voorrang aan skeelers en ruiters

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

voorrang aan skeelers en ruiters

Bericht door Gast »

Hallo,

Ik hoop dat op deze plaats mijn vraag juist staat.

Bij het onderdeel voorrang verlenen zit ik met twee vraagjes.

Als een meisje op skeelers een straat wil oversteken, moet je deze dan voorrang geven ookal kom jij van rechts? Er is geen zebrapad aanwezig. Of moet je ze enkel voorrang geven als ze al aan het oversteken is?

(deze vraag wordt twee maal anders beantwoord tijdens de proefexamens)

Dan een ruiter met paard komt van rechts. jij bevindt je in een auto en komt op dit kruispunt. Er zijn geen borden aanwezig, dus moet je voorrang geven van rechts. Moet je de ruiter ook voorrang geven van rechts? Is dit ook een bestuurder?

(ook deze vraag kreeg twee verschillende antwoorden op de proefexamens)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Waarom er verschillende antwoorden mogelijk zijn op een vraag hangt van verschillende punten af.

Bijvoorbeeld: rijdt dat meisje sneller dan stapvoets of niet?

Daarom is het belangrijk dat we de vraag juist kunnen lezen.
Als je vragen stelt over de proefexamens, altijd het nr. van de vraag vermelden en de reeks etc...
Gast

Bericht door Gast »

Het meisjes staat stil, klaar om over te steken.

mjah het nummer ken ik natuurlijk niet, ben dit gewoon al een aantal keer tegengekomen bij het maken van proefexamens en het was twee keer een verschillend antwoord.

De ruiter staat ook stil, klaar om over te steken ..
Bart.
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 nov 2007, 17:33

Bericht door Bart. »

Beste,

het verkeersreglement schrijft voor dat iedereen die een voertuig , een trekdier, lastdier of rijdier bestuurt een bestuurder is en dus hierbij ook kan genieten van de voorrang aan rechts. Dus heeft deze ruiter voorrang van rechts;
Wanneer het gaat om een step, dan schrijft het verkeersreglement voor dat men pas kan spreken van een bestuurder wanneer dit voortbewegingstoestel sneller gaat dan stapvoets.
Dus nu zou je uit de vraag moeten opmaken of dit meisje sneller gaat dan stapvoets (dan heeft ze voorrang) indien ze niet sneller gaat dan stapvoets dan heb jij voorrang maar blijf ook toch nog steeds denken aan de defensieve gedachte dat het hier om een kind gaat.

Bart
Gast

Bericht door Gast »

Dan nog een laatste vraagje:

Ik ben een fietser.

Als ik mij op het fietspad bevindt op een kruispunt heb ik voorrang. Als ik er nog niet op ben dan heb ik geen voorrang en moet ik voorrang geven aan de auto's die van rechts komen. Juist?

En als het een suggestiestrook is, dan heb ik geen voorrang ook al bevindt ik mij al op het kruispunt.

Klopt dit?

Oké als ik hier een antwoord op heb gevonden, dan ben ik er helemaal klaar voor !
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je moet er rekening mee houden dat een fietssuggestiestrook eigenlijk niets is, of gewoon de rijbaan. Het is dus geen fietspad. De fietser rijdt daar op de rijbaan.

kijk even goed voor de voorrangsregels hier:
http://www.gratisrijbewijsonline.be/VOORRANG.pdf
sara20000

Bericht door sara20000 »

Iemand die met zijn koeien op wandel is is ook een bestuurder. Maar is iemand die met de hond op stap is dit dan ook, of iemand die met veel honden op stap is?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Heb jij onze theoriepagina's gelezen?

Kijk eens onder het hoofdstuk DE WEGGEBRUIKERS of de hond erbij staat?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Een persoon op een paard is ook een bestuurder en moet voorrang krijgen (en geven) waar nodig.

Anonymous schreef:Als ik mij op het fietspad bevindt op een kruispunt heb ik voorrang. Als ik er nog niet op ben dan heb ik geen voorrang en moet ik voorrang geven aan de auto's die van rechts komen. Juist?
Als er daar geen voorrangsborden staan.

Als er wel voorrangsborden staan moet je die opvolgen.



Als er een Afbeelding staat (B17 Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.) weet echter niemand het voorlopig 100% zeker ... :?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorrang aan skeelers en ruiters

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Als een meisje op skeelers een straat wil oversteken, moet je deze dan voorrang geven ook al kom jij van rechts? Er is geen zebrapad aanwezig.
Een stilstaande gebruiker van een voortbewegingstoestel is geen bestuurder, maar een voetganger.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=ar ... ngstoestel
De gebruiker van een voortbewegingstoestel, die niet sneller dan stapvoets rijdt, wordt niet gelijkgesteld met een bestuurder.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art42

42.4.4. Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.
Plaats reactie