Valhelm

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
fil

Valhelm

Bericht door fil »

Er is me nog iets onduidelijk:
* Een valhelm is verplicht op bromfietsen klasse B zonder passagiersruimte.

Dus wanneer je een bromfiets klasse B hebt MET passagiersruimte, moet je geen helm dragen? (En wat als je een bromfiets klasse B hebt MET passagiersruimte, maar je geen passagier vervoert?) Dit lijkt me nogal raar, aangezien een helm altijd wel goed is als bescherming...
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Zoals je in het theoriehoofdstuk DE VOERTUIGEN hebt kunnen leren, ziet een bromfiets klasse B met passagiersruimte er uit als een auto.

In een auto draag je normaal gezien geen veiligheidshelm.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: In een auto draag je normaal gezien geen veiligheidshelm.
Maar in dat zelfde hoofdstuk staat wel geschreven dat als je geen veiligheidsgordel draagt wel je helm moet dragen

Afbeelding

. Op de foto hiernaast zie je een vierwielige bromfiets (rechts in beeld). Merk op dat dit voertuig geen nummerplaat heeft.
. Een veiligheidsgordel is verplicht.
. Draag je in een vierwielige bromfiets een veiligheidsgordel, dan moet je geen helm dragen.
. Gevarendriehoek is verplicht.

Ik zou bovenstaande teks dus veranderen in

Een veiligheidsgordel is verplicht.
Men moet geen helm dragen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

@ Benny,

Ik heb de tekst gevonden en aangepast.
bibi585

Bericht door bibi585 »

Dit voertuig lijkt me niet thuis te horen op dergelijke weg, lijkt me levensgevaarlijk.
Vroeger was dit verboden, nu blijkbaar niet meer.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Quote: lijkt me levensgevaarlijk
Moet je eens uitleggen.
Volgens mij veel veiliger dan een bromfiets op twee wielen.
Rafael
Administrator

Bericht door Rafael »

eugeen schreef: Moet je eens uitleggen.
Ziet er een weg uit met middenberm, 2 stroken, max. snelheid 120km/u, allicht beperkt tot 90km/u door borden, in zo'n geval zou ik zo'n overdekte grasmaaier ook een gevaar vinden aan 30-40km/u.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat is dat de Ring te Lier
bibi585

Bericht door bibi585 »

eugeen schreef:
Quote: lijkt me levensgevaarlijk
Moet je eens uitleggen.
Mogen (brom)fietsers dan terug op dergelijke weg rijden???
Ik weet nog goed enkele jaren geleden werden de meeste fietspaden terug verwijderd omdat ze daar eigenlijk niet toegelaten werden.
Staat nergens in de wet klaarblijkelijk maar werdt meestal aangegeven met verkeersborden.
Een al dan niet geschilderd fietspad naast de weg en bovendien nog meestal naast een pech/parkeerstrook lijkt me toch nog een stuk veiliger dan midden op de weg. Idem met andere traagrijdende voertuigen.
Het gaat hier toch om een viervaksweg en dan nog ene met een scheiding met een grasberm ertussen (geen vangrails).
Ik kan u kilometers autosnelwegen tonen in België die er identiek uitzien en waar perfekt legaal 120 mag gereden worden. (en waar in veel gevallen nog niet eens verlichting staat zoals de A19 Kortrijk-Ieper, A17 Brugge-Doornik over het grootste gedeelte, E411 Namen-Luxemburg,E313 Antwerpen-Luik al staan daar wel vangrails in het midden, A2 E??? Leuven-Lummen-Nederland,...)
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Quote: Mogen (brom)fietsers dan terug op dergelijke weg rijden???
Bromfietsen mogen niet op een autosnelweg of een autoweg

Je mag eigenlijk geen appelen met peren gaan vergelijken.
Dit is nu eenmaal geen autosnelweg waar je miniaal 70 km/uur moet rijden en maximaal 120 lm/uur.

Ik ken ook veel gewone zeer brede rijbanen waar je maar 60 of 70 km/uur mag rijden en zeer smalle straten waar je 90 km/uur mag rijden.
Maar dat is in dit geval naast de kwestie.
Bertje

Bericht door Bertje »

Als het de ring van Lier is, dan is het waarschijnlijk het stuk tussen de Antwerpsesteenweg en de Hagenbroeksesteenweg, en daar is de snelheid inderdaad beperkt tot 90km/h.
Deze ringweg ligt echter buiten de bebouwde kom en in dat geval mogen bromfietsen klasse B volgens Artikel 9.1.2.2° gebruik maken van het fietspad, voor zover zij geen andere weggebruikers hinderen.
bibi585

Bericht door bibi585 »

Bertje schreef: Deze ringweg ligt echter buiten de bebouwde kom en in dat geval mogen bromfietsen klasse B volgens Artikel 9.1.2.2° gebruik maken van het fietspad,
Fietspad is moeilijk met zo'n vierwielig ding.
Bertje schreef: voor zover zij geen andere weggebruikers hinderen.
Dat lukt al helemaal niet meer.

Dit is meer een discutie voor het Christophoros forum denk ik.
Plaats reactie