fiscale voordelen van een 125 cc motorfiets
-
Beurt
fiscale voordelen van een 125 cc motorfiets
Dag iedereen,
ik heb me laten vertellen dat er heel wat voordelen hangen aan zo'n 125cc motorfiets.
Ook fiscaal?
Dat je de aankoop van je motorfiets + de motorkledij + zelfs het onderhoud van je motorfiets kan inbrengen in je belastingen.
Klopt dit?
En zoja, hoe gaat dit in zijn werk?
Dank bij voorbaat.
MVG Bert
ik heb me laten vertellen dat er heel wat voordelen hangen aan zo'n 125cc motorfiets.
Ook fiscaal?
Dat je de aankoop van je motorfiets + de motorkledij + zelfs het onderhoud van je motorfiets kan inbrengen in je belastingen.
Klopt dit?
En zoja, hoe gaat dit in zijn werk?
Dank bij voorbaat.
MVG Bert
-
Inazuma
Re: fiscale voordelen van een 125 cc motorfiets
Het verbruik is doorgaans laag, al is het wel benzine .Beurt schreef:Dag iedereen,
Ook fiscaal?
Motorfietsen met dergelijke kleine cilinderinhoud kosten je nauwelijks wat aan BIV en wegenbelasting.
Verzekering valt ook best mee voor zo'n kleine cilinderinhoud.
Klopt ja.Dat je de aankoop van je motorfiets + de motorkledij + zelfs het onderhoud van je motorfiets kan inbrengen in je belastingen.
Klopt dit?
Dat is dan wel in de mate dat je die motorfiets voor woon-werk verkeer gebruikt.
Rij je er enkel mee naar het werk, kan je 100% van de kosten inbrengen.
Doe je er ook andere verplaatsingen mee - bvb 40% verplaatsingen voor "eigen gebruik" dan kan je de woon-werk onkosten inbrengen ten bedrage van 60 % .
Motor wordt normaal op 5 jaar afgeschreven, kledij op 3 jaar.
Doe je erg veel woon-werk kilometers, dan kan je zelfs aanvoeren dat je kledij en motor sneller verslijt en dus ook sneller moet vervangen worden dan die termijnen.
Meer info :
http://www.kmo-insider.be/index.php?st= ... torkleding
Je zit hier niet beperkt tot 0,15 euro / km zoals voor een auto.
Daar kost je auto meer dan 0,15 euro/km , maar je krijgt niet meer dan dat.
Je moet wel zien of het voor jou "loont".
Je totale onkosten moeten dus boven het forfaitaire beroepsonkosten-bedrag uitkomen dat verrekend wordt, en waar je altijd een belastingsvermindering voor krijgt - zelfs al woon je naast je werk.
Je moet echter ook naar de onkostenkant kijken, want uiteindelijk moet je die wel betalen - waarschijnlijk naast een auto.
-
Stefan Peeters
- Administrator
Vooraleer je een motorfiets aanschaft met de bedoeling om die voor woon-werkverkeer te gebruiken en af te schrijven, doe je er best aan om de bealstingcontroleur even te contacteren.
Je kan dan met hem overeenkomen welk percentage hij wil aanvaarden voor je beroepskosten.
De meeste controleurs gaan uit van een maximum percentage van 80%. Wil je meer dan moet je met goede argumenten (of bewijzen) bovenkomen...
Voor een motorfiets van 125cc moet je al wel wat kilometers rijden om het rendabel te maken, de aanschafprijs is niet te hoog en ze aanvaarden bij de belastingen geen verbruik van 8 liter/100 km voor zo'n motorfiets...
Je kledij en aanverwanten schrijf je af aan hetzelfde percentage als je motorfiets.
Ik geef een voorbeeld:
een motorfiets van 4000 euro, afgeschreven over 4 jaar aan 75% geeft 750 euro/jaar
kledij: een pak van 600 euro, afgeschreven over 3 jaar, eveneens aan 75% geeft 150 euro/jaar
een helm van 300 euro, aan dezelfde condities, geeft 75 euro/jaar.
kilometers: 8.000 beroepskilometers per jaar, aan 4 liter per 100 km geeft 448 euro/jaar.
Je moet je tankbonnetjes niet sorteren, je mag je woon-werk traject vermenigvuldigen met het aantal dagen dat je gewerkt hebt, en dan het totale verbruik uitrekenen. Voor de prijs van de brandstof wordt jaarlijks een gemiddelde prijs vastgesteld door de overheid.
Onderhoudskosten zijn ook te tellen aan 75% van het factuurbedrag. Laat ons stellen: 2 onderhoudsbeurten per jaar aan 150 euro/stuk geeft 225 euro/jaar.
Even opgeteld: 1648 euro/jaar
Met je forfait van 0.15 euro/km (met de wagen) kom je aan 1200 euro/jaar.
Je winst: 448 euro/jaar, waarvan je na 2 jaar tussen de 30 en de 45% terugkrijgt van de belastingen.
Zie ook hier voor meer uitleg.
Langs de andere kant: hoe zwaarder en hoe duurder je motorfiets, hoe verder je van je werk woont en hoe meer percentage beroepskosten je kan inbrengen, hoe meer winst je doet door met de motorfiets te gaan werken.
Tel dus voor jezelf eerst grondig uit of het de moeite loont om in weer en wind met de motorfiets te rijden.
Als je het niet met volle overtuiging doet, kan het in de winter wel eens lelijk tegenvallen, en dan kan het ook wel eens een financiële kater opleveren.
Je kan dan met hem overeenkomen welk percentage hij wil aanvaarden voor je beroepskosten.
De meeste controleurs gaan uit van een maximum percentage van 80%. Wil je meer dan moet je met goede argumenten (of bewijzen) bovenkomen...
Voor een motorfiets van 125cc moet je al wel wat kilometers rijden om het rendabel te maken, de aanschafprijs is niet te hoog en ze aanvaarden bij de belastingen geen verbruik van 8 liter/100 km voor zo'n motorfiets...
Je kledij en aanverwanten schrijf je af aan hetzelfde percentage als je motorfiets.
Ik geef een voorbeeld:
een motorfiets van 4000 euro, afgeschreven over 4 jaar aan 75% geeft 750 euro/jaar
kledij: een pak van 600 euro, afgeschreven over 3 jaar, eveneens aan 75% geeft 150 euro/jaar
een helm van 300 euro, aan dezelfde condities, geeft 75 euro/jaar.
kilometers: 8.000 beroepskilometers per jaar, aan 4 liter per 100 km geeft 448 euro/jaar.
Je moet je tankbonnetjes niet sorteren, je mag je woon-werk traject vermenigvuldigen met het aantal dagen dat je gewerkt hebt, en dan het totale verbruik uitrekenen. Voor de prijs van de brandstof wordt jaarlijks een gemiddelde prijs vastgesteld door de overheid.
Onderhoudskosten zijn ook te tellen aan 75% van het factuurbedrag. Laat ons stellen: 2 onderhoudsbeurten per jaar aan 150 euro/stuk geeft 225 euro/jaar.
Even opgeteld: 1648 euro/jaar
Met je forfait van 0.15 euro/km (met de wagen) kom je aan 1200 euro/jaar.
Je winst: 448 euro/jaar, waarvan je na 2 jaar tussen de 30 en de 45% terugkrijgt van de belastingen.
Zie ook hier voor meer uitleg.
Langs de andere kant: hoe zwaarder en hoe duurder je motorfiets, hoe verder je van je werk woont en hoe meer percentage beroepskosten je kan inbrengen, hoe meer winst je doet door met de motorfiets te gaan werken.
Tel dus voor jezelf eerst grondig uit of het de moeite loont om in weer en wind met de motorfiets te rijden.
Als je het niet met volle overtuiging doet, kan het in de winter wel eens lelijk tegenvallen, en dan kan het ook wel eens een financiële kater opleveren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
beurt
125cc fiscaal
Eigenlijk zou ik zo'n 125cc motorfiets vooral kunnen gebruiken voor 2 dagen per week, écht nodig hebben.
Vermoedelijk zal ik er ook in't weekend wel op rondtoeren.
Dus elke dag rijden en door weer en wind dat gaat dus al niet voor me op.
Ik dacht er aan om de motor en ook de kledij tweedehands te kopen om de kosten wat te drukken.
In dat geval van die kleding kan ik dus niks inbrengen, of de vorige eigenaar moest het ticketje nog hebben? Klopt?
En de aankoop van een tweedehands motorfiets daar kan ik dan niets mee doen?
Alvast erg bedankt voor jullie antwoorden, helpt me mooi vooruit!
MVG Bert
Dus elke dag rijden en door weer en wind dat gaat dus al niet voor me op.
Ik dacht er aan om de motor en ook de kledij tweedehands te kopen om de kosten wat te drukken.
In dat geval van die kleding kan ik dus niks inbrengen, of de vorige eigenaar moest het ticketje nog hebben? Klopt?
En de aankoop van een tweedehands motorfiets daar kan ik dan niets mee doen?
Alvast erg bedankt voor jullie antwoorden, helpt me mooi vooruit!
MVG Bert
-
Stefan Peeters
- Administrator
Een tweedehands motorfiets inbrengen is geen probleem, je moet natuurlijk wel een bewijs van aankoop met het betaalde bedrag kunnen voorleggen.
Koop je hem particulier, dan volstaat een verkoopsovereenkomst, bij een handelaar krijg je natuurlijk een factuur.
Kledij is iets anders: ik weet niet of de belastingcontroleur zomaar een aankoop van tweedehands kledij zal aanvaarden.
Een helm koop je altijd nieuw, enkel en alleen al omwille van de veiligheid.
Om nu op jouw geval terug te komen: wanneer je een tweedehandse 125 cc koopt, en daar maar 2 dagen per week mee gaat werken, en in het weekend nog wat toert, ga je er fiscaal geen voordeel uit halen en denk ik dat je niet boven je forfait van 0.15 euro zal uitkomen.
Ik reken nog even een voorbeeld uit:
tweedehands motorfiets: 2000 euro
voor 2 dagen per week ga je die niet op 4 jaar mogen afschrijven, dus reken ik minstens 6 jaar.
Aangezien je hem niet enkel voor woon-werkverkeer gebruikt, tel ik aan een afschrijvingspercentage van 50%:
2000 / 6 x 50% = 166,7 euro/jaar.
kledij: tweedehands dus moeilijk in te brengen...
helm: 300 / 3 x 50% = 50 euro/jaar
kilometers: 2 dagen per week = 90 dagen per jaar: laat ons zeggen 3600 km geeft 201 euro per jaar.
1 onderhoudsbeurt à 150 euro x 50% = 75 euro
Jaartotaal: 492 euro.
Diezelfde 3600 km geven aan een forfait van 0.15 euro een bedrag van 540 euro...
Koop je hem particulier, dan volstaat een verkoopsovereenkomst, bij een handelaar krijg je natuurlijk een factuur.
Kledij is iets anders: ik weet niet of de belastingcontroleur zomaar een aankoop van tweedehands kledij zal aanvaarden.
Een helm koop je altijd nieuw, enkel en alleen al omwille van de veiligheid.
Om nu op jouw geval terug te komen: wanneer je een tweedehandse 125 cc koopt, en daar maar 2 dagen per week mee gaat werken, en in het weekend nog wat toert, ga je er fiscaal geen voordeel uit halen en denk ik dat je niet boven je forfait van 0.15 euro zal uitkomen.
Ik reken nog even een voorbeeld uit:
tweedehands motorfiets: 2000 euro
voor 2 dagen per week ga je die niet op 4 jaar mogen afschrijven, dus reken ik minstens 6 jaar.
Aangezien je hem niet enkel voor woon-werkverkeer gebruikt, tel ik aan een afschrijvingspercentage van 50%:
2000 / 6 x 50% = 166,7 euro/jaar.
kledij: tweedehands dus moeilijk in te brengen...
helm: 300 / 3 x 50% = 50 euro/jaar
kilometers: 2 dagen per week = 90 dagen per jaar: laat ons zeggen 3600 km geeft 201 euro per jaar.
1 onderhoudsbeurt à 150 euro x 50% = 75 euro
Jaartotaal: 492 euro.
Diezelfde 3600 km geven aan een forfait van 0.15 euro een bedrag van 540 euro...
(J. Cruijff)
-
Inazuma
Re: 125cc fiscaal
Zo'n "probleem" wordt vaak "op zijn Belgisch" opgelost : met belastingsfraude ...beurt schreef:Eigenlijk zou ik zo'n 125cc motorfiets vooral kunnen gebruiken voor 2 dagen per week, écht nodig hebben.
Met een 125cc en slechts een beperkt aantal gebruiksdagen, ga je realistisch gezien niet boven je forfaitaire belastingsvrijstelling voor beroepsonkosten komen - ttz. 3230 euro in 2007.
Dan ga je naar alle waarschijnlijkheid helemaal niet aan de forfaitaire beroepsonkosten geraken.Ik dacht er aan om de motor en ook de kledij tweedehands te kopen om de kosten wat te drukken.
Zo'n 125cc motor heeft alles "tegen" om boven de forfaitaire beroepskosten te geraken :
- lage(re) aankoopkost
- lagere onderhoudskosten (dan een zwaardere motor)
- lagere brandstofkosten (dan een zwaardere motor, en normaal ook minder dan een auto)
en bovendien in jouw geval :
- te laag woon-werk gebruik
Je komt dus gewoon niet aan voldoende onkosten.
Om meer belastingaftrek te krijgen is dat geen goede zaak.
Maar wel als je een goedkoop alternatief voertuig wil ...
Door met de (125cc) motor te gaan werken, kan je dan wel gaan besparen op de variabele kosten van je autogebruik (de vaste kosten blijven doorlopen, wegens kilometer-onafhankelijk) maar of het ook echt rendeert om er zo een te kopen en naast de auto te gebruiken, dat betwijfel ik echter.
Je moet dan de motoronkosten uitsparen op de variabele kosten van je auto ... dat gaat niet zo snel gebeuren.
Als het alternatief echter een tweede auto kopen is, ben je met een 125cc normaal wel goedkoper af.
Als vervoermiddel op zich is zo'n lichte motorfiets mee van het goedkoopste en flexibelste dat je zal tegenkomen .
-
Inazuma
Hier ligt de sneeuw toch nog niet op de wegbibi585 schreef:Sommigen kunnen het nooit laten.![]()
Bovendien met 1 hand rijden om met de andere hand voortdurend sneeuw van z'n helm te vegen.
Dan heb ik al grotere gekken gezien
Je vizier een beetje proper houden is in zo'n weer inderdaad een continue bezigheid.
'k zie er in deze rijrichting helaas maar 1 die ruim voldoende afstand houdt bij zo'n weer ...
-
Stefan Peeters
- Administrator
-
Stefan Peeters
- Administrator
Sommige mensen moeten nu eenmaal op de motorfiets naar het werk: ik heb maar 1 auto en die hebben ze thuis nodig (lees: vrouw - kinderen -enz...).bibi585 schreef:Sommigen kunnen het nooit laten.![]()
Dus: de tweewieler op, en extra voorzichtig zijn.
Die weg lijkt me overigens nog goed berijdbaar... moest ik altijd thuisblijven wanneer de weg er zo bij ligt, mijn baas zou er niet blij mee zijn...
(J. Cruijff)
-
bibi585
Sommigen kunnen dat, anderen doen dat en nog anderen zeggen dat ze het kunnen.xantingo schreef:maar die zit dan weer met 1 hand te rijden en fotokes te maken van achter zijn stuurInazuma schreef:'k zie er in deze rijrichting helaas maar 1 die ruim voldoende afstand houdt bij zo'n weer ...![]()
In Gent richting Kortrijk met pak en zak en een nummerplaat van GB....dacht niet onderweg naar z'n werk.xantingo schreef:Sommige mensen moeten nu eenmaal op de motorfiets naar het werk: ik heb maar 1 auto en die hebben ze thuis nodig (lees: vrouw - kinderen -enz...).
Dus: de tweewieler op, en extra voorzichtig zijn.
Die weg lijkt me overigens nog goed berijdbaar... moest ik altijd thuisblijven wanneer de weg er zo bij ligt, mijn baas zou er niet blij mee zijn...
Met 1 hand vegen en met 2 voeten over de grond slepen om niet te vallen.
Toch blij dat we 2 vierwielers staan hebben thuis.