De overheid ziet het gebrek aan een rijbewijs net als een gebrek aan kansen op werk, en daaruit volgende (kans)armoede.ellen1989 schreef:ik vind het fout dat men theorieles zou geven op scholen net zoals ik het fout vind dat u een enquete bij rijscholen als representatief onderzoek voorstelt.
*dat theorieles op school gegeven wordt lijkt me onmogelijk te verandwoorden. Iedereen is namelijk toch vrij om te beslissen of hij/zij een rijbewijs wil en het verplicht invoeren van die maatregelen lijkt me dan ook zeer onfair.
Bovendien is de kennis van de wegcode hard nodig voor àlle weggebruikers, ook voor wie geen auto bestuurt.
8 uur rijles was jarenlang de norm, en is nog altijd onvoldoende om te leren autorijden.*bovendien vind ik het logisch dat uit de enquete blijkt dat rijden met eigen begeleider slecht is, rijscholen willen namelijk meer klanten, ze willen zelfs verplichten tot 8u les.
Je leert ermee door een rijexamen spartelen, dat wel, en velen komen niet verder dan dat.
De "vrije" opleiding is in de overgrote meerderheid aan EU landen onbestaande, het is in de huidige verkeersomstandigheden een anachronisme dat best zo snel mogelijk verdwijnt.
De hogere ongevalstatistieken in België kunnen niet los gezien worden van een acuut gebrek aan rij-opleiding en kennis van de (te complexe en te wispelturige) wegcode.
Ken je de uitdrukking de put dempen als het kalf verzopen isNa 2 keer buizen moet je er toch heen, dit lijkt me een controle die voldoende is, als je slecht rijdt en de technieken niet kent zoals de enquete zegt (slecht remmen, niet in spiegels kijken,....)
Die is hier perfect van toepassing ...