**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
spidyke

Geslaagd!

Bericht door spidyke »

EXAMENCENTRUM SINT DENIJS WESTREM

Hey!

Eventjes melden hoe het examen deze morgen bij mij was, mss hebben sommigen er iets aan :) Ik heb leren rijden via mijn moeder, zonder dat rijschool eraan te pas kwam... En was er van eerste keer door! Wel met wat geluk maar dat moet je gewoon hebben...

- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter me

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Wanneer ik in het begin van de straat reed, zei hij dat ik me in deze straat mocht keren, ik keerde me meteen want verder stonden er auto's geparkeerd. Het was een straat waar er twee auto's konden passeren en er was langs beide kanten nog eens plaats om te parkeren (daar mocht ik op rijden). Makkie dus ;)

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik reed in een straat waar er een auto geparkeerd stond en achter de auto was er wel 8m plaats. Gebruik wel liefst zo weinig mogelijk plaats, zo kan de examinator zien dat je het echt onder de knie hebt.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Richtingaanwijzers, dimlichten, standlichten, grootlichten, mistlichten, ruitenwissers. ik moest vertellen wat een juiste zithouding was maar ik moest mijn zetel niet verzetten. Mijn linkerbuitenspiegel moest ik wel verzetten en terug goed zetten. Verder trok ik een kaartje en ik moest de ruitenwisservloeistof aanduiden onder de motorkap.
Ik had de indruk dat de examinator nogal nonchalant was en snel op de baan wou (het stak niet zo nauw)

Centrum van Gent en omstreken heb ik niet gehad, wel veeeeeel straatjes gedaan waar zone 30 geldt. Jongen die ook examen deed, reed vooral in Gent centrum (Kouter enzo) dus het hangt echt af van het 'lot' ;)

Verder... KALM BLIJVEN! Ik heb de dagen ervoor enorm gestresst en tijdens examen zelf was ik heeeel rustig. De examinator zei zelf 'te rustig' maar die opmerking vind ik maar dom. Ik reed traag om alles te kunnen zien en geen fouten te maken, naarmate je meer rijdt ga je snel je eigen rijstijl ontwikkelen.

Ik heb dus geluk gehad met zo'n milde examinator (had eens voorrang vergeten ook mr heeft me toch doorgelaten) :)

VEEL GELUK aan degene die nog examen moeten doen en dank je wel aan de makers van deze site want het was echt mijn redding! Ik had namelijk geen tips van de rijschool enzo...

Kus
Gast

Bericht door Gast »

Even een kleine hint voor diegenen die hun praktijk gaan afleggen: kijk al je lampen na! Ik moest vandaag mijn praktijk gaan afleggen (feitelijk voor de 3de keer, maar de 2 vorige keren waren al meer dan 3 jaar geleden), voor het eerst met eigen wagen, en jawel, de remlichten werkten niet meer. Da's wel extreem dom natuurlijk... *zucht* Ik ben alleszins niet van plan om deze keer terug 3 jaar te wachten tot m'n volgende examen ;)
Footje

Bericht door Footje »

Examen: Eeklo

Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter me

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Wanneer ik in het begin van de straat reed, zei hij dat ik me in deze straat mocht keren, er was niet veel verkeer. Keren was geen probleem

Niet moeten doen

Richtingaanwijzers, dimlichten, standlichten, grootlichten, mistlichten, + bandenspanning

Ik was heel vlot vertrokken, enkele moeilijkere puntjes doorzien en dan maak ik die 1ne domme fout bord D1. Kwas nochtans eerst goed aan het rijden. Dinsdag opnieuw. De examinator was een heel vriendelijke, relaxte mens. Jammer, maar mijn eigen dikke schuld. Ik wist wel niet dat dat als grote fout gezien wordt.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Footje schreef: Ik was heel vlot vertrokken, enkele moeilijkere puntjes doorzien en dan maak ik die 1ne domme fout bord D1.
Ik wist wel niet dat dat als grote fout gezien wordt.
Je stuurt dan meestal recht tegen verkeer in dat jou niet verwacht ... da's best wel gevaarlijk.

Doorgaans staat er dan ook nog wel een Afbeelding of Afbeelding in de niet toegelaten richting ....
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Niet moeten doen
Ik ga er dan ook van uit dat hij het toen al voor bekeken hield want anders zou je de eerste zijn (voor zover ik weet toch) die niet moest parkeren op zijn examen.

veel succes bij de volgende keer.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
nesken

Bericht door nesken »

hallo,

een vraagje welk examencenter is dit van sint-niklaas?

Ik begin met vrijdag mijn theorieexamen af te leggen.
Maar wilde wel al eens kijken hoe het ginder zit voor de praktijk.
Xion

Bericht door Xion »

EXAMENCENTRUM BRUGGE

Zat de examinator naast of achter jou? De examinator zat achter mij aan de rechterkant, net achter de begeleider.

Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen? Toen we rechtsaf geslagen waren, zei hij 'u mag in deze straat keren', de plaats mocht ik zelf kiezen.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Hij zei gewoon 'achter die Golf mag u achterwaarts parkeren.'

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ik moest starten en mijn richtingaanwijzers voor/achter (heeft hij afzonderlijk gecontroleerd), remlichten, standlichten, dimlichten, grootlichten en claxon laten werken.

Resultaat: Geslaagd!

Het was mijn tweede keer, en ik had opmerkelijk minder zenuwen dan de vorige keer.

Ik had 1 opmerking

1. MANOEUVRES: ONVOLDOENDE
1.1 PARKEREN ACHTER EEN VOERTUIG

Het was nogal slordig, en ik geef toe, ik zat net ongeveer 30 cm van de rand van het trottoir. Wat ik wel wat onterecht vond, was dat hij zei: 'als u ziet dat de wagens voor u in de goot geparkeerd staan, moet u dat ook doen.' Nuja, ik was niet helemaal vrij van zenuwen, daarom ook waarschijnlijk dat ik die fout heb gemaakt. Ik zal er in het vervolg zeker op letten :).

Mag ik de makers van deze site bedanken, ik heb zeer veel hulp gehad bij het dagelijks bekijken van het forum.

Ook wil ik iedereen aanraden om zeker het praktijkboek van deze site te kopen/af te halen bij Fortis, want het is een enorm grote hulp (zeker als je niet met de rijschool leert rijden, maar zelfs die mensen kunnen er verscheidene zaken uit leren.)

Veel succes aan allen die nog hun rijexamen moeten doen. Gouden tip: Blijf rustig en rijd geconcentreerd.[/b][/i]
Inazuma

Bericht door Inazuma »

nesken schreef: een vraagje welk examencenter is dit van sint-niklaas?
Sint-Niklaas zelf :

Examencentrum 1017
Oostjachtpark 8
9100 Sint-Niklaas

Tel.: 03/776.75.78
Fax: 03/766.60.53

U bereikt dit examencentrum:

Komende van E17: Richting St-Niklaas centrum nemen. 500 m verder aan drankcentrale De Vidts naar rechts richting Koopcentrum, direct terug richting Oostjachtpark. Oostjachtpark volgen tot aan examencentrum.

Openingsuren theorie-examen (Zonder afspraak):
Maandag: 07:00-16:00
Dinsdag: 07:00-16:00
Woensdag: 07:00-16:00
Donderdag: 07:00-13:00
Vrijdag: 07:00-16:00
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Xion schreef:
Resultaat: Geslaagd!

Ik had 1 opmerking
1. MANOEUVRES: ONVOLDOENDE
1.1 PARKEREN ACHTER EEN VOERTUIG

Het was nogal slordig, en ik geef toe, ik zat net ongeveer 30 cm van de rand van het trottoir. Wat ik wel wat onterecht vond, was dat hij zei: 'als u ziet dat de wagens voor u in de goot geparkeerd staan, moet u dat ook doen.'
Proficiat :!:

In principe met je zo rechts mogelijk parkeren, en eigenlijk dus de goot mee gebruiken .

Blijven oefenen op achteruit parkeren eens je je definitieve rijbewijs hebt, en het zo parkeren zeker niet uit de weg gaan - je verliest anders de "pak" ...
nesken

Bericht door nesken »

bedankt voor de uitleg

heeft hier dan niemand zijn praktijkexamen daar gaan afleggen?

groetjes
Gast

Examencentrum Haasrode

Bericht door Gast »

Hallo,

Ben vandaag examen gaan doen, en van de 1ste keer geslaagd.
Ik ben er met de instelling naartoe gegaan dat ik niet zou slagen, dus het kon alleen maar beter.

De examinator zat achter de instructeur.
Heb linkerspiegel moet verzetten, zetel, koelvloeistof moeten aanduiden, alle lichten en de mistlichten moeten opzetten.

Het parkeren ging wel maar ik stond ook blijkbaar te ver van de rand.
Ik was zeer nerveus, maar heb toch geprobeerd om me zo kalm mogelijk te houden. Mijn tante had me gezegd dat ik van die pastilles van bach bloesem moest halen. Dat is een natuurlijk produkt dat je ontspant.

Keren ging goed vond ik, snelheid ook.
De enige echte domme fout was toen ik een non met haar fiets aan het licht zag aankomen dacht ik dat ze ging oversteken en dus stopte ik, en deed teken dat ze over mocht. Dat was echt heel dom want ik had groen en zij had dus rood. De examinator maakte er ook een opmerking over en ik heb direct gezegd dat ik het wist dat ze niet over mocht.

Verder heb ik ook geen links en rechts verwisseld terwijl ik dat tijdens het oefenen wel al eens deed.

Mijn instructeur zei dat ik de mildste examinator had, gelukkig met een andere was ik er misschien niet door want ik maakte ook fouten met het schakelen. Met mijn eigen auto doe ik dat niet, met die van de rijschool wel. Heb vorige donderdag nog 2 uur les genomen om even terug te wennen aan de auto van de rijschool en toen heb ik geen enkele keer verkeerd geschakeld dus ik wijt het aan stress.

Het is ook zo dat mijn auto wat ouder is en die van de rijschool veel nieuwer, als je op de rem duwt sta je bijna meteen stl en bij mijne moet ik een beetje doorduwen.

Ben zo blij dat het eindelijk gelukt is. Ik had al 11 jaar geleden 20 uur les genomen, toen heb ik 2x het parcours gedaan en 2x gebuisd.
Ik heb toen alles laten verlopen en in feite ben ik er terug mee begonnen omdat mijn man wou dat ik mijn rijbewijs haalde. Voor mij hoefde het niet zo nodig maar naarmate ik meer reed begon ik het eigenlijk wel fijn te vinden om toch op eigen benen te kunnen staan.

Het heeft lang geduurd maar ik ben ontzettend fier op mezelf.
Ik heb ook veel gehad aan deze site en aan de site van de rijprof!!!

Voor iedereen die nog moet gaan, veel geluk en niet opgeven!!!!

Groetjes

Nathalie
Sophie_

Bericht door Sophie_ »

Ik ben net terug van mijn praktijkexamen in Leuven.

Examencentrum: Haasrode, Leuven

Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter me.

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij liet me een rustige straat in rijden, en zei dan 'zoek je hier maar een plaatsje uit om te keren'. Geen al te smalle weg, dus goed te doen.

Hij liet me eerst opnieuw een rustige straat inrijden, en zei dan dat ik achter de blauwe wagen de reglementaire parkeerbeweging mocht uitvoeren. Er stonden de eerste 30 meter achter die wagen geen andere wagens. Wanneer het manoeuvre gedaan was, de auto in neutraal gezet, handrem opgetrokken, motor afgezet, ramen gecontroleerd, en uitgestapt na vergewissen dat er geen verkeer afkwam. Auto op slot gedaan, rondgelopen in tegenwijzerzin en dan weer ingestapt en vertrokken.

Ik moest het reservoir voor de ruitenwisservloeistof aanwijzen, de groot-, dim- en standlichten, remmen en pinkers tonen, en dan de zetel en spiegels ontregelen en weer goed zetten.

Mijn examinator was correct, kende elementaire beleefdheid, en sprak me aan met mijn voornaam in plaats van "juffrouw" of "mevrouw", wat het ook al allemaal wat minder gespannen maakt. Toen ik rond de wagen liep bij het parkeren, hoorde ik hem ook met mijn begeleider (mijn rijschoolinstructeur) praten en lachen. Dat gaf me wel het gevoel dat het ok was.
Achteraf toen we terug op het examencentrum waren, zei hij "Dat was goed", en ik bleek geslaagd! :) (geen opmerkingen gekregen).

Ik wilde ook nog dit melden: voor we vertrokken zei hij even: "Als ik niets zeg, rijd je rechtdoor of in de aangegeven richting. Hou je aan de wegcode, en [enkele richtingen, verbodsborden aan straten...] zijn verboden terrein voor ons.
Blijkbaar zeggen de meeste (zoniet alle) examinatoren dit (of iets gelijkaardigs) op voorhand, wat duidelijk kenbaar maakt dat je geen verboden richtingen in mag rijden (ook al zou de examinator dat per ongeluk ergens vragen). Dit gewoon om de mythes rond het moeten inrijden van verboden richtingen wat tegen te gaan.
:wink:

Bij deze wil ik ook de mensen van Gratis Rijbewijs Online bedanken. Ik heb de theorie via deze site en methode geleerd en was van de eerste keer geslaagd. Ook voor mijn praktijk ben ik hier vaak teruggekomen om de talloze topics rond kleine en grote problemen door te lezen (ook al had ik 20 uur rijschool gevolgd).
Ik kan dit hele systeem zeker aan iedereen aanraden, en zal zelf nog regelmatig terugkomen om mijn kennis wat op te frissen!
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM DEURNE

een vrij vriendelijke, zwaarlijvige dame was mijn examinator. Ze legde eerst uit hoe het examen ging verlopen enzo.

- Zat de examinator naast of achter jou?

ze zat rechts vanachter

- Het keren in de straat:

ik mocht kiezen waar in de straat ik wou keren, straat was zeker ruim genoeg omdat er aan linker- en rechterkant zelfs nog auto's geparkeerd stonden, dus gewoon plek gezocht waar geen geparkeerde auto's stonden

- Het parkeren achter een auto:
Ze zei dat ik achter de blauwe auto moest parkeren. Ik zat met mijn achterwiel wel een beetje tegen het voetpad te schuren, daarom stond er op het blad na het examen ook: manoeuvres.... te verbeteren

Na kaartje trekken moest ik de toeter laten horen en alle lichten testen

ik ben geslaagd :)

Ze merkte wel nog op dat ik bij een te hoog toerental terugschakel en dus TE hard op de motor rem. Nogal een stom foutje, maar ze heeft gelijk en ik heb het eigenlijk nog nergens gelezen dat je daarop moet letten. Dus miss hier ergens vermelden?

Voor de rest bedankt aan deze site. Ik heb met mijn vader geleerd te rijden, maar heb hier vele nuttige tips gelezen.
Zoe.x

EXAMENCENTRUM DEURNE

Bericht door Zoe.x »

Plaats van de examınator
Zat schuın achter mıj

Keren ın een straat
We kwamen ın een eenrıchtıngsstraat (zone 30) waar ık zelf een plaatsje mocht kıezen om te draaıen. (geen panıek, er was echt zel voldoende ruımte)

Achteruıt parkeren
In eenzelfde eenrıchtıngsstraat (zone 30) mocht ık dan plaatsnemen achter de "rode Peugeot". Er zas daar voldoende ruımte om 2 autos achter elkaar te parkeren, dus ook hıer had ık geen probleem mee.

Voorafgaande controles
De examınator vroeg me om de bandenspannıng te controleren en ook om hem de 4 dıngen te vertellen dıe ık doe vooraleer ık vertrek. Voor degenen dıe deze 4 dıngen nıet weten:
- zetels goed zetten
- spıegels goed zetten
- gordel omdoen
- starten en controleren (handrem etc.)

De examınator was vanaf de eerste moment zeer vrıendelıjk, heeft me alles goed uıtgelegd en heeft me soms zelfs geholpen.
De route: Vıa examencentrum rechts op Bısschoppenhoflaan, daar dan de eerste lıchten rechts, op de rotonde rechts en daarna weer rechts zodat ık terug op de Bısschoppenhoflaan uıtkwam. Daar zıjn ze rechts afgeslagen naar de zone 30 straatjes. Daar hebben ze dus alles zowat gedaan en daarna vroeg hıj me terug te rıjden naar het examencentrum. (GEEN AUTOSNELWEG voor degene dıe dat vrezen :wink: ) Ik was geslaagd, met 1 foutje, voorang verlenen wanneer nıet nodıg was... BOEIE dus :D

Ik wens ıedereen nog een goed examen!!!
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: ik ben geslaagd :)

Ze merkte wel nog op dat ik bij een te hoog toerental terugschakel en dus TE hard op de motor rem. Nogal een stom foutje, maar ze heeft gelijk en ik heb het eigenlijk nog nergens gelezen dat je daarop moet letten. Dus miss hier ergens vermelden?
Proficiat :!:

Hoe hoog schakelde jij al terug :?:

Dat vermelden we toch geregeld als ergens tussen 1200-1500 tpm.

Het hangt wat af van de motor/voertuig combinatie; op een gegeven moment remt men nog amper verder af , of merk je dat de motor het niet zo leuk meer vindt om die lage toeren te draaien.
Dan had je al iets eerder moeten terugschakelen ;)
Plaats reactie