Voorlicht

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
gjwa

Voorlicht

Bericht door gjwa »

Niet echt een vraag over de theorie.
Ik merkte net op dat 1 van mijn voorlichten stuk is.
Als ik mijn lichten opzet branden er wel 2 standlichten en dan 1 groot licht.

Mag ik hier nog mee rondrijden? Dan laat ik het maandag herstellen.

G.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Neen, als het donker wordt.
30.1. Motorvoertuigen
1° Vooraan, de dimlichten of de grootlichten, die gelijktijdig mogen gebruikt worden.

De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :

a) bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker, op de nodige afstand opdat deze laatste zijn weg gemakkelijk en zonder gevaar zou kunnen voortzetten, en in ieder geval zodra een bestuurder zijn grootlichten achtereenvolgens snel ontsteekt en dooft om te kennen te geven dat hij verblind wordt;

b) bij het naderen van een spoorvoertuig of een boot waarvan de bestuurder of de stuurman door de grootlichten zou kunnen verblind worden;

c) wanneer het voertuig een ander voertuig op minder dan 50 meter afstand volgt, behalve wanneer het inhaalt;

d) wanneer de rijbaan onafgebroken en voldoende verlicht is zodat de bestuurder in staat is tot op ongeveer 100 meter duidelijk te zien.
Artikel 31: Gebruik van de lichten bij het stilstaan en parkeren

31.1. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, moet de aanwezigheid op de openbare weg van de hierna vermelde voertuigen, weggebruikers en dieren, op de volgende wijze gesignaleerd worden :
31.1.1. motorvoertuigen, met uitzondering van de tweewielige bromfietsen, volgens de voorgeschreven uitrusting :

vooraan, door één of twee witte of gele standlichten;
achteraan, door één of twee rode lichten.
Je mag niet met je standlichten rijden na valavond en voor ochtend of wanneer het zicht - 200 meter is.
Je moet minstens met je dimlichten rijden.
Grootlichten mag, maar moeten gedoofd worden en vervangen worden door dimlichten:
- tegenligger
- achterligger -50 m
- Rijbaan 100 meter voldoende verlicht
- bij het naderen van een spoorvoertuig of een boot

gjwa schreef:
Als ik mijn lichten opzet branden er wel 2 standlichten en dan 1 groot licht.
Ik vermoed dat je dimlicht bedoelt, i.p.v. groot licht.
grootlichten worden ook wel eens pharen genoemd.
Laatst gewijzigd door de rijprof op 04 okt 2008, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlicht

Bericht door Inazuma »

gjwa schreef: Mag ik hier nog mee rondrijden? Dan laat ik het maandag herstellen.
Je mag daar hoogstens alleen nog mee rijden in de omstandigheden waarin je niet met lichten moet rijden.

En dan nog eigenlijk ...
81.1.3. De uitrusting en organen van die voertuigen moeten altijd in goede staat van werking en voortreffelijk onderhouden en geregeld zijn.



Kijk even hoe de lamp vervangen wordt maandag, en koop een reservelamp extra.
Nogal wat automerken hebben trouwens een setje reservelampjes per model, je hebt dan van elk type lampje in je auto een reserve bij.

Met een reservelamp en een beetje handigheid los je dat dan in de toekomst zelf op en kan je veilig verder rijden ;)
Plaats reactie