Ausnelweg donker

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Ausnelweg donker

Bericht door Gast »

Met een voorlopig rijbewijs mag je normaal gezien na 22 u niet meer rijden. Gisteren had ik de mogelijkheid gekregen om met de wagen te rijden. Het was wel later na 22u. Oké, het mocht niet, maar mijn begeleider zat naast mij.

Ik vond alleszins minder gemakkelijk dan overdag. Overdag kun je alles beter zien en heb je goed zicht en kun je ver genoeg kijken. Terwijl 's avonds minder goed gaat. Vooral waar er weinig of geen verlichting is langs de autosnelweg. Ik reed op de rijstrook, maar het gebeurt soms dat ik plots iets te rechts rij. Normaal moet je regelmatig in je zijspiegel kijken om te controleren of er genoeg zijdelingse afstand is. Maar omdat het donker is, zie je niets naast je wagen. Het is toch wennen.

Mijn begeleider gaf als tip, dat ik zo ver mogelijk als het kan naar voor moet kijken. En als mijn blik naar het midden gericht is, dan rij ik normaal gezien binnen de rijstrook.



Zijn er andere tips?
Gast

Bericht door Gast »

Wat ook moeilijk is, wanneer je aan rijden bent op recht stuk van de autosnelweg en beetje later wat afbuigt, zoals ik aanhaalde, moet je zo ver mogelijk kijken, maar dit is beperkter 's avonds dan overdag.
Ik moet me dan echt concentreren op de lijnen links en rechts van mij.

Ik heb wel eens het grootlicht gebruikt. Dan had je een super goed zicht. Maar als er tegenliggers afkomen, dan moet je weer uitzitten.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ausnelweg donker

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Met een voorlopig rijbewijs mag je normaal gezien na 22 u niet meer rijden.


Dat is enkel zo op vrijdag, zaterdag, zondag, op een feestdag en de dag voor een feestdag - telkens tot 0600 uur de volgende dag.

Gisteren had ik de mogelijkheid gekregen om met de wagen te rijden. Het was wel later na 22u. Oké, het mocht niet, maar mijn begeleider zat naast mij.
Gisteren was het woensdag, geen feestdag, en mocht je dus wel rijden na 2200 uur.

De aanwezigheid van je begeleider maakt hiervoor niets uit.
Ik vond alleszins minder gemakkelijk dan overdag. Overdag kun je alles beter zien en heb je goed zicht en kun je ver genoeg kijken. Terwijl 's avonds minder goed gaat. Vooral waar er weinig of geen verlichting is langs de autosnelweg.
Logisch dat je in het donker wat minder ziet dan overdag ;)
Het is inderdaad wat wennen als je voordien enkel overdag gereden hebt.

Als je de voorliggers of tegenliggers er niet mee hindert, steek dan je grootlichten aan.

De dimlichten van de ene auto geven ook al wat meer licht dan die van een ander model of merk.

Daar komt bij dat de Belgische (autosnel)wegen niet van de beste zijn, en bedoeld zijn voor gebruik met de verlichting die tegenwoordig uitgeschakeld wordt.

Geef mij maar een Nederlandse, Duitse of Britse snelweg in het donker.


Ik reed op de rijstrook, maar het gebeurt soms dat ik plots iets te rechts rij. Normaal moet je regelmatig in je zijspiegel kijken om te controleren of er genoeg zijdelingse afstand is.
Normaal gezien moet je aan het beeld dat je voor je ziet, kunnen afleiden of je goed zit tegenover de rand van de rijbaan.

Je kan dat als je nog maar pas leert rijden (of van auto verandert) af en toe eens nakijken in je spiegel, maar eigenlijk moet je weten of je nog goed zit afgaand op het beeld van de weg voor je .

Dat leer je ook door ervaring, dus meer ervaring opdoen ;)

Mijn begeleider gaf als tip, dat ik zo ver mogelijk als het kan naar voor moet kijken.
Inderdaad : ver genoeg vooruit kijken zal je zowat altijd binnen je rijstrook houden.

Naar de zijrand kijken, volstaat om er naartoe te sturen.
Je rijdt naar waar je kijkt ...


Andere tip : meer rij-ervaring opdoen. Ook in het donker.



Er is ook een mogelijkheid dat je wat last hebt van nachtblindheid.
Nogal wat mensen hebben daar in meer of mindere mate last van.
Als je ook in andere omstandigheden meer last hebt om 's nachts te zien dan andere personen, kan ja je oogarts vragen dat eens na te gaan als je er nog eens op consultatie gaat.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Wat ook moeilijk is, wanneer je aan rijden bent op recht stuk van de autosnelweg en beetje later wat afbuigt, zoals ik aanhaalde, moet je zo ver mogelijk kijken, maar dit is beperkter 's avonds dan overdag.
Ik moet me dan echt concentreren op de lijnen links en rechts van mij.
Als je je moet concentreren op de wegmarkeringen links en rechts ga je veel te kort voor je auto kijken, en ga je nog erger beginnen zwalpen en constant corrigeren.

Verder vooruit kijken, en de wegmarkeringen voor je auto "meenemen" in je perifeer zicht.


Vraag eens aan andere bestuurders van je auto of ze vinden dat de lichten weinig licht geven.
Gast

Bericht door Gast »

Als je je moet concentreren op de wegmarkeringen links en rechts ga je veel te kort voor je auto kijken, en ga je nog erger beginnen zwalpen en constant corrigeren
Nu je het zegt, heb ik dat zeker kunnen ondervinden. Vooral als je aan een hoge snelheid zit van 120 km/uur.
Gast

Bericht door Gast »

Daar komt bij dat de Belgische (autosnel)wegen niet van de beste zijn, en bedoeld zijn voor gebruik met de verlichting die tegenwoordig uitgeschakeld wordt.
Je hebt over een lange afstand lichten langs de autosnelweg (E 403 richinng Brugge - E 40 richting Gent, Beernem), die wel allemaal aan staan. Maar ook over een groot stuk zonder verlichting en dit afwisselend.
Normaal gezien moet je aan het beeld dat je voor je ziet, kunnen afleiden of je goed zit tegenover de rand van de rijbaan.

Je kan dat als je nog maar pas leert rijden (of van auto verandert) af en toe eens nakijken in je spiegel, maar eigenlijk moet je weten of je nog goed zit afgaand op het beeld van de weg voor je .
Dat is juist het probleem als beginnend bestuurder. Je wilt eens nakijken in de spiegel. Maar je zit niets omdat er geen verlichting voorzien is.
Waar er wel verlichting is, dan heb ik geen probleem.
Er is ook een mogelijkheid dat je wat last hebt van nachtblindheid.
Nogal wat mensen hebben daar in meer of mindere mate last van.
Als je ook in andere omstandigheden meer last hebt om 's nachts te zien dan andere personen, kan ja je oogarts vragen dat eens na te gaan als je er nog eens op consultatie gaat.
In andere omstandigheden niet. Ik denk dat ik gewoon meer in het donker moet rijden om echt gewoon te gereaken. Het is wennen vooral als je op de autosnelweg zit met plots geen verlichting. In de bebouwde kom heb ik minder of tot geen probleem omdat er genoeg straatverlichting voorzien is.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Volg de tips van Inazuma en begin aan ongeveer 90 Km/u.
Als dat goed lukt, drijf je je snelheid wat op naar 100, 110, 120.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Wat je vooral niet mag doen is je gaan focussen op wat je in de lichtbundel van je dimlichten ziet. Focussen mag je zowieso nooit doen.
Wanneer je enkel en alleen op de lichtbundel afgaat ben je aan hogere snelheden rijkelijk te laat om te reageren en is het enkel afwachten wanneer het zal misgaan.
Proberen zo breed mogelijk te kijken en gebruik maken van eventueel maanlicht, lichtbronnen in de verte, reflectoren,... enzomeer.
Kan een grote hulp zijn om bewegende hindernissen op te merken.
Plaats reactie