uiterst rechts of links of in het midden

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Magali D.B.

uiterst rechts of links of in het midden

Bericht door Magali D.B. »

Hey,

ik ben nu al 3 keer mijn theoretisch examen gaan afleggen voor rijbewijs A3, en vandaag de 3e keer dus. Voor de 2e keer kreeg ik een 32/40, 1 punt te kort dus.. :( En er was 1 vraag waar ik zeer onzeker over ben en ik vind die maar niet terug op de website.
Namelijk:

Je rijd in een straat met 2 rijstroken, of het 1-richtingsverkeer was of niet stond er niet bij en op de foto kon je het er ook niet uit afleiden. Links van die straat was nog een straat. In mijn vraag zei men dat ik de straat aan de linkerkant in moest rijden. Toen vroegen ze op welke manier.
Ik kon kiezen tussen:
A) Zo dicht mogelijk aan de rechterkant van de baan;
B) Zo dicht mogelijk aan de linkerkant van de baan;
C) Op het midden van de baan.
Ik dacht dat het antwoord A was, omdat je in het algemeen ook altijd aan de rechterkant van de baan moet rijden. Maar aan het einde van het examen, toen ik de foute vragen kon herzien, bleek het antwoord te zijn dat ik zo dicht mogelijk aan de linkerkant van de bijn moest rijden.

Nu vraag ik me af, waarom is dat dan eigenlijk? :?
Hinder je dan geen andere weggebruikers? Waarom moet dat het meest aan de linkerkant van de baan zijn? Ik wil dit graag weten want morgen probeer ik opnieuw mijn theorie :)

Alvast zeer bedankt :)
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

Waarschijnlijk was het toch een eenrichtingsstraat. Dat kan je bv. ook zien aan de richting waarin de auto's geparkeerd staan. Staan de auto's aan de linkerkant ook met hun neus in jouw rijrichting, is het waarschijnlijk een eenrichtingsstraat (niet altijd, maar meestal wel als ik mij niet vergis)
Magali D.B. alweer

Bericht door Magali D.B. alweer »

Er waren geen auto's geparkeerd. In het midden van de baan een doorbroken streep. Ik weet niet zeker wat nu het juiste antwoord is. :? :(
GRO
Administrator
Berichten: 12765
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik zal het even uitleggen in de veronderstelling dat je linksaf wil slaan.

1. Als je uit een eenrichtingsstraat wil rijden.

- Dan moet je zo links mogelijk voorsorteren.

2. Als je uit een eenrichtingsstraat wil rijden met beperkt verkeer
(vb fietsers en bromfietsers klasse A mogen in beide richtingen)

- Dan moet je links voorsorteren, maar niet uiterst links, zodat de fietser en de bromfietsers (die wel in tegengestelde richting mogen rijden) nog kunnen passeren.

3. Je komt uit een straat met twee rijstroken
(dus geen eenrichtingsstraat)

- Dan moet je links op jouw rijstrook voorsorteren.

VOORSORTEREN
Inazuma
Berichten: 11366
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef: 3. Je komt uit een straat met twee rijstroken
(dus geen eenrichtingsstraat)

- Dan moet je links op jouw rijstrook voorsorteren.
Niets verbiedt om op de linkse rijstrook voor te sorteren, als je daarbij maar geen tegenliggers hindert (als er geen doorlopende streep ligt of voorsorteringspijlen aangebracht zijn) - het volstaat evenwel je naar het midden van de tweerichtingsweg te begeven om te voldoen aan de verplichting zich voor het links afslaan naar links te begeven.

72.3. Een onderbroken streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.



In de rechtspraak wordt trouwens een zéér groot belang gehecht aan de beweging naar links (of midden) voorafgaand aan een richtingsverandering naar links.
GRO
Administrator
Berichten: 12765
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

om links af te slaan
Dat is toch iets anders dan voorsorteren

Afbeelding

Ik zou aan jongeren die praktijkexamen gaan doen toch maar niet de raad geven om op de linkse rijstrook te gaan voorsorteren (het is dus geen eenrichtingsweg, verkeer in beide richtingen toegestaan), of de leerling mag rechtsomkeer maken.
Magali D.B. nog is

Bericht door Magali D.B. nog is »

Thanx, nu weet ik tenminste ongeveer dat ik euhm.. dus links moet voorsorteren :D Straks om 1u doe ik weer mijn theorie, dus ik hoop dat als ze nu zo een vraag vragen, dat het dan goed is :wink:

Heel erg bedankt voor de hulp :)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

@Magali D.B.

Een ding weet ik zeker op je vraag hierboven gesteld, of het nu eenrichtingsverkeer is of niet dat ik in ieder geval antwoord A niet zou geven.
Met de wagen moet men zich, bij links afslaan altijd zoveel mogelijk links opstellen, dus nooit rechts.
Tenzij met een vrachtwagen, daarmee is "zich rechts plaatsen" wel toegestaan indien er te weinig ruimte is om de bocht te nemen.
Iets om rekening mee te houden wanneer er een vrachtwagen, die voor je rijd, een maneuvre uitvoerd. :wink:
Inazuma
Berichten: 11366
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef: Ik zou aan jongeren die praktijkexamen gaan doen toch maar niet de raad geven om op de linkse rijstrook te gaan voorsorteren (het is dus geen eenrichtingsweg, verkeer in beide richtingen toegestaan), of de leerling mag rechtsomkeer maken.
Onterecht dan indien er daarbij geen tegenliggers gehinderd worden.

Je moet op het kruispunt wel een zeer goed overzicht hebben van alle overige verkeer om dit met zekerheid netjes en veilig te kunnen uitvoeren.


19.3.2° a) stelt dat je je naar links moet begeven, maar plakt er geen beperking op tot waar
(Cassatie velde al een arrest dat tot het midden volstaat - maar het is dus geen grens)

72.3 voorziet links afslaan als een uitzondering op het verbod de onderbroken streep te overschrijden.
Plaats reactie