Tweedehands auto kopen, nog niet inschrijven

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Dirk VD

Tweedehands auto kopen, nog niet inschrijven

Bericht door Dirk VD »

Ik heb nog geen rijbewijs maar kan reeds een jonge tweedehands kopen van een betrouwbare firma. Kan ik die wagen voor enige maanden in een garage zetten en hem dan pas inschrijven? Mijn opleiding wil ik doen met een oudere wagen die nog in goede staat is.

Alvast bedankt voor jullie reacties
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tweedehands auto kopen, nog niet inschrijven

Bericht door Inazuma »

Dirk VD schreef:Ik heb nog geen rijbewijs maar kan reeds een jonge tweedehands kopen van een betrouwbare firma. Kan ik die wagen voor enige maanden in een garage zetten en hem dan pas inschrijven? Mijn opleiding wil ik doen met een oudere wagen die nog in goede staat is.
Is die firma een autoverkoper :?:

Om dat voertuig terug ingeschreven te krijgen, moet je een keuringsbewijs en een car-passhebben die minder dan 2 maanden oud zijn.

Als je wagen maandenlang in een garage staat, moet hij dus terug naar de keuring - dat kan dan enkel op commerciële nummerplaten (de groene-witte Z-platen).
Op dat moment moet je auto ook al verzekerd zijn :!:


Maandenlang stilstaan is trouwens niet echt goed voor een auto.
Dirk VD

Bericht door Dirk VD »

De wagens worden als tweedehands aan het personeel verkocht, met factuur en gekeurd natuurlijk. Herkomst van de wagen en ook de vorige gebruiker zijn dus gekend.
Het keuringsbewijs en de carpass waarnaar je verwijst (merci voor de link) is dus maar twee maand geldig, dat wist ik niet.

Het eenvoudigste is natuurlijk de oude te verkopen en met de nieuwe verder te doen, financieel is het ook voordeliger. De wagen is echter met cvt automaat en dat zou dus een beperking opleveren voor mijn rijbewijs...

De nieuwe wagen binnen de twee maand inschrijven en pas later starten met verzekering, na verkoop van de oude, is dat een optie?

mvg,
Dirk
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Dirk VD schreef:De nieuwe wagen binnen de twee maand inschrijven en pas later starten met verzekering, na verkoop van de oude, is dat een optie?
Je moet verzekerd zijn om een wagen te kunnen inschrijven.
Je verzekeringsmaatschappij moet daarom je roze formulier voor inschrijving geldig maken met een stempel, of de wagen inschrijven via DIV online (voor uitleg hierover: zie deze link).
Ik citeer: In de praktijk betekent dit dat uw inschrijvingsaanvraag pas van kracht zal zijn wanneer u een verzekering hebt onderschreven voor uw voertuig voor minstens de Burgerlijke Aansprakelijkheid.

Je zal je probleem dus best even bespreken met je verzekeringsagent.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie