My bike
-
BBB
Tuurlijk zie ik je graag Svenn
Onze paarse bomma die haar rijbewijs bij de waspoeder gekregen heeft en nog nooit een motorfiets van dichtbij gezien heeft krijgt haar verzekering aan 160 euro op voorwaarde dat er een autoverzekering op haar naam bestaat en waar dus de laatste 3 jaar geen ongeval plaats had.
Iemand die 600 euro uitgeeft aan rijlessen is dus volgens de verzekering een groter risico dan een paarse bomma die nog nooit een motorfiets van dichtbij gezien heeft.
Inderdaad, wat ik eigenlijk wilde typen: Wat Svenn en Benny zeggen, maar toen ik bij Svenn was vergat ik de rest (niks persoonlijks hoor Benny )
Ik wilde ook refereren naar jouw verhaal over de premiebepaling om nog maar eens te benadrukken dat het vreemd is dat het op basis van die regels mogelijk is dat de paarse bonma minder betaalt dan een jonge gast die 20 uur rijles heeft gevolgd.
Kan iemand mij overigens uitleggen waarom je niet meer premie moet betalen wanneer je geen rijlessen of maar 10 uur rijles hebt gehad? Spelen ze struisvogels (jullie weten waar ze bekend om staan)? Zijn overigens vrij aggressieve dieren, dus wees gewaarschuwd wanneer je nog eens in een dierentuin of zo komt. Het zijn geen kindvriendelijke dieren.
Onze paarse bomma die haar rijbewijs bij de waspoeder gekregen heeft en nog nooit een motorfiets van dichtbij gezien heeft krijgt haar verzekering aan 160 euro op voorwaarde dat er een autoverzekering op haar naam bestaat en waar dus de laatste 3 jaar geen ongeval plaats had.
Iemand die 600 euro uitgeeft aan rijlessen is dus volgens de verzekering een groter risico dan een paarse bomma die nog nooit een motorfiets van dichtbij gezien heeft.
Inderdaad, wat ik eigenlijk wilde typen: Wat Svenn en Benny zeggen, maar toen ik bij Svenn was vergat ik de rest (niks persoonlijks hoor Benny )
Ik wilde ook refereren naar jouw verhaal over de premiebepaling om nog maar eens te benadrukken dat het vreemd is dat het op basis van die regels mogelijk is dat de paarse bonma minder betaalt dan een jonge gast die 20 uur rijles heeft gevolgd.
Kan iemand mij overigens uitleggen waarom je niet meer premie moet betalen wanneer je geen rijlessen of maar 10 uur rijles hebt gehad? Spelen ze struisvogels (jullie weten waar ze bekend om staan)? Zijn overigens vrij aggressieve dieren, dus wees gewaarschuwd wanneer je nog eens in een dierentuin of zo komt. Het zijn geen kindvriendelijke dieren.
-
Bertje
Vliegen zegt me (voorlopig) niet zo veel leren vliegen is trouwens moeilijker dan leren motorrijden: het is technisch moeilijker (veel meer instrumenten) en je moet er andere verkeersregels voor kennen.
En zoals Inazuma al zei, dan heb je nog geen vliegtuig. Een degelijk kitvliegtuig heb je niet voor minder dan £30000 voor een fabrieksvliegtuig als de Cessna Cardinal mag je rond de £250000 rekenen een heel oude tweedehandse Piper Warrior kan je misschien al voor £50000 op de kop tikken (Bron: docureeks 'A Plane is Born').
En zoals Inazuma al zei, dan heb je nog geen vliegtuig. Een degelijk kitvliegtuig heb je niet voor minder dan £30000 voor een fabrieksvliegtuig als de Cessna Cardinal mag je rond de £250000 rekenen een heel oude tweedehandse Piper Warrior kan je misschien al voor £50000 op de kop tikken (Bron: docureeks 'A Plane is Born').
-
BBB
Quote: Maar dan had hij er geen vliegtuig bijgehad
Gelukkig hoef je er geen te kopen. Eens je jouw vliegbrevet hebt kan je voor 2000-3000 euro per jaar regelmatig gaan vliegen. Je kan passagiers meenemen die meebetalen.
Ik denk niet dat ik er één zou willen kopen, dat geeft alleen maar zorgen als het beschadigd raakt ofzo. Die vliegtuigen die je huurt daar betaal je een faire prijs voor, dat zijn hobbyisten onder elkaar.
Bertje, als ik toch een vliegtuig zou kopen, dan een 2dehands inderdaad. 50.000 euro is zeer veel geld. Maar als je met je 55ste je huis hebt afbetaald en tot je 70ste werkt is het vrij makkelijk te betalen, maar nogmaals huren is prima voor mij.
Ik weet niet of dat vliegen zo veel moeilijker is. Ik denk dat dat van de persoon afhangt, maar ik heb er te weinig verstand van om daar zeker van te zijn. Ik heb me wel al een beetje in de theorie verdiept en ik heb een algemene interesse voor alles in de lucht en het heelal.
Als het moeilijker is dan is dat voor mij alleen maar een bonus: dat maakt het toch veel leuker? Voor mij toch. Een hobby moet niet gemakkelijk zijn, dat geeft juist de kick wanneer je het eindelijk onder de knie krijgt en zo kan je er ook lekker lang en veel mee bezig zijn.
Het gaat voor mij ws. nog wel een jaartje of 15 duren voor dat ik eindelijk kan gaan vliegen, maar ik heb geduld. Dat ik het ga doen dat weet ik zeker en voor die tijd kan ik al gaan zweefvliegen. Dat is ook leuk en daar leer je veel van voor het 'echte' vliegen.
Ik wens je uiteraard wel veel plezier met jouw motor
-
Bertje
Prijzen waren in pond:
£30000 = €45000
£50000 = €75000
£250000 = €375000
2000-3000 euro per jaar lijkt mij vrij weinig maar wat is 'regelmatig'? en welke kosten komen er nog bij? (brandstof, verzekering, landingsrechten, onderhoud, ...)
Ik heb ruwweg uitgerekend dat het rijden met de motor ongeveer een €3500 per jaar zal kosten:
€850 verzekering
€1350 brandstof (uitgaande van 6l/100km, €1.5/l en 15000km/jaar)
€700 onderhoud (zuiver hypothetisch, ik heb nog onvoldoende ervaringsgegevens voor een nauwkeurige schatting)
€500 uitrusting (eveneens hypothetisch kleding is duur maar gaat hopelijk enkele jaren mee)
€100 reserve
Voor de meeste kosten hang ik voorlopig nog vast aan onnauwkeurige schattingen:
- ik heb mijn eerste brandstoftank nog niet eens leeggereden, ik weet dus nog niet hoe hoog het verbruik van mijn rijstijl ligt.
- laten we hopen dat €1.5/l Super95 nog zo lang mogelijk uitblijft, maar binnen afzienbare tijd gaan we ongetwijfeld over de €2/l gaan.
- 15000km/jaar = 40km/dag woon-werk x 220 werkdagen + 6200km privé (privé is een pure schatting)
- onderhoud houdt in: nazicht om de 6000km (+/- €250 voor een groot nazicht is mij verteld), kettingolie, wasbeurten, ...
- uitrusting: hopelijk af te schrijven over meerdere jaren, anders ga ik op veel meer dan €500/jaar uitkomen.
£30000 = €45000
£50000 = €75000
£250000 = €375000
2000-3000 euro per jaar lijkt mij vrij weinig maar wat is 'regelmatig'? en welke kosten komen er nog bij? (brandstof, verzekering, landingsrechten, onderhoud, ...)
Ik heb ruwweg uitgerekend dat het rijden met de motor ongeveer een €3500 per jaar zal kosten:
€850 verzekering
€1350 brandstof (uitgaande van 6l/100km, €1.5/l en 15000km/jaar)
€700 onderhoud (zuiver hypothetisch, ik heb nog onvoldoende ervaringsgegevens voor een nauwkeurige schatting)
€500 uitrusting (eveneens hypothetisch kleding is duur maar gaat hopelijk enkele jaren mee)
€100 reserve
Voor de meeste kosten hang ik voorlopig nog vast aan onnauwkeurige schattingen:
- ik heb mijn eerste brandstoftank nog niet eens leeggereden, ik weet dus nog niet hoe hoog het verbruik van mijn rijstijl ligt.
- laten we hopen dat €1.5/l Super95 nog zo lang mogelijk uitblijft, maar binnen afzienbare tijd gaan we ongetwijfeld over de €2/l gaan.
- 15000km/jaar = 40km/dag woon-werk x 220 werkdagen + 6200km privé (privé is een pure schatting)
- onderhoud houdt in: nazicht om de 6000km (+/- €250 voor een groot nazicht is mij verteld), kettingolie, wasbeurten, ...
- uitrusting: hopelijk af te schrijven over meerdere jaren, anders ga ik op veel meer dan €500/jaar uitkomen.
-
Jozef
- Medewerker
-
Bertje
@Jozef: had ik allemaal al gelezen maar wanneer het echt interessant wordt (berekening van belastingaangifte), wordt er doorverwezen naar een onbestaande webpagina op de site van de FET.
Als die forfait van €0.15/km nog geldt, dan is er geen probleem, daar zit ik zeker over (bij 2/3 beroepskosten, 15000km/jaar en afschrijving op 5 jaar kom ik ongeveer op €0.23/km dit is een verschil van €0.08/km maar bij 10000km/jaar komt dat toch neer op een €800 boven de forfait).
Als die forfait van €0.15/km nog geldt, dan is er geen probleem, daar zit ik zeker over (bij 2/3 beroepskosten, 15000km/jaar en afschrijving op 5 jaar kom ik ongeveer op €0.23/km dit is een verschil van €0.08/km maar bij 10000km/jaar komt dat toch neer op een €800 boven de forfait).
-
BBB
Ik zag de ponden voor euro's aan, wanneer je scannend leest dan lijken die tekens te veel op elkaar.
Ik moet mezelf helaas eventjes verbeteren:Het is 3000-4000 euro, maar nog steeds goed te betalen als je een boven modaal inkomen hebt. Desnoods schaf je geen auto aan en gebruik je het openbaar vervoer als dat mogelijk is.
Zoals ik al zei, je kan een passagier meenemen en de kosten delen. Dat is zeer gebruikelijk. Het belangrijkste is dat het vette fun is. Ongetwijfeld zal het motorrijden voor jouw eveneens vette fun zijn en dat is het belangrijkste.
Ik moet mezelf helaas eventjes verbeteren:Het is 3000-4000 euro, maar nog steeds goed te betalen als je een boven modaal inkomen hebt. Desnoods schaf je geen auto aan en gebruik je het openbaar vervoer als dat mogelijk is.
Zoals ik al zei, je kan een passagier meenemen en de kosten delen. Dat is zeer gebruikelijk. Het belangrijkste is dat het vette fun is. Ongetwijfeld zal het motorrijden voor jouw eveneens vette fun zijn en dat is het belangrijkste.
-
Jozef
- Medewerker
Ik bedoelde niet dat forfait voor woon-werkverplaatsingen met de auto, maar wel de forfaitaire bedrijfslasten waarmee de fiscus rekening houdt als je geen of minder werkelijke bedrijfslasten aangeeft. Deze worden door de fiscus berekend in schijven in functie van je inkomen.Bertje schreef: Als die forfait van €0.15/km nog geldt
Als je je woon-werkverplaatsingen met de auto doet, kan je alleen maar 0,15 Euro per km als bedrijfslasten inbrengen. Maar:
Zelfs de intresten op een eventuele lening voor de aankoop van een motorfiets kan je inbrengen.Quote: In tegenstelling tot de kosten van een personenwagen zijn de kosten van de motorfiets niet beperkt tot 0,15 euro (6 BEF) en niet beperkt tot 75% van het beroepsgebruik voor zelfstandigen. Motorkosten, met betrekking tot de beroepsmatig afgelegde kilometers (woon-werkverkeer en beroepsverplaatsingen) kunnen dus volledig van de inkomsten worden afgetrokken.
Ik wilde ook de andere lezers duidelijk maken dat, indien ze overwegen om het woon-werkverkeer met een motorfiets af te leggen, het kosten-batenplaatje van de motorfiets er helemaal anders uitziet dan wanneer je alleen maar de uitgaven beschouwt.
Laat de fiscus meebetalen. Je kunt hem niet bestelen, wel er op een legale manier voor zorgen dat hij jou wat minder besteelt, want de manier waarop de personenbelasting geheven wordt, is al een vorm van gelegaliseerde diefstal.
-
Inazuma
Geen banden nodigBertje schreef:
Als je er 10.000 km mee doet heb je er al heel wat uitgehaald ... en staan ze waarschijnlijk vierkant.