complete eikel is. Aan jou de keuze.
Maar probeert toch zoveel mogelijk met die 2de instructeur op pad te gaan.
1van de belangrijkste zaken in het rijden is zelfvertrouwen, als je dit niet hebt ga je aan jezelf twijfelen en fouten maken.
Ik

Bericht door Ik »

Vanavond moet ik weer gaan rijden met de "fijne" begeleider, ik hou mijn hart vast. Moet er maar vanuit gaan dat hij toch alles slecht en vreselijk fout zal vinden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Niet negatief worden op voorhand. Probeer je zo positief mogelijk op te stellen en laat zien wat je van de andere instructeur al geleerd hebt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
ikketje

ohnee keb morgen mijn eerste rijles

Bericht door ikketje »

oei die verhalen maken mij extra zenuwachtig

ik moet morgen nr mijn eerste rijles :?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ik schreef:Vanavond moet ik weer gaan rijden met de "fijne" begeleider, ik hou mijn hart vast. Moet er maar vanuit gaan dat hij toch alles slecht en vreselijk fout zal vinden.
Ondertussen zijn we een dag verder en we hebben geen reactie meer gekregen van "Ik"... zullen we het bekijkan als "geen nieuws is goed nieuws" of is "Ik" zodanig onder de indruk dat hij/zij geen letter meer op papier krijgt :?:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

oei die verhalen maken mij extra zenuwachtig

ik moet morgen nr mijn eerste rijles


Niet zenuwachtig worden. Dit verhaal is zeker een uitzondering en zeker geen goed voorbeeld hoe rijlessen moeten gegeven worden.
Laat maar weten hoe het geweest is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Bericht door Gast »

Ik wilde even mijn verhaal kwijt, gewoonweg uit frustraties:

Ik heb 6 uren aan mijn been omdat ik niet geslaagd ben na een 2 poging voor mijn rijexamen.

Nu paar dagen geleden had ik voor de 2 de keer rijles, deze keer van een andere rijinstructeur. Terwijl ik aan rijden ben, stel ik soms eens vragen ivm de situatie die ik meemaak terplekke. omdat ik zeker wil zijn of je op het examen goed gekeurd wordt of niet.

Ik merkte een beetje later op, minst dat ik een vraag stelde, evalueert hij mij negatief, door een nulletje te zetten op zijn evaluatieformulier.

Ik geef toe terwijl ik soms rij, maak ik nog af en toe eens fouten, maar de rijinstructeur haalt niet expliciet aan op het moment zelf. Ik moet het eigenlijk zelf achter gissen wat ik verkeerd gedaan heb. Oké, soms zegt hij wel iets, maar echt weinig. Na de rit gaat hij ervanuit dat ik al mijn fouten weet.

Zo'n rijinstructeur heb ik de pest aan. Ik moet de rijlessen betalen met mijn geld, dit is 300 euro + volgend rijexamen 100 euro en 36 euro op het examencentra af te geven. Ik vind eerlijk gezegd dat ik mijn geld vergooi.

Ik popel om rijbewijs te hebben. Ik moet opnieuw rijlessen gaan volgen. Dit is verplicht, niets aan te doen, maar op z'n minst vind ik dat de rijinstructeur meer moeite moet doen ,om tijdens het rijden, mij moet bijsturen als ik iets verkeerd doe op het moment zelf.

Uiteindelijk weet ik wel waar ik zeker nog moet opletten, maar wat met de andere dingen dat hij niet heeft aangehaald?

Ik kan het gewoon niet verkroppen dat hij dan nog zegt dat er nog "werk is aan de winkel". Terwijl bij mijn 1ste rijles een andere rijinstructeur zei dat ik normaal gezien moet slagen voor mijn volgend rijexamen.

Als ik luister naar mijn rijinstructeur van deze week, dan ben ik blijkbaar niet klaar voor mijn rijexamen.

Volgende week heb ik mijn laatste rijles en de dag daarna direct mijn rijexamen. Als ik nu weeral niet voor geslaagd ben, dan weet ik het ook niet meer.
:roll:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Ik merkte een beetje later op, minst dat ik een vraag stelde, evalueert hij mij negatief, door een nulletje te zetten op zijn evaluatieformulier.
Aan de aard van wat je vraagt kan hij natuurlijk ook enigszins zien wat je niveau van praktische / theoritische kennis is .

Ik geef toe terwijl ik soms rij, maak ik nog af en toe eens fouten, maar de rijinstructeur haalt niet expliciet aan op het moment zelf.
Het is de job van de rij-instructeur je te wijzen op die fouten, en je duidelijk te maken hoe het dan wel moet.

Als hij dat niet doet heb je zo goed als niets aan de opgelegde rijlessen.


Kijk, als je niet tevreden bent over een instructeur : bel de rijschooldirecteur of ga langs bij de rijschool, vraag een andere instructeur (de eerste terug misschien ?) en leg kalm en beleefd uit waarom.

Uiteindelijk kan een rijschool ook weinig beginnen met instructeurs die niet instrueren.

Maar als niemand wat zegt loopt de keizer in zijn blootje ...
Gast

Bericht door Gast »

Elke keer als je rijdt met de wagen heb je een andere situatie. Toevallig maak ik een nooit meegemaakte situatie mee. Dan stel ik meestal een vraag bij of haal ik iets of ik zo mag doen of niet om te weten of het al dan niet juist wordt gekeurd op het rijexamen.

Ik vind goed dat je onbeperkt kan herkansen. Maar het is elke keer de bedoeling van mij om bij een herkansing dan direct er door te zijn en niet opnieuw een examen moet afleggen.

Het is de job van de rij-instructeur je te wijzen op die fouten, en je duidelijk te maken hoe het dan wel moet.

Als hij dat niet doet heb je zo goed als niets aan de opgelegde rijlessen.


Dit gevoel heb ik zeker.
Als ik geslaag ben volgende week veel te beter, maar indien niet...
... gewoonweg verkwisting van geld, tijd en voor niets geweest. :?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Zoals Inazuma voorstelt.
Praat met de rijschooldirectie en vraag een andere instructeur.

Je instructeur moet samen met jou overlopen welke fouten je nog maakt en hij moet ze samen met jou trachten te verbeteren.
analyseren, corrigeren, uitleggen en inoefenen.
Dat is zijn taak.
Doet hij dat niet, dan is hij niet waard om de titel rijinstructeur te dragen.
Als de directie veel klachten hoort over die man zal hij niet lang meer in de rijschool werken.
Klant is koning en je verdient de beste dienstverlening.

:arrow: Ga ook eens naar www.derijprof.be
en kijk eens onder praktijkexamen en lees hetgeen de examinator precies van jou verwacht.
Laatst gewijzigd door de rijprof op 05 dec 2008, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

akkoord met mijn voorgangers.
een instructeur moet je zeker helpen met het analyseren en zeker uw vragen beantwoorden.
Mijn instructeurs vroeger schreven niets op tijdens het rijden, hun aandacht bleef op de weg en op mij. Vragen stellen was nooit een probleem, regelmatig werd er ook gewoon een klapke gedaan.
Heb trouwens zowel voor auto als motor rijlessen dezelfde instructeur gehad en 2 maal geslaagd van de eerste keer (telkens na 3 maanden stage), om maar te zeggen dat een goede instructeur je tot een goed chauffeur kan maken.
Voor de auto heb ik 2 verschillende gehad, maar die ene toch voor 75% van de lessen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Elke keer als je rijdt met de wagen heb je een andere situatie. Toevallig maak ik een nooit meegemaakte situatie mee. Dan stel ik meestal een vraag bij of haal ik iets of ik zo mag doen of niet om te weten of het al dan niet juist wordt gekeurd op het rijexamen.
Kun je ook concrete voorbeelden geven van situaties?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

De Rijprof schreef:
Elke keer als je rijdt met de wagen heb je een andere situatie. Toevallig maak ik een nooit meegemaakte situatie mee. Dan stel ik meestal een vraag bij of haal ik iets of ik zo mag doen of niet om te weten of het al dan niet juist wordt gekeurd op het rijexamen.
Kun je ook concrete voorbeelden geven van situaties?
Denk dat hij de gewone (bijna)alledaagse situaties bedoeld. zoals die ook voorgesteld worden in de theorie. Enige verschil. Op het theorie-examen krijg je 15 seconden om te antwoorden, in het dagelijks verkeer niet.
De theorie kan je leren, maar het snel anticiperen wanneer je daadwerkelijk de theorie in de praktijk tegenkomt leer je alleen door ervaring.
Plaats reactie