neerschakelen
neerschakelen
Dag iedereen
Ik heb jullie hulp nodig ivm dit probleem:
Ik leer nu al een tijdje rijden en het gaat prima. Opschakelen lukt vlot enzo.. Het neerschakelen lukt ook goed, als ik bv. wil remmen op de motor als ik van ver een rood licht zie, van 5 naar 4, van 4 naar 3 allemaal zonder schokken. Maar van 3 naar 2 is iets anders. Het schokt altijd maar. Ik heb het al een tijdje op een parkeerplaats op zitten te oefenen. Maar het gaat gewoon niet vlot. Ik heb alles al geprobeerd. Ik schakel neer op het juiste toerental, ik heb de koppelingspedaal gewoon, snel en traag laten opkomen, maar het geeft allemaal hetzelfde resultaat. Heel af en toe in het verkeer lukt het mij wel eens vlot te schakelen van 3 naar 2, zonder schokken en dat was een geweldig gevoel, maar dat is echt wel zeldzaam. Kan iemand mij helpen?
Groetjes
Ik heb jullie hulp nodig ivm dit probleem:
Ik leer nu al een tijdje rijden en het gaat prima. Opschakelen lukt vlot enzo.. Het neerschakelen lukt ook goed, als ik bv. wil remmen op de motor als ik van ver een rood licht zie, van 5 naar 4, van 4 naar 3 allemaal zonder schokken. Maar van 3 naar 2 is iets anders. Het schokt altijd maar. Ik heb het al een tijdje op een parkeerplaats op zitten te oefenen. Maar het gaat gewoon niet vlot. Ik heb alles al geprobeerd. Ik schakel neer op het juiste toerental, ik heb de koppelingspedaal gewoon, snel en traag laten opkomen, maar het geeft allemaal hetzelfde resultaat. Heel af en toe in het verkeer lukt het mij wel eens vlot te schakelen van 3 naar 2, zonder schokken en dat was een geweldig gevoel, maar dat is echt wel zeldzaam. Kan iemand mij helpen?
Groetjes
Re: neerschakelen
Zoals je auto in een lage versnelling (eerste, tweede) sneller optrekt tegenover in een hogere versnellingen (derde, vierde, ...) , zo zal hij ook brutaler afremmen op de motor bij het terugschakelen naar een lage , korte versnelling zoals 2de.Avatar Roku schreef:Het neerschakelen lukt ook goed, als ik bv. wil remmen op de motor als ik van ver een rood licht zie, van 5 naar 4, van 4 naar 3 allemaal zonder schokken. Maar van 3 naar 2 is iets anders. Het schokt altijd maar.
Lukt het een andere bestuurder met die wagen wel om terug te schakelen naar 2 zonder schokken
Wat je kan proberen is een beetje gas te geven tijdens het terugschakelen om de motor zelf al naar ongeveer het juiste toerental te brengen voor de snelheid die je op dat moment rijdt en de versnelling naar waar je wil terugschakelen.
Eens je de koppeling terug los gelaten hebt moet het gasgeven natuurlijk ook ophouden - als je wil blijven afremmen
Dit vereist wel wat oefening in timing en gasdoseren ...
Als de motor hoog in toeren gaat of de auto lijkt te willen vooruit schieten en versnellen tijdens het loslaten van de koppeling, dan gaf je teveel gas.
Een (vereenvoudigde) koppeling zijn (in een auto meestal) 2 metalen platen die tegen elkaar gedrukt worden - door de koppeling in te drukken, duw je ze uit elkaar.
1 plaat hangt aan de motor
1 plaat hangt via de versnellingsbak aan de wielen
Als je ontkoppelt gaan beide met hun eigen snelheid draaien :
- de plaat aan de motor vertraagt naar het (lage) stationaire toerental van de motor (als je geen gas geeft)
- de plaat aan de wielen draait in functie van de gereden snelheid en de gekozen versnelling.
Hoe groter dat verschil in draaisnelheid is als je de koppeling weer loslaat, hoe groter de "schok" gaat zijn - die schok vangt men dan vaak op door het koppelingspedaal traag te lossen, maar zolang slippen die beide platen langs elkaar heen (= extra slijtage).
Een tikje gas bijgeven verkleint dan het verschil in draaisnelheid.
Bi het opschakelen doe je eigenlijk het omgekeerde : de motor draait teveel toeren voor de hogere versnelling, en door gas te lossen bij het ontkoppelen laat je dat toerental zakken, wat OK is want de plaat aan de kant van de wielen zal in die hogere versnelling ook trager draaien.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Wat je ook kan proberen: in plaats van het koppelingspedaal in één vloeiende beweging te laten opkomen (zoals het hoort), houdt je het koppelingspedaal heel even (1 seconde is genoeg) op de plaats waar je voelt dat de koppeling begint aan te grijpen.
Je gaat zo meer voeling krijgen met wat de auto doet.
Wel zo gauw mogelijk weer in één beweging koppelen (minder slijtage).
Je gaat zo meer voeling krijgen met wat de auto doet.
Wel zo gauw mogelijk weer in één beweging koppelen (minder slijtage).
Dank voor jullie snelle respons. Ik wil er ook nog bij zeggen dat het terugschakelen van 3 naar 2 aanvoelt alsof het aan het afremmen is op de koppeling.
Dat weet ik niet. Mijn ouders hebben allebei leren rijden met automatic en ik ben de enige thuis die momenteel manueel leert rijden.Lukt het een andere bestuurder met die wagen wel om terug te schakelen naar 2 zonder schokken?
Dat heb ik ook al geprobeerd, maar dat lukt mij echt niet. Ofwel vertraagt hij sterk en de toerental schiet omhoog, ofwel schiet de auto vooruit en heeft hij een lage toerental, en dat is niet handig bij het afremmen. Ik slaag er gewoon niet in om het gedoseerd te kunnen.[/quote]Wat je kan proberen is een beetje gas te geven tijdens het terugschakelen om de motor zelf al naar ongeveer het juiste toerental te brengen voor de snelheid die je op dat moment rijdt en de versnelling naar waar je wil terugschakelen.
Avatar Roku schreef: ...Ofwel vertraagt hij sterk en de toerental schiet omhoog,
Dan zit je minstens 1 versnelling te laag.
Dan zit je minstens 1 versnelling te hoog.Avatar Roku schreef: ...ofwel schiet de auto vooruit en heeft hij een lage toerental,
Veel oefenen en het probleem zal, met wat geduld, zichzelf wel oplossen.
[/quote]Avatar Roku schreef:Ofwel vertraagt hij sterk en de toerental schiet omhoog, ofwel schiet de auto vooruit en heeft hij een lage toerental, en dat is niet handig bij het afremmen. Ik slaag er gewoon niet in om het gedoseerd te kunnen.
Bij welke snelheid schakel je terug van 3 naar 2 , en hoeveel toeren maakt je motor (welk type / cylinderinhoud) dan in 3de
Ik weet niet zeker, ik denk bij 20 km/u, maar het kan ook minder zijn, de teller geraakt enkel tot 20. Nadat ik van 3de naar 2de heb geschakeld zag ik dat de teller bij 1200 toeren of ietsjes hoger stondBij welke snelheid schakel je terug van 3 naar 2 , en hoeveel toeren maakt je motor (welk type / cylinderinhoud) dan in 3de?
Daar zijn we er dus, bij 1200 toeren in 2d'e moet je dus al terug neerschakelen naar 1.Avatar Roku schreef:Ik weet niet zeker, ik denk bij 20 km/u, maar het kan ook minder zijn, de teller geraakt enkel tot 20. Nadat ik van 3de naar 2de heb geschakeld zag ik dat de teller bij 1200 toeren of ietsjes hoger stondBij welke snelheid schakel je terug van 3 naar 2 , en hoeveel toeren maakt je motor (welk type / cylinderinhoud) dan in 3de?
Je schakelt dus te laat. rond de 30km/u zou beter zijn om naar beneden te schakelen. zeker als je tegelijkertijd remt, want dit is wat je doet.
en als je dan nog volledig gaat stoppen, moet je niet meer schakelen naar eerste maar zet je hem in neutraal. dan moet je de koppeling niet constant blijven induwen.Karl schreef:Daar zijn we er dus, bij 1200 toeren in 2d'e moet je dus al terug neerschakelen naar 1.Avatar Roku schreef:Ik weet niet zeker, ik denk bij 20 km/u, maar het kan ook minder zijn, de teller geraakt enkel tot 20. Nadat ik van 3de naar 2de heb geschakeld zag ik dat de teller bij 1200 toeren of ietsjes hoger stondBij welke snelheid schakel je terug van 3 naar 2 , en hoeveel toeren maakt je motor (welk type / cylinderinhoud) dan in 3de?
Je schakelt dus te laat. rond de 30km/u zou beter zijn om naar beneden te schakelen. zeker als je tegelijkertijd remt, want dit is wat je doet.
Karl, dank voor uw snelle antwoord, maar ik snap het toch niet zo goed. Ik heb hier toch duidelijk op dit forum gelezen dat je bij 1200 toeren moet neerschakelen van 3de naar 2de? Zie hieronder.
Als ik toch wat vroeger schakel bij bijvoorbeeld 30 km/u, dan remt hij te bruusk af, ook met een schok.ten laatste bij 1200 tpm ontkoppel je weer, schakel je naar 2de versnelling en laat je het koppelingspedaal voorzichtig los
De bedoeling is om op 1200 tpm of wat hoger in 3de versnelling terug te schakelen naar 2de, niet om na het terugschakelen op 1200 tpm uit te komen.Avatar Roku schreef: Ik weet niet zeker, ik denk bij 20 km/u, maar het kan ook minder zijn, de teller geraakt enkel tot 20. Nadat ik van 3de naar 2de heb geschakeld zag ik dat de teller bij 1200 toeren of ietsjes hoger stond
20 km/u (of zelfs nog minder) in derde is zeker voor een 5-versnellingsbak erg laag - maar moet perfect te rijden zijn in 2de, en terugschakelen naar 20 in 2de zou eigenlijk geen probleem mogen zijn.
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Omdat je tijdens het terugschakelen blijft afremmen is je snelheid zodanig gezakt dat je in een lagere versnelling op hetzelfde toerental uitkomt.Avatar Roku schreef:Ja, dat doe ik ook. Maar het komt dan terug uit op 1200 tpmDe bedoeling is om op 1200 tpm of wat hoger in 3de versnelling terug te schakelen naar 2de, niet om na het terugschakelen op 1200 tpm uit te komen.
Je staat dan bijna stil...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)