**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Dat wist ik dus niet en heb ik ook niet zien staan in mijn theorie boekje ?
Waarom theorie niet geleerd via de site? Daar staat dat mooi uitgelegd.
Michael Boe

Deurne praktijk examen

Bericht door Michael Boe »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

- In welk examencentrum ben je geweest
Deurne

- Zat de examinator naast of achter jou?
naast me, en begeleider dus achter me.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Het was geen heel lange straat, maar hij zei het in het begin van de straat. Ik had dus tijd genoeg, maar heb gewoon meteen gekeerd. Het was vrij smal, maar het is nipt gelukt in drie bewegingen :p.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zei, parkeer achter die auto, ik vond dat hij het iets te laat zei, maar om te parkeren is dat nu geen probleem. Het gevolg was wel dat ik er iets te ver af stond, maar ik heb mijn stuur iets langer volledig gedraaid gehouden. Hierdoor lukte het wel. Ik stond perfect :d.
Ik moest motor afzetten om zelf te gaan kijken hoe ik stond, sleutel mocht ik laten zitten, deur moest dus niet op slot en al. Ik zag dat ik toch wel heel dicht bij de stoep stond met mijn voorband, maar het was goed, dus geen gezaag :d.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik had in het begin wel een beetje stress. Eerst moest ik de motorkap opendoen, lukte dat toch wel niet zeker. Ik vond het haakje niet, die extra beveiliging dat je de kap niet meteen openkrijgt. Heel mijn vingers vuil, maar uiteindelijk kreeg ik het toch open. Ik had een kaartje getrokken, en moest gewoon de ruitenwisservloeistof aanduiden.

Nadien in de auto gaan zitten, raampje open, contactje half op. Eerst lichten aan, dan pinker (ik wist opeens niet meer goed wat links en rechts was:d heel de tijd zitten wisselen maar het was wel oké), dimlichten, grote lichten, dimlichten opnieuw (die stonden nog aan maar naar het schijnt gaan die uit als je de groten lichten opzet?).
Hij liep naar achter, mistlicht terug aan en stoplichten.

Ik heb inderdaad met een begeleider rondgereden om te oefenen. Helemaal in het begin enkel 6 uren les genomen, en voor de rest begeleider, en zoals je zegt, hij zat naast mij.

Ik had één onvoldoende, namelijk 4.1.3 verkeerd kruisen.
Dat had ik zelf tijdens het rijden ook door, ik wist het namelijk gewoon niet. Misschien dat iemand hier alsnog een antwoord op kan geven? Met kruisen wordt het kruisen bedoelt als je links afdraait.

Ik wil deze site bedanken, ik heb hier enorm veel informatie vandaan!
Ze zijn denk ik wel redelijk, maar ik voelde me tijdens het examen goed, en ik wist dat ik alles gezien had en dergelijke. Als je zelf een goed gevoel hebt, heeft de examinator dat ook denk ik.

Bedankt!
michael
dannyvho

Bericht door dannyvho »

Proficiat Michael met het behalen van je rijbewijs. Stress hoort er inderdaad bij en zeker ook voor de begeleider (je mag niks zeggen ...)

Bij het links afslaan gebeurt het kruisen normaal rechts: dus de tegenligger rijdt je aan de rechterkant voorbij. Niet 'rond' elkaar rijden dus *tenzij* het anders aangeduid is dmv. wegmarkeringen.
In geval van twijfel: heel even wachten en de tegenligger eerst zijn pad laten kiezen op het kruispunt (dan kan jij niet anders dan 'zijn' methode volgen anders blokkeren jullie misschien het kruispunt).

Danny
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

dannyvho schreef: Bij het links afslaan gebeurt het kruisen normaal rechts: dus de tegenligger rijdt je aan de rechterkant voorbij. Niet 'rond' elkaar rijden dus *tenzij* het anders aangeduid is dmv. wegmarkeringen.
Danny, "rechts kruisen" betekent precies het omgekeerde: wél "rond" elkaar rijden (dus achter elkaar door, niet vóór elkaar).
In geval van twijfel: heel even wachten en de tegenligger eerst zijn pad laten kiezen op het kruispunt (dan kan jij niet anders dan 'zijn' methode volgen anders blokkeren jullie misschien het kruispunt).
Zeker niet doen!

Als je ziet dat de tegenligger niet rechts gaat willen kruisen, dan wacht je vóór het kruispunt toe hij afgeslagen is.

Het argument dat je, door toedoen van de tegenligger, niet anders kan dan links kruisen, doet niets af van de overtreding als je dat toch doet.

Opgelet: hoewel ze veelvuldig voorkomt, is dit een overtreding van de 3de graad (bijna de allerzwaarste). Deze overtredingen kunnen bestraft worden met een boete van 165 tot 2.750 Euro (opdeciemen inbegrepen).
dannyvho

Bericht door dannyvho »

Jozef,

Dat had ik dus inderdaad helemaal verkeerd begrepen. Dank je voor de rechtzetting.

Danny
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

Zat de examinator naast of achter jou?
Naast mij, begeleider rechts achter

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik reed een rustige straat in, examinator zei dat ik ergens mocht keren.
Was een redelijk smalle straat, wel zonder geparkeerde auto's en geen bochten,... .

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Gwn achter een auto parkeren, rustige straat

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Pinkers, dim- en mistlichten, remlichten, ontvriezen achterkant, motorolie, zithouding,..

Al bij al viel het heel goed mee, zeer vriendelijke examinator (schreef niets op en was heel relaxed).
Resultaat: Geslaagd 8)

Nog een dankwoordje aan de makers van deze site en leden van de community. Heb hier veel dingen komen opzoeken, etc.

Mvg
jens4587

Examencentrum kontich.

Bericht door jens4587 »

- examinator zat naast mij.
- Het keren in de straat: in het industrieterrein niet ver van het examencentrum (als je van garage willy komt richting examencentrum 1e straat links) ik mocht kiezen waar, (ben gekeerd voor rollaway lagers)
- Het parkeren achter een auto: edegemsesteenweg kontich, gewoon in een s er achter parkeren. (ben stomweg stilgevallen tijdens het achteruitrijden, maar ik heb de auto terug gestart en gewooon verder gedaan, alles was ok :D )
- Voorafgaande controles: remvloeistof aanwijzen, zetels en spiegels heb ik niet moeten verzetten, alleen moeten uitleggen hoe het in zijn werk gaat)

van de 1e keer er door, wel met opmerking (ik kwam van het centrum, en aan chinees MANY moest ik links de antwerpsesteenweg op, ik voegde in en de auto achter mij heeft lichtjes moeten vertregen (van 70 naar 60/55 omdat ik niet snel genoeg op snelheid was. => hinder) en in het begin een dergelijk gevalletje.

ik weet niet of iemand er iets mee is, maar hier nog ff de route...
route: industrieterrein uit, via antwerpsesteenweg richting mortsel, aan Fortgarage Gontier links, richting centrum, voorbij het politiekantoor; rechts molenstraat in, aan de lichten rechts boniverlij op, daarna 2e lichten links edegemsesteenweg op (en parkeren), eerste (of 2e) straat rechts, dan terug boniverlij op (rechts), aan vw garage joli rechts, eerste links (prins bouwdeweinlaan?), rechtdoor voorbij autostrade, 1e lichten links, helemaal volgen, teneinde rechts (aan wasserij gilbert), tot aan antwerpsesteenweg (MANY) daar links, en eerste rechts terug het industrieterrein in (en daar dus nog ff aan almaplast links en eerste terug rechts om te keren in die straat).

greetz
bibi585

Bericht door bibi585 »

Tot zover dit reklameblokje. :wink: :D :D :D
NiNaKe

Bericht door NiNaKe »

- In welk examencentrum ben je geweest
Kontich
Naast (tegenwoordig blijkbaar altijd sinds er geen manoeuvres meer gedaan worden omdat ze dan een beter plekje om te keren/parkeren kunnen zoeken, zei mijn examinator)
Ergens in de straat, mocht plekje zelf kiezen
Tussen 2 wagens (maar ruim voldoende plaats tussen) en 'in een S-vormige beweging'
Heb moeten corrigeren omdat ik eerste keer op de stoep reed, maar tweede keer ging vlotjes.

oliepeilstok aanduiden, lichten (stand, dim, groot, pinkers, rem), claxon

- Rit op de weg:
Was nogal kort en helemaal geen moeilijke baantjes. Ik had met mijn vader nog veel in't centrum van kontich geoefend de laatste dagen (omda't daar zo smal is) maar daar moest ik dus helemaal niet zijn.

Ik was trouwens geslaagd en dit was de eerste (en dus enige) keer.
Aislinn319

Rij-examen

Bericht door Aislinn319 »

EXAMENCENTRUM: EREMBODEGEM

Dag iedereen,
ik heb gisteren mijn rij-examen afgelegd met auto.

-In examencentrum Erembodegem

-De examinator zat rechtsachter mij

-Het keren in de straat; De examinator zei me rechts af te slaan en zei me dat ik in die straat mij ergens moest keren. Eigenlijk was ik bijna verplicht om dit in het begin van de straat te doen, want op het einde stonden er auto's geparkeerd...

-Het parkeren achter een auto: We kwamen in een straat achter het park van Aalst en de examinator vroeg me om achter een (grijze?) auto te parkeren in een S-vorm. Ik deed dit en ze zei dat ik me moest klaarmaken om het voertuig veilig achter te laten. Ik legde de motor stil, trok de handrem op, nam de sleutel, keek heel goed in mijn linkerspiegel en ook even door het raam en stapte uit. Ik deed de deur op slot en wandelde naar de achterkant van de auto en keerde via de stoep terug. Ik keek nog even links en rechts of er geen auto aankwam, stapte naast de auto, deed hem open en stapte terug in. Daarna vroeg de examinator mij om mijn weg te vervolgen (een beetje achteruit rijden, pinker links opzetten, spiegels checken, naast de auto kijken en vertrekken)

-Voorafgaande controles: zetel helemaal achteruit schuiven en terug goed zetten, linkerspiegel ontregelen en terug goed zetten, wat zou ik doen als de vooruit bedampen, achteruitontwaseming opzetten, linker en rechterpinker, de stop, standlichten, kruislichten, grote lichten, en aantonen waar je de bandenslijtage controleert.

-Ik heb mijn theoretisch examen gedaan op 5/12/2006 en heb vanaf ik mijn voorlopig rijbewijs had gereden met mijn papa. Op 02/01/2008 heb ik mijn praktisch examen afgelegd (tweede keer) en was er door.

Veel succes,

x
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Allez, 't jaar is goed begonnen Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

wat zijn kruislichten? gewoon hetzelfde als dimlichten ? :D
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

De dimlichten
I.K

Bericht door I.K »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

rechtsachter, mn papa zat langs mij

Hij zei gewoon, in deze straat mag je keren je kiest maar waar.
Vond het wel vervelend eigenlijk omdat er aan twee kanten van de straat een heel hoge borduur was, heb dus de bewegingen in 5 keer moeten doen ipv de gebruikelijke 3; maar ja dat mocht natuurlijk ook :D

In dezelfde straat als waar ik moest keren moest k parkeren achter een auto, gewoon in een S beweging achter de auto gaan staan.
Natuurlijk reed k de eerste keer de borduur op, dus er terug uit en opnieuw geprobeerd. En toen kwam het ...
Ik stond echt ZOOO slecht en toen ik moest uitstappen kon ik wel huilen, gewoon omdat k zo slecht stond ! Ik dacht : ja lap hier ben k gebuisd...

Ik moest alle lichten laten branden (mistlichten, standlichten, dimlichten, grootlichten...) en dan moest k mn zetel fout zetten & de linkerspiegel om deze ook weer tegoei te zetten.
Daarna moest k de motorolie aanduiden.

Persoonlijke ervaring:
wel dit was mijn vierde praktijkexamen, de andere 3 heb ik met de auto van de rijschool afgelegd en dit met de auto van thuis. Ik voelde me meer op mijn gemak in deze auto.
Na mijn fout parkeren wist ik zeker dat ik gebuisd was en heb de rest van de rit rustig afgewerkt, blijven opletten en vooral op de kleine dingetjes letten (zoals 30 rijden op een vluchtheuvel met een blauw bord enzo)
Dus toen ik terug in Alken aankwam viel ik dan zowaar van mijn stoel toen de examinator doodleuk meedeelde: Proficiat juffrouw u bent geslaagd! En hij stapte uit.... Ik dacht dat ik aant dromen was.
Toen ik mijn papieren in handen kreeg zei hij: je kent de regels van het verkeer heel goed en je voert ze ook goed uit.
Dit is misschien een troost voor iedereen die moeite heeft met parkeren.. Je moet niet denken dat als enkel parkeren mislukt dat je automatisch niet geslaagd bent ;)
Ik kon heel erg goed parkeren en het lukte elke keer, behalve op mijn examen !!

Bedankt voor al jullie goede uitleg hier op de site en veel succes voor iedereen die zn examen nog moet gaan doen !!!
dannyvho

Bericht door dannyvho »

Persoonlijk kom ik ook liever een chauffeur tegen die de verkeersregels kent en ze ook toepast, als die dan ook nog goed kan parkeren dan is dat misschien enkel een pluspunt.
Bij 't parkeren telt ook hoe je rekening houdt met de rest van het verkeer, niet alleen het eindresultaat (ook hoe je uit- en instapt etc.).

En je hebt nu vast een trotse papa...

Proficiat
Plaats reactie