Overlangse markeringen verwijderd

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

Overlangse markeringen verwijderd

Bericht door aoosterh »

Mijn vraag gaat een situatie waarbij een plaats waar fietsers de rijbanen oversteken gemarkeerd is met een bord A25. De betreffende oversteekplaats is de enige mogelijkheid voor de fietsers om hun weg te vervolgen.

Voorheen werd deze oversteekmogelijkheid aangegeven met "overlangse markeringen" (en roze klinkers daartussen). De situatie was dus volgens mij (in theorie) duidelijk: Een fietspad loopt over de rijbaan en de fietsers hebben zonder meer voorrang.

Maar nu zag ik vanmorgen dat men de overlangse markeringen verwijderd heeft door er asfalt overheen te smeren. Echter: de borden A25 en de roze klinkers zijn niet verwijderd. Het is nog steeds zo dat fietsers geen andere mogelijkheid hebben om hun weg te vervolgen, wat ook suggereert dat het fietspad doorloopt over de rijbanen.

Is dit nu door deze ingreep geen fietspad meer? Wat is het dan wel geworden? Een fietssuggestiestrook? Wie heeft voorrang?

Albert
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door wooter »

De voorrangsregeling verandert niet.

A25 kondigt volgende aan: "Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of plaats waar die bestuurders van een fietspad op de rijbaan komen."

Afbeelding

Art. 40ter handelt over hoe automobilisten moeten reageren op fietsers:
Artikel 40ter: Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen



De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
Voor de fietsers en bromfietsers:
Art. 43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.

Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Overlangse markeringen verwijderd

Bericht door Benny Stinkens »

aoosterh schreef: Een fietspad loopt over de rijbaan en de fietsers hebben zonder meer voorrang.
Een zeer gevaarlijke gedachte :!: :!:

Als die wegmarkering over een kruispunt loopt waar de voorang van rechts van toepassing is heb je voorrang op de auto die van rechts komt.

Maar de rest zou ik maar zo snel mogelijk vergeten want anders gaan er brokken van komen. :roll:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

Bericht door aoosterh »

Ik snap het niet. Op het theoriegedeelte van deze site lees ik:


"Opgelet:
Op een doorlopend fietspad dat de rijbaan kruist heeft de fietser wel voorrang."
en
"De groene auto die van rechts komt moet over een FIETSPAD rijden. In dat geval moet de bestuurder van de auto die van rechts komt stoppen en de fietsers en/of bestuurders van bromfietsen die zich op het fietspad bevinden voor laten gaan."

Dus dat zijn al twee beweringen uit het theoriegedeelte waaruit ik af heb geleid dat fietsers op een fiestpad voorrang hebben op auto's. Is dat dan niet zo? Hoe zit het dan wel? En wat verandert er als men die markeringen verwijdert?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Een fietspad en een oversteekplaats voor fietsers zijn niet hetzelfde...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

Bericht door aoosterh »

Dat is net wat ik bedoel. Wat altijd had begrepen is het volgende:

fietspad=voorrang fietser
oversteekplaats=geen absolute voorrang fietser; alleen als de fietser al op de oversteekplaats is.

Ik vroeg me dus af of dat fietspad door die verwijderde markeringen/witte lijnen/strepen nog wel een fietspad is. Maar een oversteekplaats is het toch ook niet, want die worden gemarkeerd met witte vierkanten of parallellogrammen. Er blijft een roze strook zichtbaar op de weg, waar de fietsers over moeten als ze hun weg willen vervolgen (van het fietspad naar het fietspad aan de overkant)

Wat is dit dan wel voor constructie? Hoe zit het met de voorrang?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

In je eerste bericht heb je het over een oversteekplaats voor fietsen.
daar heeft een fietsen geen voorrang tenzij hij reeds begonnen is met over te steken en wij hem dit dus moeten laten beeindigen.

Bij een doorlopend fietspad waar jij het in je laatste bericht over hebt, heb je alleen maar voorrang op de auto die van rechts komt.
En wat verandert er als men die markeringen verwijdert?
Dan hebben we het niet meer over een doorlopend fietspad :wink:
Dus is er ook geen voorrang meer.

Als ik jou was zou ik dit hoofdstuk nog eens goed doornemen en zoals xantingo kort en bondig meld duidelijk het verschil tussen een fietspad en een oversteekplaats voor fietsers nog eens bekijken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Er blijft een roze strook zichtbaar op de weg, waar de fietsers over moeten als ze hun weg willen vervolgen (van het fietspad naar het fietspad aan de overkant)

Wat is dit dan wel voor constructie? Hoe zit het met de voorrang?
Dit kan je in het beste geval een fietssuggestiestrook noemen.
Geen voorrang voor fietsers in dit geval.

(ps mijn vorig berichtje was 2 minuutjes te laat)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

Bericht door aoosterh »

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik misschien in mijn eerste bericht niet op alle punten duidelijk was. Maar ik heb het gevoel dat ik op zich wel de juiste inschatting had gemaakt van de situatie. Het is een vreemde gewaarwording als men ineens die markeringen weghaalt zonder borden te plaatsen zoals 'situatie gewijzigd'. Vandaar ook dat ik me afvroeg of het weghalen van die markeringen toch inderdaad zulke ingrijpende gevolgen heeft.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: Overlangse markeringen verwijderd

Bericht door bibi585 »

Nu ben ik ook niet meer mee. :?
Benny Stinkens schreef: ...Als die wegmarkering over een kruispunt loopt waar de voorang van rechts van toepassing is heb je voorrang op de auto die van rechts komt...
Voorrang van (aan) rechts... dus heb je toch automatisch ook voorrang op diegenen die van links komen :?:
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Overlangse markeringen verwijderd

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef:Nu ben ik ook niet meer mee. :?
Benny Stinkens schreef: ...Als die wegmarkering over een kruispunt loopt waar de voorang van rechts van toepassing is heb je voorrang op de auto die van rechts komt...
Voorrang van (aan) rechts... dus heb je toch automatisch ook voorrang op diegenen die van links komen :?:
Er zijn nog geen cassatie-arresten over Artikel 12.4bis zodat het nog altijd onduidelijk is hoe ver dit gaat.

Aan de fietser die een fietspad volgt moet voorrang gegeven worden, maar de fietser zelf is nergens van de verplichting ontslagen voorrang aan rechts te verlenen (de bestuurder op een rotonde wél)

Wat dat voor Cassatie gaat betekenen, valt niet te voorspellen.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Overlangse markeringen verwijderd

Bericht door Inazuma »

aoosterh schreef:Mijn vraag gaat een situatie waarbij een plaats waar fietsers de rijbanen oversteken gemarkeerd is met een bord A25. De betreffende oversteekplaats is de enige mogelijkheid voor de fietsers om hun weg te vervolgen
Is dat aan een kruispunt of er buiten :?:

Buiten een kruispunt is een oversteekplaats voor fietsers verplicht.
(de markering met de ruitvormige blokmarkeringen
Voorheen werd deze oversteekmogelijkheid aangegeven met "overlangse markeringen" (en roze klinkers daartussen). De situatie was dus volgens mij (in theorie) duidelijk: Een fietspad loopt over de rijbaan en de fietsers hebben zonder meer voorrang.
De kleur van de ondergrond is niet van tel.
Maar nu zag ik vanmorgen dat men de overlangse markeringen verwijderd heeft door er asfalt overheen te smeren. Echter: de borden A25 en de roze klinkers zijn niet verwijderd. Het is nog steeds zo dat fietsers geen andere mogelijkheid hebben om hun weg te vervolgen, wat ook suggereert dat het fietspad doorloopt over de rijbanen.
Mogelijk gaat men de situatie aanpassen aan de wetgeving als het een dwarsend fietspad was buiten een kruispunt.

Dat had dan gerust wat eleganter gemogen ...

Is dit nu door deze ingreep geen fietspad meer? Wat is het dan wel geworden? Een fietssuggestiestrook? Wie heeft voorrang?
Fietspad wordt aangegeven met de overlangse markering, of de borden D7 Afbeeldingof D9 Afbeelding .


Dat de draagwijdte van een D7 of D9 zou verder lopen dwars over een rijbaan zou uiterst vernieuwende rechtspraak geven, en valt te betwijfelen.

Een fietspad is het dan duidelijk niet meer.

De borden voor een (brom)fiets-oversteekplaats staan er, maar de markering die de plaats zelf aangeeft ontbreekt dan weer ...


Dat kan best een complex juridisch kluwen worden als er daar wat mis gaat.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Overlangse markeringen verwijderd

Bericht door Benny Stinkens »

bibi585 schreef:Nu ben ik ook niet meer mee. :?
Benny Stinkens schreef: ...Als die wegmarkering over een kruispunt loopt waar de voorang van rechts van toepassing is heb je voorrang op de auto die van rechts komt...
Voorrang van (aan) rechts... dus heb je toch automatisch ook voorrang op diegenen die van links komen :?:
Dit klopt inderdaad bibi585 maar op de foto waar aoosterh naar verwijst
Ik snap het niet. Op het theoriegedeelte van deze site lees ik:


"Opgelet:
Op een doorlopend fietspad dat de rijbaan kruist heeft de fietser wel voorrang."
en
"De groene auto die van rechts komt moet over een FIETSPAD rijden. In dat geval moet de bestuurder van de auto die van rechts komt stoppen en de fietsers en/of bestuurders van bromfietsen die zich op het fietspad bevinden voor laten gaan."
komt er alleen maar een voertuig van rechts vandaar dat ik links niet vernoemde.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: Overlangse markeringen verwijderd

Bericht door bibi585 »

Benny Stinkens schreef:
bibi585 schreef:Nu ben ik ook niet meer mee. :?
Benny Stinkens schreef: ...Als die wegmarkering over een kruispunt loopt waar de voorang van rechts van toepassing is heb je voorrang op de auto die van rechts komt...
Voorrang van (aan) rechts... dus heb je toch automatisch ook voorrang op diegenen die van links komen :?:
Dit klopt inderdaad bibi585 maar op de foto waar aoosterh naar verwijst
Ik snap het niet. Op het theoriegedeelte van deze site lees ik:


"Opgelet:
Op een doorlopend fietspad dat de rijbaan kruist heeft de fietser wel voorrang."
en
"De groene auto die van rechts komt moet over een FIETSPAD rijden. In dat geval moet de bestuurder van de auto die van rechts komt stoppen en de fietsers en/of bestuurders van bromfietsen die zich op het fietspad bevinden voor laten gaan."
komt er alleen maar een voertuig van rechts vandaar dat ik links niet vernoemde.
Oja :oops: OK :wink:
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

Situatie gewijzigd

Bericht door aoosterh »

Hallo allemaal,

Het is nu tien maanden nadat ik mijn vraag gesteld had over overlangse markeringen. Inmiddels is de situatie veranderd. Doordat er in de tussentijd heel wat voertuigen over het asfalt heen hebben gereden, zijn de overlangse markeringen weer zeer duidelijk zichtbaar geworden. Inmiddels stop ik op het betreffende punt weer voor fietsers. Wordt er in de 'wegcode' eigenlijk iets vermeld over het moment waarop een markering (al of niet door slecht onderhoud) zodanig door de tand des tijds is aangetast dat er een andere verkeerssituatie ontstaat?

Overigens is er de laatste weken op de route naar mijn werk (12 km) nog een andere merkwaardige situatie waar te nemen. Men heeft bij een zone 30 nu borden geplaatst die alleen tijdens de schooluren oplichten. Voor het gemak heeft men echter de oude borden 'zone 30', die permanent geldig zijn, laten hangen. Die situatie duurt al een paar weken.

Hartelijke groet,
Albert
Plaats reactie