BE of C

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
tdr

BE of C

Bericht door tdr »

Hallo,
Ik heb een lichte vracht met een MTM van 2700kg.
En ik zou een caravan met een MTM van 1500kg willen kopen.
Dus combinatie groter dan 3500kg
Verschillende mensen zeiden tegen mij ga direct voor een C zo kun je met meerdere voertuigen rijden.
Maar nu lees ik op de site van GOCA dat je met een C een aanhangwagen met een MTM tot750kg mag voorttrekken.
Mijn vraag kan ik met een C met die combinatie rijden?(trekkracht en kogeldruk = ok) of “moet ik voor een BEâ€
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: BE of C

Bericht door Inazuma »

tdr schreef:Hallo,
Ik heb een lichte vracht met een MTM van 2700kg.
En ik zou een caravan met een MTM van 1500kg willen kopen.
Dus combinatie groter dan 3500kg
Verschillende mensen zeiden tegen mij ga direct voor een C zo kun je met meerdere voertuigen rijden.

Maar nu lees ik op de site van GOCA dat je met een C een aanhangwagen met een MTM tot750kg mag voorttrekken.
Tot 750 kg MTM met rijbewijs C, geen 1500 kg ....

Mijn vraag kan ik met een C met die combinatie rijden?(trekkracht en kogeldruk = ok) of “moet ik voor een BEâ€
tdr

Bedankt voor de uitleg.

Bericht door tdr »

Dan zal ik voor een rijbewijs BE moeten
Groeten tdr
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Indien je toevallig ook nog een andere wagen zou hebben, met een mtm van maximaal 2000 kg en een leeggewicht van minstens 1500 kg, die de caravan mag trekken, kun je verder met je rijbewijs B:
3° Categorie B:
samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Qu

Begrijp ik het goed

Bericht door Qu »

Hallo, begrijp ik het goed? Ik heb een wagen met MTM 2413kg en een leeg gewicht van 1749kg. Mijn caravan heeft een MTM van 1000kg. Ik heb dus geen BE nodig, maar een B voldoet? Dank voor uw advies.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Begrijp ik het goed

Bericht door Inazuma »

Qu schreef:Hallo, begrijp ik het goed? Ik heb een wagen met MTM 2413kg en een leeg gewicht van 1749kg. Mijn caravan heeft een MTM van 1000kg. Ik heb dus geen BE nodig, maar een B voldoet? Dank voor uw advies.

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=titel2


Artikel 2

§1 , 3° Categorie B:

* auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;

* samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.

De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;


Voorwaarde 1 :

Totaal MTM = 2413 + 1000 = 3413, en dus kleiner dan 3500 kg.

Voorwaarde 2:

MTM aanhangwagen (1000 kg) is ruim kleiner dan de 1749 kg leeggewicht (zelfs als daar eventueel nog de brandstof af moet)

Je voldoet dus aan beide voorwaarden, je mag met deze combinatie dus rijden met rijbewijs B
Qu

bedankt

Bericht door Qu »

Bedankt! Een hele zorg minder ;-)
Plaats reactie