slechte informatie (slecht gelezen)

Graag uw mening over deze website.
thomas

slechte informatie (slecht gelezen)

Bericht door thomas »

ik ben deze morgen mijn exmaen gaan afleggen en er was een vraag bij over een auto weg of je er met een bromfietes klasse b op mogt rijden of niet, ik die geleerd had op de site van kbc rijbewijsonline waar niets staat waar je met een brommer niet mag rijden op een autoweg heb aangeduid dat je er wel mag rijden, blijkbaar mag het niet, maar dat staat ook niet opde site hé[/url]
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Thomas,

Jij beweert dat op onze site niet geschreven staat dat je met een bromfiets klasse B (rijbewijs A3) niet op een autoweg mag rijden of voorbij het bord van een autoweg.

Het zal wel op verschillende plaatsen op de site staan, maar ik zal je er voor alle duidelijkheid er twee geven:

Voorbeeld 1

Theorie hoofdstuk AUTO(SNEL)WEG
Quote: WIE MAG NIET OP EEN AUTOWEG?

a.
- Voetgangers de gebruikers van rolschaatsen en steps de bestuurders van rijwielen van bromfietsen en van dieren
Maar misschien heb jij het je te gemakkelijk gemaakt en enkel de theoriepagina's geleerd met de specifieke theorie A3. Daar staat het nochtans ook.

Voorbeeld 2
Quote:
THEORIE A3 PLAATS OP DE WEG
Op die pagina staat het zelfs twee keer:
Eerst onder nr 10
En kijk daar eens in het kader SAMENVATTING WAAR RIJDEN.
De verkeersborden staan er zelfs bij.


Dus: je boos maken omdat het niet op de site zou staan is echt onterecht. Je kan enkel boos zijn op jezelf omdat je de theorie maar vlugvlug hebt doorgenomen.


Of misschien heb je enkel wat proefexamens gemaakt zonder de theorie grondig te leren.

Juist die vraag stond niet bij de proefexamens omdat ik meende dat het te gemakkelijk was. Maar ik heb ze er nu speciaal voor jou bij gezet (vraag 99 A3)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Het is toch ook logisch dat je met een brommertje niet op de autoweg mag. Ze rijden daar nogal hard he. Niet echt veilig als jij daar met jouw brommertje 45 km/uur rijdt
Ik zou toch op zijn minst een flinke stoot adrenaline krijgen als ik het al eens zou proberen.
@BBB,
vergeet wel niet dat op een autoweg die door de bebouwde kom loopt de snelheid beperkt is tot 50km/u

Maar hoe dan ook bromfietsen zijn NIET toegelaten op een autoweg.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Benny Stinkens schreef:
Quote: Het is toch ook logisch dat je met een brommertje niet op de autoweg mag. Ze rijden daar nogal hard he. Niet echt veilig als jij daar met jouw brommertje 45 km/uur rijdt
Ik zou toch op zijn minst een flinke stoot adrenaline krijgen als ik het al eens zou proberen.
@BBB,
vergeet wel niet dat op een autoweg die door de bebouwde kom loopt de snelheid beperkt is tot 50km/u

Maar hoe dan ook bromfietsen zijn NIET toegelaten op een autoweg.
Is dat zo? Waar dienen dan die rare vakken hier in het centrum dan voor? Als je het centrum inrijdt, splits het fietspad half, een stukje gaat naar de autoweg dan. Ik dacht dat dit diende om bromfietsers aan te geven dat ze binnen de bebouwde kom op de autoweg moesten rijden ipv op het fietspad. Kan iemand dit even verduidelijken voor me?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Is dat zo?
Quote: Artikel 22. - Verkeer op autowegen.
22.1. Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen [alsook de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en de vierwielers zonder passagiersruimte], worden tot het verkeer op autowegen toegelaten. (K.B.24.6.2000, art. 2 inwerkingtreding : 1.7.2000)
Quote: Waar dienen dan die rare vakken hier in het centrum dan voor? Als je het centrum inrijdt, splits het fietspad half, een stukje gaat naar de autoweg dan. Ik dacht dat dit diende om bromfietsers aan te geven dat ze binnen de bebouwde kom op de autoweg moesten rijden ipv op het fietspad. Kan iemand dit even verduidelijken voor me?
Wat bedoel je met rare vakken heb je daar ergens een tekening of foto van, en zijn het wettelijke wegmarkeringen

Wat soms wel gebeurd is dat er een fietspad naast de autoweg blijft lopen maar dit is dan volledig afgescheiden van de autoweg (bv: door een vangrail) zodat het een andere (aparte) openbare weg lijkt te zijn.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Benny Stinkens schreef: Wat bedoel je met rare vakken heb je daar ergens een tekening of foto van, en zijn het wettelijke wegmarkeringen

Wat soms wel gebeurd is dat er een fietspad naast de autoweg blijft lopen maar dit is dan volledig afgescheiden van de autoweg (bv: door een vangrail) zodat het een andere (aparte) openbare weg lijkt te zijn.
Of ze wettelijk zijn, weet ik niet. Je hebt dus het fietspad, rood geverfd, en daar gaat opeens een witte lijn van schuin naar de autoweg, en stopt de rode verf. Als het mindert met regen, zal ik een foto gaan maken...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Of ze wettelijk zijn, weet ik niet. Je hebt dus het fietspad, rood geverfd
@ Rafael,
als er alleen maar rode verf aanwezig is (geen bord fietspad of 2 witte onderbroken lijnen) spaar dan je fototoestel al maar, want dit is geen fietspad
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Benny Stinkens schreef:
Quote: Of ze wettelijk zijn, weet ik niet. Je hebt dus het fietspad, rood geverfd
@ Rafael,
als er alleen maar rode verf aanwezig is (geen bord fietspad of 2 witte onderbroken lijnen) spaar dan je fototoestel al maar, want dit is geen fietspad
Links en rechts van de rode verf, zijn onderbroken witte lijnen, maar daaruit vertrekt nog een extra, volle lijn, naar een stuk van de autoweg... Moeilijk uit te leggen eigenlijk.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als je een foto kan maken is die zeker welkom.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

De beloofde foto's, vers van de camera:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Rafael

Dank voor de foto's. (Vooral de laatste is erg artistiek )

De teksten hierboven hebben betrekking op een AUTOWEG.
De foto's die jij plaatst hebben betrekking op een VOORRANGSWEG
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

eugeen schreef: De teksten hierboven hebben betrekking op een AUTOWEG.
De foto's die jij plaatst hebben betrekking op een VOORRANGSWEG
Die namen kan ik allemaal niet uit elkaar houden, jammer genoeg.
Maar hetgeen op de foto's te zien is, is dus doodnormaal, en wettelijk in orde? En is dit daadwerkelijk bedoelt om bromfietsen op de rijbaan te sturen? Dat dacht ik er toch van...
Eugeen schreef: (Vooral de laatste is erg artistiek )
Haha Nja, ik vreesde dat ik alles er niet ging op krijgen, daarom de schuine houding
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ja. Binnen de bebouwde kom mogen bestuurders van een bromfiets klasse B niet op het fietspad rijden.

Dit is dus een mooie oplossing van de wegbeheerder.

PS
Kijk toch even op de site onder het topic AUTO(SNEL)WEG voor meer info i.v.m. de autoweg
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Het is toch ook logisch dat je met een brommertje niet op de autoweg mag. Ze rijden daar nogal hard he. Niet echt veilig als jij daar met jouw brommertje 45 km/uur rijdt
Ik zou toch op zijn minst een flinke stoot adrenaline krijgen als ik het al eens zou proberen.

Probeer in het vervolg een beetje je gezonde verstand te gebruiken want je gaat dat met een evt. studie ook hard nodig gaan hebben
Plaats reactie