Rijbewijs A (25kW) moto afstellen

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Blackbird

Rijbewijs A (25kW) moto afstellen

Bericht door Blackbird »

Hallo, ik heb een vraag waar ik tot nu toe nergens een antwoord heb op gekregen. Ik zit namelijk met het volgende:

Ik ben 19,5 jaar en zou graag rondrijden met de moto. Ik weet dat ik pas op mijn 21 (of 20 na 2 jaar ervaring) met een moto op full power mag rijden.

Maar is het mogelijk om een 600cc (meerbepaald yamaha R6 2008) te laten afstellen op 25kW en hiermee legaal rond te rijden met een licht A rijbewijs?

En wanneer mag de moto dan terug op full-power? Na 2 jaar, of is dat dan op mijn 21ste verjaardag?

Met vriendelijke groeten
Blackbird
Inazuma

Re: Rijbewijs A (25kW) moto afstellen

Bericht door Inazuma »

Blackbird schreef: Maar is het mogelijk om een 600cc (meerbepaald yamaha R6 2008) te laten afstellen op 25kW en hiermee legaal rond te rijden met een licht A rijbewijs?
Technisch is dat mogelijk.

Administratief is het in België een heel ander paar mouwen.
De producent of zijn vertegenwoordiger moet die aanpassing willen uitvoeren of toelaten, en je moet er achteraf een officiële goedkeuring voor krijgen.
Na je eerste beperkte jaren moet je de motor dan weer op het originele vermogen brengen, en begint heel dat administratieve gedoe weer.

In Duitsland verkochten ze eerdere modeljaren van de R6 ook als 25 kW, en is het aanpassen van het vermogen eerder routine mits TÜV keuring.

En wanneer mag de moto dan terug op full-power? Na 2 jaar, of is dat dan op mijn 21ste verjaardag?
Nadat je je rijbewijs bent laten aanpassen bij de gemeente.
En dat kan pas 2 jaar na de uitreiking van het eerdere, beperkte rijbewijs.

Het alternatief is na je 21 examen doen met een onbeperkte motorfiets.
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Blackbird schreef: Maar is het mogelijk om een 600cc (meerbepaald yamaha R6 2008) te laten afstellen op 25kW en hiermee legaal rond te rijden met een licht A rijbewijs?
Technisch is dat mogelijk.

Administratief is het in België een heel ander paar mouwen.
De producent of zijn vertegenwoordiger moet die aanpassing willen uitvoeren of toelaten, en je moet er achteraf een officiële goedkeuring voor krijgen.
Na je eerste beperkte jaren moet je de motor dan weer op het originele vermogen brengen, en begint heel dat administratieve gedoe weer.

In Duitsland verkochten ze eerdere modeljaren van de R6 ook als 25 kW, en is het aanpassen van het vermogen eerder routine mits TÜV keuring.

Nadat je je rijbewijs bent laten aanpassen bij de gemeente.
En dat kan pas 2 jaar na de uitreiking van het eerdere, beperkte rijbewijs.

Het alternatief is na je 21 examen doen met een onbeperkte motorfiets.
Bedankt voor zo snel te antwoorden!
Technisch lukt het dus altijd, maar heb je enig idee waar ik kan vinden of de producent het toelaat? en hoe verkrijg je een officiële keuring?

En stel dat ik een R6 van Duitsland kan importeren met 25kW papieren, dan is alles onmiddellijk opgelost?
maar zou er dan een probleem zijn om het terug op origineel vermogen te krijgen?

M.V.G.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Technisch lukt het dus altijd, maar heb je enig idee waar ik kan vinden of de producent het toelaat?
Via de invoerder of een merkverdeler.

en hoe verkrijg je een officiële keuring?
Er is een goedkeuringsprocedure als alleenstaand voertuig, die verloopt via bepaalde centra voor autokeuring (niet via allemaal dus)

En stel dat ik een R6 van Duitsland kan importeren met 25kW papieren, dan is alles onmiddellijk opgelost?
Een collega heeft dat ooit gedaan, dat ging zonder problemen.

maar zou er dan een probleem zijn om het terug op origineel vermogen te krijgen?
Inderdaad.
Dan kom je weer op hetzelfde administratieve probleem uit .

In Duitsland doet men daar veel minder moeilijk over.

Waarom wil je absoluut meteen met een R6 leren rijden ?
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Anonymous schreef: Technisch lukt het dus altijd, maar heb je enig idee waar ik kan vinden of de producent het toelaat?
Via de invoerder of een merkverdeler.

en hoe verkrijg je een officiële keuring?
Er is een goedkeuringsprocedure als alleenstaand voertuig, die verloopt via bepaalde centra voor autokeuring (niet via allemaal dus)

Een collega heeft dat ooit gedaan, dat ging zonder problemen.

Inderdaad.
Dan kom je weer op hetzelfde administratieve probleem uit .

In Duitsland doet men daar veel minder moeilijk over.

Waarom wil je absoluut meteen met een R6 leren rijden ?
Wel, ik heb die altijd al mooi gevonden sinds ik klein was, en ik rij nu met een scooter, dus ik heb de microbe wat te pakken, ben meer voor moto's als voor een auto. Je hebt veel minder "feeling" :D

De R6 is mij gezegd, vrij goed om te leren rijden, en als die afgesteld staat, zou het in principe nog makkelijker moeten gaan en veiliger.

De modellen vanaf het jaar 2006 zien er echt prachtig uit. Maar het is ook vanaf dat jaar dat de administratieve problemen zich voordoen met 25kW. Ik hoop dat ik alleen ergens een mooie 2de hands R6 25kW kan vinden, in de zwarte kleur :lol: !
Grtz
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Ik kan je alleen maar aanraden goed uit te kijken en goed verder te informeren voor je er aan begint om een motor te kopen waarvan je nadien het vermogen wil aanpassen.
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:Ik kan je alleen maar aanraden goed uit te kijken en goed verder te informeren voor je er aan begint om een motor te kopen waarvan je nadien het vermogen wil aanpassen.
Idd, hier in België is het erg lastig omtrend dat veranderen van vermogen, er staat voorlopig nog niets vast hoor, heb wel al wat rondgekeken.
Misschien eerst eens overleggen met mijn pa en dan eens vragen wat de merkverdeler weet over die toestanden met 25kW.

grtz
bibi585

Bericht door bibi585 »

verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 16 okt 2009, 02:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

bibi585 schreef:Google= uw beste vriend. :wink:
De uwe mss, maar over dit onderwerp vind je dus barweinig :(
Maar van het moment dat ik kan rondtoeren is alles vergeven :D
Grtrz
bibi585

Bericht door bibi585 »

verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 16 okt 2009, 02:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

bibi585 schreef:Toen ik R6 25kW intikte had ik op de eerste pagina reeds 2 tweedehandse gevonden. :wink: (wel ietske ouder dan 2006)
Wel, dat is het hem net, je vind er wel die ouder zijn dan 2006, maar vanaf 2006 hebben ze net zo'n prachtig model :lol:

Maar is het ook niet zo dat ik maar 1 voorlopig rijbewijs mag hebben?
Want ik rij nu met een voorlopig rond met de auto, zou dat dan een probleem geven voor als ik met de moto met een L rondrijdt?
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat ik dat ooit eens ergens gelezen heb.

grtz
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Maar is het ook niet zo dat ik maar 1 voorlopig rijbewijs mag hebben?
Neen, je mag er meerdere tegelijk hebben.

Het zijn trouwens andere voorlopige rijbewijzen voor A en B, en volgens een ander KB.
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Anonymous schreef: Maar is het ook niet zo dat ik maar 1 voorlopig rijbewijs mag hebben?
Neen, je mag er meerdere tegelijk hebben.

Het zijn trouwens andere voorlopige rijbewijzen voor A en B, en volgens een ander KB.
Ok, bedankt voor het antwoord,
EN NA VEEL ZOEKEN HEB IK DIT GEVONDEN
http://www.autozone.be/auto_j2ee/moto/p ... KlantType=
LET WEL dat er staat: VERMOGEN 25kW

Dit is wel degelijk een 2008 model, dus als het waar is wat deze persoon zegt, dan is het mogelijk om die op 25kW te krijgen :o
En dan is er dus toch nog hoop :!:

Grtz
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Dit is wel degelijk een 2008 model, dus als het waar is wat deze persoon zegt, dan is het mogelijk om die op 25kW te krijgen :o
Informeer eens - en ook bij een Yamaha merkdealer.

Mogelijk zijn ze hier ook te krijgen in 25kW versie, die bestaat immers in Duitsland al.
Het kan ook Duitse import zijn ...

Informeer dan ineens naar het legaal opnieuw vrijzetten van het normale vermogen.
Als (de invoerder van) Yamaha daar aan meewerkt wordt het allemaal makkelijker.
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Anonymous schreef: Dit is wel degelijk een 2008 model, dus als het waar is wat deze persoon zegt, dan is het mogelijk om die op 25kW te krijgen :o
Informeer eens - en ook bij een Yamaha merkdealer.

Mogelijk zijn ze hier ook te krijgen in 25kW versie, die bestaat immers in Duitsland al.
Het kan ook Duitse import zijn ...

Informeer dan ineens naar het legaal opnieuw vrijzetten van het normale vermogen.
Als (de invoerder van) Yamaha daar aan meewerkt wordt het allemaal makkelijker.
Wel ik heb al een mailtje gestuurd naar die persoon die de moto verkoopt, hoe het net zit met die 25kW. Nu wachten op een antwoord.

Maar over het feit van het terugbrengen op vol-vermogen en het legaal afvoeren van het vermogen heb ik nog geen antwoord gevonden.
Maar dat ga ik wel navragen bij een dealer ofzo als het wat serieuzer wordt: hiermee bedoel ik dat de ouders er min of meer mee akkoord gaan.
Tenzij ik iemand makkelijk kan contacteren via e-mail die wel het antwoord heeft op deze vragen.

Want waarom zou ik beginnen rondvragen als ik er toch niet met mag rijden :(

grtz
Plaats reactie