125CC

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Moet hij dan nu weer examen gaan doen om met een 125cc te mogen rijden?
Ja, want nu moet hij een rijbewijs A hebben.
Als hij twee jaar een rijbewijs B heeft, is het ook OK.

(regeling van minister Landuyt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Lieve schreef:Mijn oudste zoon heeft nog maar sinds een half jaar zijn rijbewijs B . Moet hij dan nu weer examen gaan doen om met een 125cc te mogen rijden? :roll:
Ja.
En als hij 1,5 jaar wacht hoeft dat niet meer.
Inderdaad ...
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Wat is de filosofie daarachter? Is motorijden moeilijker dan autorijden?
groetjes, Lieve
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Lieve schreef:Wat is de filosofie daarachter? Is motorijden moeilijker dan autorijden?
zeker weten.
Al is het maar om het feit dat je op 2 wielen veel kwetsbaarder bent dan op 4. Je moet ook veel meer opletten op het verkeer aangezien de meeste autobestuurders nog altijd aan moto's vergeten te denken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Lieve schreef:Wat is de filosofie daarachter? Is motorijden moeilijker dan autorijden?
Lieve, jouw vraag doet mijn haren ten berge rijzen.

Ja natuurlijk is motorijden veel moeilijker dan autorijden. Omdat je maar op 2 wielen rijdt, bevindt je je immers constant in labiel evenwicht. Het doseren van de remkracht is een hele kunst. Even wat te sterk remmen op een wegmarkering of een riooldeksel, en je gaat tegen de korst.

Vrijwel geen enkele andere weggebruiker houdt rekening met een motorrijder. Bij bijna iedere aanrijding tussen een auto en een motorrijder verklaart de bestuurder van de auto: "Ik had hem niet gezien." De voetganger die in een bocht tergend traag de rijbaan oversteekt, beseft niet dat de motorrijder die bocht aan de buitenkant moet inrijden, tegen het midden ervan nemen, en hem weer aan de buitenkant moet verlaten.

En dit zijn slechts enkele voorbeelden.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Lieve schreef:Wat is de filosofie daarachter? Is motorijden moeilijker dan autorijden?
Motorrijden is inderdaadlastiger dan autorijden.
De coordinatie is moeilijker, en fouten worden veel sneller afgestraft.

2 jaar een rijbewijs B hebben, bereidt je niet voor op motorrijden .
De rijtechniek is in principe dezelfde of je nu een motor van 11kW of 111kW hebt.
Net daarom is het zo vreemd om mensen zonder enige opleiding op een (lichte) motorfiets los te laten.

Met een lichte motor heb je minder vermogen om je in nesten te werken, maar geen vermogen om je uit die nesten te halen indien nodig ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:De rijtechniek is in principe dezelfde of je nu een motor van 11kW of 111kW hebt.
O ja? Vertrek dan eens terwijl je rechts- of linksaf slaat aan een kruispunt met volgas. Met 11 kW geen probleem, met 111 kW spint je achterwiel en ga je tegen de korst.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Jozef schreef:
Lieve schreef:Wat is de filosofie daarachter? Is motorijden moeilijker dan autorijden?
Lieve, jouw vraag doet mijn haren ten berge rijzen.
Haha, lastig he :wink:

Nee, ik bedoel niet dat ik motorijden niet moeilijker wil vinden,
ik vind het alleen raar dat je er na 2 jaar rijbewijs B, wel geschikt voor bevonden wordt. Ik vind dat een rare regeling :roll:
groetjes, Lieve
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Lieve schreef: Ik vind dat een rare regeling :roll:
Onze vorige minister van Mobiliteit heeft wel meer rare regelingen uit zijn mouw geschud...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Lieve schreef:ik vind het alleen raar dat je er na 2 jaar rijbewijs B, wel geschikt voor bevonden wordt. Ik vind dat een rare regeling :roll:
Wel, ik vermoed dat men ervan uitgegaan is dat je na die 2 jaar meestal al wel goed vertrouwd bent met het deelnemen aan het verkeer met een motorvoertuig, zodat je je voldoende kunt concentreren op het leren beheersen van het rijden met een motorfiets.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Dat zou inderdaad de logica erachter kunnen zijn.
groetjes, Lieve
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Wat mij stoort in dit draadje is het feit dat mensen naar allerlei excuses zoeken om 'legaal' met een voertuig te rijden dat ze niet beheersen. Er is inderdaad een idioot regeltje waarmee je met die 125cc op de weg kan, onder bepaalde voorwaarden. Voor sommigen blijkt dit zelfs nog niet genoeg te zijn, men hengelt naar meer cc's of naar een kortere tijd.

In principe is het behalen van een rijbewijs een teken dat je zowel de wegcode beheerst als het voertuig waarvoor je het rijbewijs hebt gehaald. Dat dit in België niet altijd het geval is, is inderdaad een spijtige zaak. Hoe dan ook, voor je eigen veiligheid en voor die van anderen, zorg dat je een geschikt rijbewijs hebt gecombineerd met de nodige kunde om dat voertuig te besturen.

Ik ben één van de laatste 'gelukkigen ?' die zijn rijbewijs nog in 1988 heeft gehaald. Dit leverde mij nog een hele verzameling stempeltjes op, waaronder cat. A en BE. Vooraleer ik met een aanhanger op de weg ging heb ik grondig geoefend op een verlaten parking, vooral in het manoeuvreren en het zicht naar achter (belangrijk bij een caravan).

Ik heb een geringe moto-ervaring, vooral met lichtere versies. Hoewel mijn rijbewijs het toelaat denk ik er nog niet aan om op een deftige moto mij in het verkeer te begeven. Ik zou op zijn minst een rijvaardigheidscursus gaan volgen.
Thijs

Bericht door Thijs »

Ik wil een Honda cb 125 twin kopen. Dit is 125 cc en ik heb al sinds 2004 mijn rijbewijs. Dus dan is dit volledig ok?

Danku
Gast

Bericht door Gast »

Ik vind het ook nogal een rare regeling
Een betere regeling zou zijn: (volgens mij):
- Minstens 2 jaar een A3 rijbewijs (bromfiets, als een kleine basis voor het motorrijden)
- Een B rijbewijs
- Een paar uur rijles

OF

- Minstens 2 jaar een A3 rijbewijs hebben
- Een verplicht aantal uur rijles, want een moto is toch wel een pak krachtiger dan een 50 cc bromfietske :roll:

Maarja ik ben geen minister he :shock:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Thijs schreef:Ik wil een Honda cb 125 twin kopen. Dit is 125 cc en ik heb al sinds 2004 mijn rijbewijs. Dus dan is dit volledig ok?
Kijk voor aankoop op de papieren het vermogen en de precieze cilinderinhoud na : maximaal 11 kW EN maximaal 125 cm3 als je er met rijbewijs B mee wil rijden.

Er zijn CB125 twins geweest met meer dan 11 kW :!:
Plaats reactie