Overlangse markeringen verwijderd
Overlangse markeringen verwijderd
Mijn vraag gaat een situatie waarbij een plaats waar fietsers de rijbanen oversteken gemarkeerd is met een bord A25. De betreffende oversteekplaats is de enige mogelijkheid voor de fietsers om hun weg te vervolgen.
Voorheen werd deze oversteekmogelijkheid aangegeven met "overlangse markeringen" (en roze klinkers daartussen). De situatie was dus volgens mij (in theorie) duidelijk: Een fietspad loopt over de rijbaan en de fietsers hebben zonder meer voorrang.
Maar nu zag ik vanmorgen dat men de overlangse markeringen verwijderd heeft door er asfalt overheen te smeren. Echter: de borden A25 en de roze klinkers zijn niet verwijderd. Het is nog steeds zo dat fietsers geen andere mogelijkheid hebben om hun weg te vervolgen, wat ook suggereert dat het fietspad doorloopt over de rijbanen.
Is dit nu door deze ingreep geen fietspad meer? Wat is het dan wel geworden? Een fietssuggestiestrook? Wie heeft voorrang?
Albert
Voorheen werd deze oversteekmogelijkheid aangegeven met "overlangse markeringen" (en roze klinkers daartussen). De situatie was dus volgens mij (in theorie) duidelijk: Een fietspad loopt over de rijbaan en de fietsers hebben zonder meer voorrang.
Maar nu zag ik vanmorgen dat men de overlangse markeringen verwijderd heeft door er asfalt overheen te smeren. Echter: de borden A25 en de roze klinkers zijn niet verwijderd. Het is nog steeds zo dat fietsers geen andere mogelijkheid hebben om hun weg te vervolgen, wat ook suggereert dat het fietspad doorloopt over de rijbanen.
Is dit nu door deze ingreep geen fietspad meer? Wat is het dan wel geworden? Een fietssuggestiestrook? Wie heeft voorrang?
Albert
De voorrangsregeling verandert niet.
A25 kondigt volgende aan: "Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of plaats waar die bestuurders van een fietspad op de rijbaan komen."
Art. 40ter handelt over hoe automobilisten moeten reageren op fietsers:
A25 kondigt volgende aan: "Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of plaats waar die bestuurders van een fietspad op de rijbaan komen."
Art. 40ter handelt over hoe automobilisten moeten reageren op fietsers:
Voor de fietsers en bromfietsers:Artikel 40ter: Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.
Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.
Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
Art. 43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Overlangse markeringen verwijderd
Een zeer gevaarlijke gedachteaoosterh schreef: Een fietspad loopt over de rijbaan en de fietsers hebben zonder meer voorrang.
Als die wegmarkering over een kruispunt loopt waar de voorang van rechts van toepassing is heb je voorrang op de auto die van rechts komt.
Maar de rest zou ik maar zo snel mogelijk vergeten want anders gaan er brokken van komen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Ik snap het niet. Op het theoriegedeelte van deze site lees ik:
"Opgelet:
Op een doorlopend fietspad dat de rijbaan kruist heeft de fietser wel voorrang."
en
"De groene auto die van rechts komt moet over een FIETSPAD rijden. In dat geval moet de bestuurder van de auto die van rechts komt stoppen en de fietsers en/of bestuurders van bromfietsen die zich op het fietspad bevinden voor laten gaan."
Dus dat zijn al twee beweringen uit het theoriegedeelte waaruit ik af heb geleid dat fietsers op een fiestpad voorrang hebben op auto's. Is dat dan niet zo? Hoe zit het dan wel? En wat verandert er als men die markeringen verwijdert?
"Opgelet:
Op een doorlopend fietspad dat de rijbaan kruist heeft de fietser wel voorrang."
en
"De groene auto die van rechts komt moet over een FIETSPAD rijden. In dat geval moet de bestuurder van de auto die van rechts komt stoppen en de fietsers en/of bestuurders van bromfietsen die zich op het fietspad bevinden voor laten gaan."
Dus dat zijn al twee beweringen uit het theoriegedeelte waaruit ik af heb geleid dat fietsers op een fiestpad voorrang hebben op auto's. Is dat dan niet zo? Hoe zit het dan wel? En wat verandert er als men die markeringen verwijdert?
-
- Administrator
- Berichten: 4332
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Dat is net wat ik bedoel. Wat altijd had begrepen is het volgende:
fietspad=voorrang fietser
oversteekplaats=geen absolute voorrang fietser; alleen als de fietser al op de oversteekplaats is.
Ik vroeg me dus af of dat fietspad door die verwijderde markeringen/witte lijnen/strepen nog wel een fietspad is. Maar een oversteekplaats is het toch ook niet, want die worden gemarkeerd met witte vierkanten of parallellogrammen. Er blijft een roze strook zichtbaar op de weg, waar de fietsers over moeten als ze hun weg willen vervolgen (van het fietspad naar het fietspad aan de overkant)
Wat is dit dan wel voor constructie? Hoe zit het met de voorrang?
fietspad=voorrang fietser
oversteekplaats=geen absolute voorrang fietser; alleen als de fietser al op de oversteekplaats is.
Ik vroeg me dus af of dat fietspad door die verwijderde markeringen/witte lijnen/strepen nog wel een fietspad is. Maar een oversteekplaats is het toch ook niet, want die worden gemarkeerd met witte vierkanten of parallellogrammen. Er blijft een roze strook zichtbaar op de weg, waar de fietsers over moeten als ze hun weg willen vervolgen (van het fietspad naar het fietspad aan de overkant)
Wat is dit dan wel voor constructie? Hoe zit het met de voorrang?
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
In je eerste bericht heb je het over een oversteekplaats voor fietsen.
daar heeft een fietsen geen voorrang tenzij hij reeds begonnen is met over te steken en wij hem dit dus moeten laten beeindigen.
Bij een doorlopend fietspad waar jij het in je laatste bericht over hebt, heb je alleen maar voorrang op de auto die van rechts komt.
Dus is er ook geen voorrang meer.
Als ik jou was zou ik dit hoofdstuk nog eens goed doornemen en zoals xantingo kort en bondig meld duidelijk het verschil tussen een fietspad en een oversteekplaats voor fietsers nog eens bekijken.
daar heeft een fietsen geen voorrang tenzij hij reeds begonnen is met over te steken en wij hem dit dus moeten laten beeindigen.
Bij een doorlopend fietspad waar jij het in je laatste bericht over hebt, heb je alleen maar voorrang op de auto die van rechts komt.
Dan hebben we het niet meer over een doorlopend fietspadEn wat verandert er als men die markeringen verwijdert?
Dus is er ook geen voorrang meer.
Als ik jou was zou ik dit hoofdstuk nog eens goed doornemen en zoals xantingo kort en bondig meld duidelijk het verschil tussen een fietspad en een oversteekplaats voor fietsers nog eens bekijken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Dit kan je in het beste geval een fietssuggestiestrook noemen.Er blijft een roze strook zichtbaar op de weg, waar de fietsers over moeten als ze hun weg willen vervolgen (van het fietspad naar het fietspad aan de overkant)
Wat is dit dan wel voor constructie? Hoe zit het met de voorrang?
Geen voorrang voor fietsers in dit geval.
(ps mijn vorig berichtje was 2 minuutjes te laat)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik misschien in mijn eerste bericht niet op alle punten duidelijk was. Maar ik heb het gevoel dat ik op zich wel de juiste inschatting had gemaakt van de situatie. Het is een vreemde gewaarwording als men ineens die markeringen weghaalt zonder borden te plaatsen zoals 'situatie gewijzigd'. Vandaar ook dat ik me afvroeg of het weghalen van die markeringen toch inderdaad zulke ingrijpende gevolgen heeft.
Re: Overlangse markeringen verwijderd
Nu ben ik ook niet meer mee.
Voorrang van (aan) rechts... dus heb je toch automatisch ook voorrang op diegenen die van links komenBenny Stinkens schreef: ...Als die wegmarkering over een kruispunt loopt waar de voorang van rechts van toepassing is heb je voorrang op de auto die van rechts komt...
Re: Overlangse markeringen verwijderd
Er zijn nog geen cassatie-arresten over Artikel 12.4bis zodat het nog altijd onduidelijk is hoe ver dit gaat.bibi585 schreef:Nu ben ik ook niet meer mee.
Voorrang van (aan) rechts... dus heb je toch automatisch ook voorrang op diegenen die van links komenBenny Stinkens schreef: ...Als die wegmarkering over een kruispunt loopt waar de voorang van rechts van toepassing is heb je voorrang op de auto die van rechts komt...
Aan de fietser die een fietspad volgt moet voorrang gegeven worden, maar de fietser zelf is nergens van de verplichting ontslagen voorrang aan rechts te verlenen (de bestuurder op een rotonde wél)
Wat dat voor Cassatie gaat betekenen, valt niet te voorspellen.
Re: Overlangse markeringen verwijderd
Is dat aan een kruispunt of er buitenaoosterh schreef:Mijn vraag gaat een situatie waarbij een plaats waar fietsers de rijbanen oversteken gemarkeerd is met een bord A25. De betreffende oversteekplaats is de enige mogelijkheid voor de fietsers om hun weg te vervolgen
Buiten een kruispunt is een oversteekplaats voor fietsers verplicht.
(de markering met de ruitvormige blokmarkeringen
De kleur van de ondergrond is niet van tel.Voorheen werd deze oversteekmogelijkheid aangegeven met "overlangse markeringen" (en roze klinkers daartussen). De situatie was dus volgens mij (in theorie) duidelijk: Een fietspad loopt over de rijbaan en de fietsers hebben zonder meer voorrang.
Mogelijk gaat men de situatie aanpassen aan de wetgeving als het een dwarsend fietspad was buiten een kruispunt.Maar nu zag ik vanmorgen dat men de overlangse markeringen verwijderd heeft door er asfalt overheen te smeren. Echter: de borden A25 en de roze klinkers zijn niet verwijderd. Het is nog steeds zo dat fietsers geen andere mogelijkheid hebben om hun weg te vervolgen, wat ook suggereert dat het fietspad doorloopt over de rijbanen.
Dat had dan gerust wat eleganter gemogen ...
Fietspad wordt aangegeven met de overlangse markering, of de borden D7 of D9 .Is dit nu door deze ingreep geen fietspad meer? Wat is het dan wel geworden? Een fietssuggestiestrook? Wie heeft voorrang?
Dat de draagwijdte van een D7 of D9 zou verder lopen dwars over een rijbaan zou uiterst vernieuwende rechtspraak geven, en valt te betwijfelen.
Een fietspad is het dan duidelijk niet meer.
De borden voor een (brom)fiets-oversteekplaats staan er, maar de markering die de plaats zelf aangeeft ontbreekt dan weer ...
Dat kan best een complex juridisch kluwen worden als er daar wat mis gaat.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Overlangse markeringen verwijderd
Dit klopt inderdaad bibi585 maar op de foto waar aoosterh naar verwijstbibi585 schreef:Nu ben ik ook niet meer mee.
Voorrang van (aan) rechts... dus heb je toch automatisch ook voorrang op diegenen die van links komenBenny Stinkens schreef: ...Als die wegmarkering over een kruispunt loopt waar de voorang van rechts van toepassing is heb je voorrang op de auto die van rechts komt...
komt er alleen maar een voertuig van rechts vandaar dat ik links niet vernoemde.Ik snap het niet. Op het theoriegedeelte van deze site lees ik:
"Opgelet:
Op een doorlopend fietspad dat de rijbaan kruist heeft de fietser wel voorrang."
en
"De groene auto die van rechts komt moet over een FIETSPAD rijden. In dat geval moet de bestuurder van de auto die van rechts komt stoppen en de fietsers en/of bestuurders van bromfietsen die zich op het fietspad bevinden voor laten gaan."
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Re: Overlangse markeringen verwijderd
Oja OKBenny Stinkens schreef:Dit klopt inderdaad bibi585 maar op de foto waar aoosterh naar verwijstbibi585 schreef:Nu ben ik ook niet meer mee.
Voorrang van (aan) rechts... dus heb je toch automatisch ook voorrang op diegenen die van links komenBenny Stinkens schreef: ...Als die wegmarkering over een kruispunt loopt waar de voorang van rechts van toepassing is heb je voorrang op de auto die van rechts komt...
komt er alleen maar een voertuig van rechts vandaar dat ik links niet vernoemde.Ik snap het niet. Op het theoriegedeelte van deze site lees ik:
"Opgelet:
Op een doorlopend fietspad dat de rijbaan kruist heeft de fietser wel voorrang."
en
"De groene auto die van rechts komt moet over een FIETSPAD rijden. In dat geval moet de bestuurder van de auto die van rechts komt stoppen en de fietsers en/of bestuurders van bromfietsen die zich op het fietspad bevinden voor laten gaan."
Situatie gewijzigd
Hallo allemaal,
Het is nu tien maanden nadat ik mijn vraag gesteld had over overlangse markeringen. Inmiddels is de situatie veranderd. Doordat er in de tussentijd heel wat voertuigen over het asfalt heen hebben gereden, zijn de overlangse markeringen weer zeer duidelijk zichtbaar geworden. Inmiddels stop ik op het betreffende punt weer voor fietsers. Wordt er in de 'wegcode' eigenlijk iets vermeld over het moment waarop een markering (al of niet door slecht onderhoud) zodanig door de tand des tijds is aangetast dat er een andere verkeerssituatie ontstaat?
Overigens is er de laatste weken op de route naar mijn werk (12 km) nog een andere merkwaardige situatie waar te nemen. Men heeft bij een zone 30 nu borden geplaatst die alleen tijdens de schooluren oplichten. Voor het gemak heeft men echter de oude borden 'zone 30', die permanent geldig zijn, laten hangen. Die situatie duurt al een paar weken.
Hartelijke groet,
Albert
Het is nu tien maanden nadat ik mijn vraag gesteld had over overlangse markeringen. Inmiddels is de situatie veranderd. Doordat er in de tussentijd heel wat voertuigen over het asfalt heen hebben gereden, zijn de overlangse markeringen weer zeer duidelijk zichtbaar geworden. Inmiddels stop ik op het betreffende punt weer voor fietsers. Wordt er in de 'wegcode' eigenlijk iets vermeld over het moment waarop een markering (al of niet door slecht onderhoud) zodanig door de tand des tijds is aangetast dat er een andere verkeerssituatie ontstaat?
Overigens is er de laatste weken op de route naar mijn werk (12 km) nog een andere merkwaardige situatie waar te nemen. Men heeft bij een zone 30 nu borden geplaatst die alleen tijdens de schooluren oplichten. Voor het gemak heeft men echter de oude borden 'zone 30', die permanent geldig zijn, laten hangen. Die situatie duurt al een paar weken.
Hartelijke groet,
Albert