Vakbekwaamheid rijbewijs C + D
-
ceygun
Vakbekwaamheid rijbewijs C + D
Ik heb horen zeggen dat nieuwe vrachtwagenbestuurders en busbestuurders vanaf 10 sept. 2008 een vakbekwaamheid moeten gaan halen. Wat houdt dit precies in? 
-
GRO
- Administrator
Zodra we het binnen enkele dagen zelf correct weten, komt het op de site te staan.
Je kunt al beginnen ontcijferen
http://staatsbladclip.zita.be/staatsbla ... 14142.html
Je kunt al beginnen ontcijferen
http://staatsbladclip.zita.be/staatsbla ... 14142.html
-
GRO
- Administrator
-
Stefan Peeters
- Administrator
Een kleine rechtzetting: de vakbekwaamheid die Eugeen bedoelt heb je nodig om zelfstandig met een vrachtwagen transporten voor derden uit te voeren, met andere woorden, om een transportbedrijf op te richten.
De vakbekwaamheid die een chauffeur nodig heeft, is iets geheel anders.
Het zal gaan om een attest dat elke vrachtwagenchauffeur zal moeten behalen en dat hij nodig heeft om de geldigheid van zijn rijbewijs te laten verlengen.
Je kan het vergelijken met de medische schifting die nu al op het rijbewijs vermeld staat, met een geldigheidsdatum.
Nieuwe vrachtwagenchauffeurs zullen vanaf september 2009 dit attest nodig hebben om een rijbewijs te verkrijgen.
Voor chauffeurs die voordien al een rijbewijs haalden zal er een overgangsregeling zijn.
Het komt er op neer dat een chauffeur over een periode van 5 jaar 35 uren bijscholing zal moeten volgen. Met een bewijs van deze bijscholing wordt de geldigheid van het rijbewijs dan weer verlengd voor een periode van 5 jaar.
http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=169
Wat meer uitleg van een Nederlandse website:
Code op rijbewijs vervangt chauffeursdiploma
Met de invoering van de Richtlijn verdwijnt het papieren chauffeursdiploma voor beroepschauffeurs. In plaats hiervan komt er een code vakbekwaamheid op het rijbewijs. Deze code “95â€Â
De vakbekwaamheid die een chauffeur nodig heeft, is iets geheel anders.
Het zal gaan om een attest dat elke vrachtwagenchauffeur zal moeten behalen en dat hij nodig heeft om de geldigheid van zijn rijbewijs te laten verlengen.
Je kan het vergelijken met de medische schifting die nu al op het rijbewijs vermeld staat, met een geldigheidsdatum.
Nieuwe vrachtwagenchauffeurs zullen vanaf september 2009 dit attest nodig hebben om een rijbewijs te verkrijgen.
Voor chauffeurs die voordien al een rijbewijs haalden zal er een overgangsregeling zijn.
Het komt er op neer dat een chauffeur over een periode van 5 jaar 35 uren bijscholing zal moeten volgen. Met een bewijs van deze bijscholing wordt de geldigheid van het rijbewijs dan weer verlengd voor een periode van 5 jaar.
http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=169
Wat meer uitleg van een Nederlandse website:
Code op rijbewijs vervangt chauffeursdiploma
Met de invoering van de Richtlijn verdwijnt het papieren chauffeursdiploma voor beroepschauffeurs. In plaats hiervan komt er een code vakbekwaamheid op het rijbewijs. Deze code “95â€Â
Laatst gewijzigd door Stefan Peeters op 05 okt 2008, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
vosje
Ik heb mijn rijbewijs D behaald op 23 september 2008
dat houd dus in dat ik moet slagen voor bijkomende examens voor de vakbekwaamheid bus /autocar
bij mijn rijschool vab weten ze helemaal niets over deze opleiding en hoe het moet en kosten en geen leerstof etc... ook de examencentrum Alken hebben ze niks over verteld en weten ze eigenlijk niets over hoe de examen moeten verlopen
Dat is een ramp want ik ben aangeomen bij Hermes in eindhoven stads/streekvervoer maar ik kan niet rijden want ik heb geen code op me rijbewijs . Ik kan ook geen examen afleggen in Nederland omdat ik geen Nederlandse rijbewijs heb en bovendien woon ik niet in Nederland !!
Als ik naar info zoek op de belgische sites over het verloop van de opleiding en event. kosten en koeken vind ik niks behalve codes rihtlijnen en wetten ! terwijl op de nederlandse sites van de rijscholen duidelijk alles is uitgelegd zelfs voor de invoering van de richtlijn betreft de vakbekwaamheid !!
Soms denk ik ik moet gewoon emmigreren naar NL om mijn examen af te leggen op korte termijn en dat is gewoon frustrerend !!
dat houd dus in dat ik moet slagen voor bijkomende examens voor de vakbekwaamheid bus /autocar
bij mijn rijschool vab weten ze helemaal niets over deze opleiding en hoe het moet en kosten en geen leerstof etc... ook de examencentrum Alken hebben ze niks over verteld en weten ze eigenlijk niets over hoe de examen moeten verlopen
Dat is een ramp want ik ben aangeomen bij Hermes in eindhoven stads/streekvervoer maar ik kan niet rijden want ik heb geen code op me rijbewijs . Ik kan ook geen examen afleggen in Nederland omdat ik geen Nederlandse rijbewijs heb en bovendien woon ik niet in Nederland !!
Als ik naar info zoek op de belgische sites over het verloop van de opleiding en event. kosten en koeken vind ik niks behalve codes rihtlijnen en wetten ! terwijl op de nederlandse sites van de rijscholen duidelijk alles is uitgelegd zelfs voor de invoering van de richtlijn betreft de vakbekwaamheid !!
Soms denk ik ik moet gewoon emmigreren naar NL om mijn examen af te leggen op korte termijn en dat is gewoon frustrerend !!
-
Stefan Peeters
- Administrator
-
Inazuma
Meer uitgeschreven info :vosje schreef:Ik heb mijn rijbewijs D behaald op 23 september 2008
http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=216
en vooral doorklikken op de links ...
Het gaat hier nog om teksten die goedgekeurd zijn onder Landuyt, verwarring inbegrepen dus.
Traditioneel ook laat - KB is van mei 2007, de uitvoeringsbesluiten per MB nog op 5 en 8 september voor iets dat een dagen later ingaat ...
Ik ga er ook geen uitspraken over doen, want het is me eerlijk gezegd niet bepaald duidelijk hoe het allemaal zit met de overgangsmaatregelen voor wie bvb in jouw geval zit...
-
Keis
Proefexamen D
Wanneer zou er een proefexamen D op de site komen?
merci!
merci!
-
Stefan Peeters
- Administrator
Ik vond net op de site van de FOD Mobiliteit deze zin terug:vosje schreef:bij mijn rijschool vab weten ze helemaal niets over deze opleiding en hoe het moet en kosten en geen leerstof etc... ook de examencentrum Alken hebben ze niks over verteld en weten ze eigenlijk niets over hoe de examen moeten verlopen
De examens voor het bekomen van het getuigschrift basiskwalificatie worden afgelegd in één van de examencentra van GOCA, van TEC, MIVB, De Lijn, VDAB, enz.
Bij GOCA zouden ze dus op de hoogte moeten zijn van wat je moet ondernemen.
Anders eens informeren op de hoofdzetel?
GROEPERING VAN ERKENDE ONDERNEMINGEN VOOR AUTOKEURING EN RIJBEWIJS V.Z.W.
Technologiestraat, 21/25 - 1082 BRUSSEL
Tel.: 02/469.09.00 - Fax: 02/469.05.70
Laat ons weten wat de reactie was...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
Gast
Re: Vakbekwaamheid rijbewijs C + D
een soort van logische kennis die je moet hebben voor dit rijbewijs om te laten zien dat je daadwerkelijk defensief en met inzicht kunt rijden in het verkeer. deze moet binnen de 5 jaar terug getest worden.ceygun schreef:Ik heb horen zeggen dat nieuwe vrachtwagenbestuurders en busbestuurders vanaf 10 sept. 2008 een vakbekwaamheid moeten gaan halen. Wat houdt dit precies in?
kan het weten.
ben nu bezig met die test voor rijbewijs d.
-
Stefan Peeters
- Administrator