motorrijden op 125 cc 11kw zonder motorrijbewijs.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Plaats reactie
Loriie

motorrijden op 125 cc 11kw zonder motorrijbewijs.

Bericht door Loriie »

Beste forumlezers,

Ik ben Lorrie, 46 jaar, wonende sinds 2001 in Belgie, oorspronkelijk van Maastricht, en heb al 25 jaar mijn autorijbewijs B.
Onlangs hoorde ik van iemand van de gemeente als je langer dan 2 jaar je B rijbewijs hebt en ouder bent dan 21, mag je een 125cc 11kw moto rijden enkel en alleen op Belgsich grondgebied.
Als je dit als Nederlandse hoort, ben je in eerste instantie geschokt, want dan denk je: dit kan toch niet waar zijn, nooit op een motor gereden en dan mag je zomaar rijden, een shopper bv van het merk daelim kan toch wel zo'n 115 km halen, zoiets kan alleen maar bij de Belgen denken wij dan lachend. :lol:
Nu heeft mijn man al 30 jaar zijn motorrijbewijs voor zware motor(destijds in Maastricht examen voor gedaan) en begon ik toch wel te denken om ook zelf te gaan rijden, maar heb niet zo'n trek en momenteel ook niet het budget om een A rijbewijs te halen, maar wel om zelf lekker te tuffen op de binnenwegen.

Kan iemand mij vertellen hoeveel ik dan lessen kan/moet volgen, want ik ga uiteraard niet zomaar de weg op, kan niet eens schakelen, alvorens ik overga tot de aanschaf van zo'n prachtige mooie daelim shopper en wat de prijs is per les?

Ik weet inmiddels via de touring waar ik lid van ben, dat de lessen in Alken te volgen zijn.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Groetjes,
Lorrie :D
Inazuma

Re: motorrijden op 125 cc 11kw zonder motorrijbewijs.

Bericht door Inazuma »

Loriie schreef: Onlangs hoorde ik van iemand van de gemeente als je langer dan 2 jaar je B rijbewijs hebt en ouder bent dan 21, mag je een 125cc 11kw moto rijden enkel en alleen op Belgsich grondgebied.

Als je dit als Nederlandse hoort, ben je in eerste instantie geschokt, want dan denk je: dit kan toch niet waar zijn,
Eindelijk eens een Pelchenmop waar waarheid in zit :p

Dat mag inderdaad ...

Kan iemand mij vertellen hoeveel ik dan lessen kan/moet volgen, want ik ga uiteraard niet zomaar de weg op, kan niet eens schakelen, alvorens ik overga tot de aanschaf van zo'n prachtige mooie daelim shopper en wat de prijs is per les?
De rijschool-prijzen schommelen rond de 60 euro per lesuur.

Als je werkt kan je ook eens aan opleidingscheques denken hiervoor ...

Hoeveel uren je moet nemen ...

Tot je de basistechnieken beet hebt.
Hoe lang dat duurt hangt echt af van hoe snel je nieuwe dingen aanleert, of je (onterecht) "schrik" hebt voor sommige voor een autobestuurder eerder ongewone handelingen.
Bromfietservaring kan een pluspunt zijn.

Rijervaring met de auto op de weg heb je al - verkeer inschatten, borden lezen en interpreteren .
Je kan je dan meer focussen op de motorbediening en motorbeheersing bij maneuvers (dat is grotendeels kijktechniek) bochtentechniek (is ook kijktechniek) , en waar je op de weg rijdt als motorrijder, waar je op let ...

Ik had 2 uur opleiding - basistechnieken op afgesloten terrein - gevolgd voor ik het eerst met mijn eigen motor reed, en nog 2 vlak nadien.

2 uur is eigenlijk te weinig :oops:

4 uur moet kunnen als je je snel goed voelt op de motor, maar hou er rekening mee dat het er ook 6, 8, ... kunnen worden.

6 uur is het aantal lesuren voor voorlopig rijbewijs met de motor - vraag een attest als je 6 uur volgt in een rijschool ... misschien iets voor later (binnen de 3 jaar) ;) - daarop kan wel men iemand voldoende aanleren om de weg op te kunnen.

Blokjes van 2 uur rijles is meer dan genoeg : je bent aardig afgepeigerd nadien ;)

Er zijn ook andere instanties die rij-opleiding geven zoals STAM

http://www.stameducation.be/stameducati ... pleidingen

of M&T Aktief
http://www.aktief.be/opleiding1.asp?opleiding=ini
Gast

Bericht door Gast »

Dank je wel INAZUMA..............voor je uitgebreide en eerlijk antwoord.
Je tips zal ik zeker ter harte nemen en in overweging, scheelt aanzienlijk in prijs als je uitgaat van zo'n 60€ per lesuur.(dacht overigens dat Belgie een pak goedkoper zou zijn dan de Nederlandse rijscholen, maar daar betaal je tegen de 35 a 40€ per lesuur)

Dit is overigens een geweldige site, snel schakelend, overzichtelijk, chapeau voor de moderators!

ik zal hier met genoegen terugkomen en mijn ervaringen delen.
Nu even zien hoever Maasmechelen van Wetteren gelegen is???

Nogmaals bedankt voor de tips en je leuke reactie op mijn berichtje.

Lorrie
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Anonymous schreef:Nu even zien hoever Maasmechelen van Wetteren gelegen is???
Je hoeft niet speciaal naar Wetteren; de screenings en basiscursussen van STAM (al vermeld door Inazuma) zijn zeer goed en gaan in september door in Leopoldsburg.

Toch iets dichter bij de deur...

Je kan ze bovendien betalen met opleidingscheques, aan te vragen bij de VDAB.
Je gaat dan aan de helft van de prijs. De screening is altijd gratis (wordt betaald door de Vlaamse Overheid), en voor een basiscursus betaal je dan nog 75 euro voor 8 uur.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

Je kan ze bovendien betalen met opleidingscheques, aan te vragen bij de VDAB.

Ook als je werkzaam bent in Nederland????
Ik vrees van niet, ondanks dat het 1 Europa is, zijn er nog heeeel veel zaken per land geregeld en zijn vooral de Nederlanders te eigenzinnig om de positieve zaken van de Belgen bijvoorbeeld over te nemen.

de Belgen doen het echt zo slecht nog niet en hebben veel meer hart voor hun burgers en met name de jeugd dan Den Haag, maar alléz deze discussie hoort natuurlijk niet op dit forum thuis.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Je kan ze bovendien betalen met opleidingscheques, aan te vragen bij de VDAB.

Ook als je werkzaam bent in Nederland????

http://vdab.be/opleidingscheques/

en via vlaanderen.be

zo te zien wel

link

Opleidingscheques voor werknemers

Waarvoor kan u opleidingscheques gebruiken?
Alle werknemers die wonen in Vlaanderen of in het Brussels Gewest kunnen gebruik maken van de opleidingscheques van de Vlaamse overheid:

*
met de cheques kan u een opleiding, een loopbaanadvies of een competentiemeting betalen
*
u kan de cheque ook gebruiken voor opleidingen die u volgt tijdens de opname van een tijdkrediet of via betaald educatief verlof
*
indien u geen diploma secundair of hoger onderwijs heeft behaald, kan u voor bepaalde opleidingen extra tussenkomsten krijgen.

Voor elke opleiding die u met opleidingscheques betaalt, past de Vlaamse overheid per cheque de helft bij. Per kalenderjaar kan u maximaal voor 250 euro opleidingscheques aankopen.

Opleidingscheques voor werknemers gelden echter niet voor zelfstandigen en ook niet voor opleidingen die gevolgd worden in opdracht van de werkgever. Daarvoor kan de werkgever of zelfstandige een beroep doen op BEA, het Budget voor Economisch Advies.

Waar moet u die opleiding volgen?
Komt u in aanmerking, dan beslist u zelf waar en wanneer u een opleiding of een loopbaanbegeleiding volgt. De opleiding moet wel:

*
verstrekt worden door een instelling die erkend wordt in Vlaanderen door de Vlaamse overheid
*
en bovendien bijdragen tot uw inzetbaarheid op de arbeidsmarkt.

Na de opleiding of begeleiding krijgt u een attest waaruit blijkt wat u hebt gevolgd en welke competenties u hebt verworven.

Waar kan u opleidingscheques aanvragen?
U kan bij de VDAB opleidingscheques aanvragen:

*
telefonisch
*
via de website
*
of in de VDAB-kantoren en de Lokale Werkwinkels.

Voor de uitgifte van de cheques heeft de VDAB een overeenkomst met de firma Accor.
Opgelet:

*
bestel uw cheques tijdig, ze zijn in aantal beperkt
*
u kan de cheques aanvragen tot 2 maanden na de start van een opleiding of het afleggen van een examen of test
* u kan de cheques gedurende 14 maanden gebruiken. De begin- en einddatum staat op de cheque vermeld.

Meer informatie
Voor verdere vragen over de opleidingscheques kan u terecht bij de VDAB en bij de Lokale Werkwinkel.
Lorrie

Bericht door Lorrie »

Wederom zo behulpzaam in de antwoorden en de links.
Ik zal eens zien of ik in aanmerking kom, maar moet eerlijk zeggen, die 80€ voor de opstapcursus is natuurlijk niet veel geld. Dan zou ik mij schamen om daar een opleidingscheque voor aan te vragen: dan denken ze.
Daar heb je weer zo'n "gierige Hollander"hahaha :D

Hebben jullie overigens verstand van het merk Daelim of Jinlun shoppers 125 cc 11kw.
Ik vind ze machtig mooi uitzien en zijn in verhouding niet duur, alleen iedere motorrijder met rijbewijs A zegt"dat is gelijk aan een naaimachine".
Voorop gesteld dat ik alleen maar wil rijden om lekker te tuffen, geen hoge snelheden en zeker geen racemotor qua uiterlijk wil hebben.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Lorrie schreef:Wederom zo behulpzaam in de antwoorden en de links.
Ik zal eens zien of ik in aanmerking kom, maar moet eerlijk zeggen, die 80€ voor de opstapcursus is natuurlijk niet veel geld. Dan zou ik mij schamen om daar een opleidingscheque voor aan te vragen: dan denken ze.
Daar heb je weer zo'n "gierige Hollander"hahaha :D
80 euro voor 3 uur is misschien niet overdreven, maar met opleidingscheques betaal je nog 40 euro, en dus kan je die 40 euro mee spenderen aan de basiscursus. Toch mooi meegenomen?
Lorrie schreef:Hebben jullie overigens verstand van het merk Daelim of Jinlun shoppers 125 cc 11kw.
Ik vind ze machtig mooi uitzien en zijn in verhouding niet duur, alleen iedere motorrijder met rijbewijs A zegt"dat is gelijk aan een naaimachine".
Voorop gesteld dat ik alleen maar wil rijden om lekker te tuffen, geen hoge snelheden en zeker geen racemotor qua uiterlijk wil hebben.
Ik had er zelfs nog nooit van gehoord... maar blijkbaar zit er waarheid in het gezegde, hier zegt de eigenaar zelf dat het rijdt als een naaimachine :mrgreen:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Lorrie schreef: Hebben jullie overigens verstand van het merk Daelim of Jinlun shoppers 125 cc 11kw.
Ik heb er geen enkele ervaring mee.

Daelim is Koreaans, en de Koreanen zijn de nieuwe Japanners op voertuiggebied ;)
Met de Japanse wagens werd ook gelachen ... in het begin.

Mijn ding is het niet, maar kom ;)

Je moet ze op toeren houden, uiteindelijk heeft zo'n motortje maar 15 PK, dus die heb je wel nodig om vooruit te geraken.

Als je geen prestaties verwacht, zullen je verwachtingen ook niet te hoog liggen.

Voorop gesteld dat ik alleen maar wil rijden om lekker te tuffen, geen hoge snelheden
Lekker tuffen is voor velen schakellui-tuffen.
Met een grotere cilinderinhoud gaat dat, om in dezelfde versnelling te blijven rijden tegen erg lage toerentallen, en gewoon aan het gas te draaien als je wat wil versnellen.
Met een 125cc kan je die rijstijl niet aanhouden.

Om 70 te pruttelen volstaan 15 PK ook, en een zeldzame 90 gaat ook nog wel, maar de snelweg is niets voor dergelijke mini-motoren.
Lorrie

Bericht door Lorrie »

Dankzij jullie tips heb ik me ingeschreven voor de opstapcursus bij Stam.

ik kan niet wachten tot september.
Heb gisteren zelfs ook nog een vriendin zo gek gekregen dat ze zich ook heeft ingeschreven.
we zien wel waar het op uitdraait, ik koop in elk geval geen motor voordat ik zeker weet dat ik het aankan en genoeg vaardigheid heb.

nu was ik vandaag wel al eens gaan kijken bij zo'n 125 cc naaimachine shopper :lol: en toen zei de verkoper: oh maar je hoeft geen rijles te nemen om te leren schakelen, dat leer ik je wel, nou mooi niet.......zijn werkplaats was een en al rommel, alle onderdelen lagen doorelkaar en opelkaar, maar hij was wel uiterst vriendelijk, dat moet gezegd.Deze vriendelijke dich uiterst chaotische man, beweerde dat ik met mijn B rijbewijs ook met mijn 125 cc in Nederland zou mogen rijden, maar de gemeente heeft mij op papier gezet dat ik enkel op Belgisch grondgebied mag rijden, wie weet waar ik nu het juiste antwoord van mag verwachten????
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Lorrie schreef: wie weet waar ik nu het juiste antwoord van mag verwachten????
De EU richtlijn die het rijden met een lichte motorfiets toestaat met rijbewijs B, stelt dat het voertuig dan de grens van de lidstaat niet mag overschrijden.

Nederland heeft overigens geen dergelijke regeling, daar MOET je rijbewijs A hebben.
Lorrie

Bericht door Lorrie »

Precies wat ik dus toch al zelf dacht n.a.v wat de gemeente ambtenaar mij had doorgezonden, toch was die man stellig overtuigd dat het mocht, eveneens als een klant van hem die juist op dat moment daar was en vertelde dat zij de politie in Nederland had gebeld en die zeiden dat het wel mocht.(wellicht om daarna bekeuringen te kunnen uitschrijven hahaha :D )

Ik neem toch aan dat jullie zowel als de gemeenteambtenaren op de hoogte zijn van de juiste wetgeveing, maar dit soort verhalen brengt je dan weer even in twijfel he :wink:

jammer dat mijn printer het nog niet doet op windows vista, anders zou ik alle belangrijke regels kunnen printen en bij mijn rijbewijs duwen. :idea:
Lorrie

Bericht door Lorrie »

Zo, ben eindelijk ingeschreven bij STAM voor een opstapcursus voor motor, dankzij de tips van jullie, kan ik binnenkort zeggen: tja, zelf, motorrijden is echt iets voor mij, of nee, ik blijf liever achterop bij mijn man zitten. :wink:

thanx to you all :D
Lorrie

plaatje verkleinen!

Bericht door Lorrie »

Kan iemand me zeggen wat ik moet doen om mijn avatar niet zo groot te plaatsen???
dit is een beetje"overdone"vind ikzelf. :oops:
Freddie

Bericht door Freddie »

met een programmatje resizen naar de maximumgrootte (hier 80*90), ik zal het snel ff doen voor u.

hier is ie:
Afbeelding

Rechts klikken, opslaan als en dan deze als avatar instellen :wink:
Plaats reactie