voorlopig rijbewijs BE

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
maerte

voorlopig rijbewijs BE

Bericht door maerte »

Ik zou graag mijn rijbewijs BE behalen, maar ik weet niet hoelang ik reeds in het bezit moet zijn van een voorlopig rijbewijs vooraleer ik een examen kan afleggen. Liefst zou ik geen praktijklessen willen volgen omdat ik dit vrij duur vind, vandaar mijn vraag of iemand weet hoelang je een voorlopig rijbewijs moet hebben vooraleer je een examen kan afleggen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ofwel:

Met rijschool.

. Leeftijd 18 jaar.
. Je krijgt 8 uur praktijkles in de rijschool.
. Je doet het praktijkexamen met het voertuig van de rijschool.


Ofwel:

Zonder rijschool.

. Leeftijd 18 jaar.
. Je krijgt in het gemeentehuis een voorlopig rijbewijs dat 12 maanden geldig is.
. Je doet het praktijkexamen met je eigen voertuig ten vroegste na 1 maand opleiding.
. Je kan steeds een of meer lessen praktijk volgen
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorlopig rijbewijs BE

Bericht door Inazuma »

maerte schreef:Liefst zou ik geen praktijklessen willen volgen omdat ik dit vrij duur vind
Denk er aan dat je sleep dan ook aan de vereisten moet voldoen om er examen mee te mogen afleggen.

Ga tijdig na of dat het geval is :!:

Artikel 38


§3. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B legt het praktische examen af met een vierwielig voertuig van deze categorie met ten minste drie plaatsen, voorzien van een cabine, dat op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.

Het voertuig moet met veiligheidsgordels uitgerust zijn.


§4. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B + E legt het praktische examen af met een samenstel bestaande uit een voertuig van de categorie B, dat beantwoordt aan de voorwaarden gesteld in § 3, en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten minste 1.000 kg en met een lengte van ten minste 9 m
[bedoeld wordt de lengte van de sleep in zijn geheel, niet van de aanhangwagen], en dat niet onder de categorie B valt en op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.

De laadruimte van de aanhangwagen moet bestaan uit een gesloten opbouw die ten minste even breed en hoog is als het trekkende voertuig. De gesloten opbouw mag ook lichtjes minder breed zijn dan het trekkende voertuig, zolang het zicht naar achteren alleen door middel van de buitenspiegels van het trekkende voertuig mogelijk is.

De feitelijke totale massa van de aanhangwagen moet minimaal 800 kg bedragen.

De eventuele lading mag niet bestaan uit ADR producten, noch uit levende dieren of uit producten die misselijkheid veroorzaken. De lading moet degelijk vastgemaakt zijn. De examinator kan, zo nodig, overgaan tot een weging van het samenstel.



Hierop zijn echter tijdelijk nog enige uitzondering voorzien :

Artikel 90

In afwijking van de bepalingen van artikel 38, §§ 4 tot 12, mogen de praktische examens tot 31 maart 2010 afgelegd worden met een voertuig dat voor de eerste keer voor 5 september 2005 ingeschreven werd en aan de volgende voorwaarden voldoet :

1° het praktische examen voor het behalen van een rijbewijs voor de categorie B + E mag afgelegd worden met een samenstel, bestaande uit een voertuig van de categorie B dat beantwoordt aan de voorwaarden voorgeschreven in artikel 38, § 3, en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten minste 1.000 kg, met een lengte van ten minste 9 m en dat niet behoort tot de categorie B en dat op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u. bereikt.

De kast van de aanhangwagen moet een breedte hebben van ten minste 1,6 m en een hoogte van ten minste 1,5 m, berekend vanaf de grond en moet voorzien zijn van een gesloten opbouw;
Plaats reactie