Ivm busrijstrook!

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
namaste
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:55

Ivm busrijstrook!

Bericht door namaste »

Misschien zijn er mensen die aan de kanten van hoboken,wilrijk,hemiksem wonen en weten waar de boomsesteenweg zich bevind.

Hierop vind je onderweg als je van boom richting wilrijk en de bist enzo rijd een rijstrook met bus op en die word afgebakend door een dik geblokte stippelijn.

Nu is het onduidelijk of je hierop mag rijden, er staat geen bord dat het speciaal voor bussen is ofzo. En je ziet regelmatig mensen hierop rijden en anderen dan weer niet, het meest verwarrend is als je een zijstraat naar rechts wil inrijden, mag je hiervoor dan op die rijstrook rijden om rechts af te slaan?

Je zou denken dat het praktisch is dat de bus alleen hierop mag rijden, want deze kan dan vlot en zonder hinder mensen oppikken maar er staat nergens een bord..? is die markering bus op de grond dan al genoeg?

[mod: verplaatst]
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ik weet wel waar de Boomsesteenweg zich bevindt, maar probeer daar zoveel mogelijk weg te blijven: teveel winkels en toestanden die enkel maar zorgen voor verkeersellende, hinder en lege portemonnees...:wink:

Een busstrook is enkel een busstrook wanneer voldaan wordt aan onderstaande voorwaarden:

Afbeelding

72.5. Op een rijbaan met het verkeersbord F17, is de rijstrook die afgebakend is met brede onderbroken strepen en waarin het woord "BUS" is aangebracht, voorbehouden aan voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen.
Het woord "BUS" en het verkeersbord F17 worden herhaald na ieder kruispunt.
De prioritaire voertuigen mogen in deze rijstrook rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.
Taxi's mogen eveneens deze strook volgen.
De voertuigen bestemd voor het woon-werkverkeer die gesignaleerd zijn door het bord hierna afgebeeld en behorend tot de categorieën M2 en M3, bedoeld in het technisch reglement van de auto's, mogen deze rijstrook volgen wanneer het verkeersbord F17 aangevuld is met een gelijksoortig symbool. In dat geval mag het symbool eveneens op de rijstrook aangebracht worden.
Afbeelding
Dit bord op het voertuig heeft een zijde van ten minste 0,40 m; de achtergrond ervan moet van retro-reflecterende producten voorzien zijn.
Dit bord moet goed zichtbaar op het linkergedeelte vooraan en achteraan op het voertuig aangebracht zijn; het moet verwijderd of afgedekt worden wanneer het voertuig niet gebruikt wordt voor woon-werkverkeer.
Wanneer de fietsers deze rijstrook mogen volgen, wordt het verkeersbord F17 aangevuld met het symbool van een fiets. In dit geval mag het symbool van de fiets aangebracht worden op de rijstrook.
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.


F17Afbeelding

Misschien nog eens goed kijken of die borden er toch niet staan?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
namaste
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:55

Bericht door namaste »

Oke zal zeker nog eens goed rondzien voor dat bord, en dus voor alle zekerheid, dat ik het goed begrepen heb:

Je mag dus niet op die rijstrook rijden behalve als je zo'n retroreflecterend bord hebt?

bedankt voor het snelle reageren!
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Volgens mij staan daar borden geplaatst.
Maar na een weekeindnacht durft er al eens één omvallen, met wat hulp van derden.
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Misschien nog voor alle duidelijkheid.
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.
Als je wil afslaan moet je op de busstrook rijden en aan het kruispunt moet je effectief afslaan.
Dat is ook zo op de zij-rijbanen van de Boomsesteenweg.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ivm busrijstrook!

Bericht door Inazuma »

namaste schreef:Nu is het onduidelijk of je hierop mag rijden,
mag je hiervoor dan op die rijstrook rijden om rechts af te slaan?
Tenzij er in een andere rijstrook pijlen rechtsaf staan, MOET je een dergelijke rechtsgelegen busstrook zelfs gebruiken om rechts af te slaan.

is die markering bus op de grond dan al genoeg?
Er is altijd en het bord ; en de brede, lange onderbroken streep ; en de vermelding BUS op die rijstrook nodig . Alledrie tegelijk.


De laatste keer dat ik daar voorbijkwam (ik vermijd dat net als Xantingo zoveel mogelijk) was dat niet overal correct aangebracht, en vaak voor bizar korte stukjes.
Plaats reactie